• Tino

Vi som plussat efter IVF våren 2017

Hittade denna tråden. Har skrivit i vanliga tråden för de med bf i januari 2018. Vi gjorde ivf 1 i början av året och lyckades på första frysförsöket i april. Vi är så lyckligt lottade som lyckades så snabbt. Är 31 år och bor i en liten stad i svealand. Vill inte skriva öppet var vi bor på öppet forum. Vi har försökt aktivt i 2,5 år och dessförinnan många år lite halvdant. Är nu i v 17 och har rul om ca 3 veckor. Som jag skrivit i andra tråden så trodde jag att jag skulle sväva på rosa moln bara jag blev gravid. Men jag är bara orolig och har så svårt att relatera till att det växer ett foster i min mage. Jag tänker att jag måste komma över ofrivilla barnlösheten och njuta av det som händer. Men har svårt för det. Hur gör ni? Vi pratat med magen varje dag och har köpt lite småsaker till bebisen men det känns som jag gör något olagligt när vi kollar på barnsaker. Tänkte prata med bm om det nästa gång jag ska dit men känns som att mitt mvc inte har så bra koll på ofrivillig barnlöshet.

Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden men håller tummarna för oss alla!

Skogsmulle82 34 år, Skåne, BF 30/9

Popetot 32 år, Skåne, BF 5/11

Pyssling11 30 år från Skövde Bf 6/11

Minaimaginärabarn 38 år, Stockholm BF 9/11

Hunny B 31 år, Stockholm. Bf 10/11

Ph8205 35år, Karlskoga. Bf 30/11 Tvillingar

Niaa 28 år från Skåne. Bf 6/12

Onewish 28 år, Stockholm Bf 6/12

Malin79 37 år, Stockholm. Bf 7/12

Meno87 29 år, Stockholm. Bf 12/12

Virrvarr, 35 år Umeå, bf 17/12

Frökenankare, 27 år, Umeå, Bf ca 20/12

Tino, 31 år, bf 6/1

alade, 36 år, Uppsala, Bf 20/2

• Tino
    Lillflickan skrev 2017-07-28 07:21:45 följande:

Bara några droppar ner i toaletten och lite på pappret. Orolig att livmodern drar ihop sig, men vet inte om det är verklighet eller inbillning. Har inte ont men inbillar mig att det känns lite ibland. Vet inte vad som är verkligt och vad som är inbillning.

Vilken vecka är du i? Jag har hitills blödit i två omgångar, först i v 6-7 och sedan kring v 11. Första gången åkte jag till akuten pga misstänkt utomhavandeskap. Allt såg bra ut. I v 11 kom det bara några droppar så det var nog bara irriterade slemhinnor. Blöda tidigt är vanligt sägs det. Så det behöver inte vara kört. Skulle du kunna ringa kliniken du gjort ivf på för att höra om du kan komma in på kontroll? Håller mina tummar.
  • Tino
    Lillflickan skrev 2017-07-28 11:38:14 följande:

Bara att vänta. Om det kommer mycket kan jag ringa gyn-akuten. Ja, det är väl inte så mycket att göra åt vilket det nu är. Men plötsligt känns KUB-ultraljudet väldigt långt bort.

Har du blödit mycket? Har det kommit mer? Hoppas det slutade och var som min blödning i ungefär samma vecka. Lite rött på pappret men inte ont, mer än växtvärk. Sjukhuset ville inte ta emot mig heller då. De sa att jag skulle återkomma om jag blödde mycket och klumpar och hade väldigt ont och kramper. Vilken vecka har du KUB?
  • Tino
    Lillflickan skrev 2017-07-30 08:09:07 följande:

Usch, nu kom det lite till. Men inte lika mycket. Det kändes ju bättre igår. Nu blir jag nervös igen.

När jag blödde och var inte på akuten så sa läkaren att det kan komma blod i några dagar och att jag inte skulle oroa mig. Hoppas.det inte är någon fara för sig också. Finns det möjlighet att göra privat ultraljd där du bor? Kanske kan vara en idé om du är mycket orolig. Styrka till dig.
  • Tino
    Lillflickan skrev 2017-08-03 11:03:46 följande:

Mera brunt idag, inte mycket men ändå. Jag blir galen :(

Hur går det? Tänker på dig och hoppas blödningen avstannat. Kram
  • Tino

Det är så klart helt okej att du skriver om din oro. Därför så bra med anonyma forum. Man kan älta och vara hur orolig man vill. Jag var så sjukt orolig när jag blödde. Onsdag är ju så snart. Jag håller tummarna att allt ser fint ut. Jag fick inte lyssna på hjärtljud på inskrivningen. Men det kanske kan vara olika på olika mvc. Jag känner igen det där om att man vill fortsätta hoppas och inte vilja kolla om något är fel. Jag är likadan.

Jag mår okej, men jag har blivit väldigt dålig i magen så har magknip konstant. Och jag har fått illamående igen i v 19. Jag har tom behövt gå hem tidigare från jobbet. Oron att det inte skulle gå bra på rul om ca en vecka gnager konstant. Att man aldrig kan slappna av.

• Tino

Popeto­t. Så skönt att läsa att tvilling 2 verkar följa sin egen kurva. Det måste börja bli trångt för dem i magen nu. Så inte konstigt att det börjar kännas jobbigt. Ta hand om dig och ta det lugnare om du kännrr att det behövs.

minaim­aginär­abarn. Jag har inte vägt mig på MVC än. Däremot frågar bm vad jag väger så jag har vägt mig någon dag inna besöken. Skönt att du har haft räen bra period och kommit igång med träning igen.

Jag tycker mig känna lite sprattel ibland. :) Men är fortfarande osäker om det är bebisen eller om det bara är min strulande mage. Tror också oron kommer kännas mer hanterbar efter rul. Ska bli skönt att se bebisen.

Har ni tagit reda på kön på bebisen? Ellet hur tänker ni om att ta reda på om det är en pojke eller flicka ? Vi har nog bestämt att ta reda på kön om det går på rul. Kanske har det redan diskuterats om det i tråden men jag minns inte.

• Tino
    Lillflickan skrev 2017-08-14 12:48:41 följande:

Kollat med UL och VUL. Hoppas de har fel. Ska tillbaka i morgon.

Nej! Så sorgligt att läsa. Så fruktansvärt hemskt som en mardröm. Jag hoppas att det ser bättre ut imorgon. Att ett mirakel ska ske. Snälla snälla mirakel kom fram. Varför ska sådant drabba de som redan är svaga och som lider av ofrivillig barnlöshet. Jag förstår att det måste kännas helt fruktansvärt och som att du ska gå sönder.

Fortsätter med lite dåliga nyheter. Vi hade ultraljud (v20) idag och allt såg inte helt bra ut. Fostret har missbildningar på sina fötter som kan vara relativt enkla och möjliga att behandla men kräva rehab i många år. Helt ok för oss för vi kan nog hantera det mycket bra. Men missbildningarna kan också bero på någon genetisk sjukdom som är mycket allvarlig. Eller på problem med nervsystemet som gör att vårt barn kanske aldrig kommer kunna gå. Nu vet vi bara det och barnmorskan försökte lugna lite med att det är ovanligt med allvarliga fel. Men det lyckades inte så bra. Vi är i upplösningstillstånd. Vi har fått en tid till läkare som kan kanske se hur allvarligt missbildningarna är redan om några dagar och vi måste fundera på hur vi vill göra om fostret är allvarligt sjuk. Vi som hade tänkt börja kolla efter barnvagn.
  • Tino

Jag blir så ledsen av att läsa det du skriver Lillflickan. Ta hand om varandra nu och var snäll mot dig själv. Pussa det barn ni redan har till han blir blöt.

Vi var hos läkaren idag. Läkaren gjorde en mycket noggrann scanning. Allt förutom fötterna såg bra ut. Läkaren rekommenderade inte fvp. Vi får nu börja vänja oss vid att vårat barn har PEVA. Och att det är en hanterbar missbildning som drabbar en av tusen barn. Vi får tid till barnortoped innan han kommer så vi kan förbereda oss på vad han kommer behöva från oss. Vi är mentalt helt slut nu. Måste ta tid att låta det sjunka in. Läkaren kan inte lova att han inte är mycket sjuk, men de kan de ju aldrig. Så vi ska nog mentalt förbereda oss på det också. Att han har en lite högre risk för att vara allvarligt sjuk. Men vi ska glädja oss nu vi ska få en liten pojke! <3

• Tino
    Pitebo skrev 2017-08-18 13:58:53 följande:

Nån av er andra som hade växtvärk 11+6?

Hade massor av växtvärk i början, men den gick över och är nu tillbaka. Känns som mensvärk ungefär..

För mig kom och gick symptom väldigt mycket den tiden. Växtvärk ibland, ibland inte. ont i ligament, ibland inte. Illamående, ibland inte. Osv. Fortfarande är det så. Känns som magen växer mer ibland och ibland inte. Ibland känner jag bebis mycket ibland bara lite och ibland inte alls.
  • Tino
    Lillflickan skrev 2017-08-25 09:15:55 följande:

Jag fick åka hem dagen efter. Fick inget riktigt svar på vad som gjorde ont. Kanske en infektion på gång. Fick massa smärtstillande på sjukhuset och antibiotika i tio dagar. Vad gäller det mentala så har väl värsta panikkänslan dämpats något men jag klarar inte av att träffa folk eller äta något vidare. Blivit sjukskriven två veckor till. Ska till kuratorn idag igen.

Skönt att du är sjukskriven och tar dig tid att återhämta dig. Skickar mycket styrka till er.
  • Tino

Vi har lite börjat landa efter RUL. Fortfarande är vi lite oroliga att han ska vara sjuk och att vi ska förlora honom men mer sällan kommer paniken. Är i v 22 nu och han sparkas. Mest på dagtid men också lite på nätterna. Det känns härligt att känna honom böka runt. När känner ni andra sparkar? I appar osv står det att de brukat sparkas mest på kvällarna. Men då känns det som att vår bebis slappar.

Hur går det för dig Popetot? Och för er andra. Ammela, Grattis till fint RUL!

• Tino
    Lillflickan skrev 2017-09-04 15:19:38 följande:

Kan inte hålla mig från att skriva mer misär här.

Var på återkontroll efter skrapningen idag. Sjönk långt ner i underjorden igen. Kroppen återhämtar sig men inte jag. Läkaren tyckte jag skulle leva och tänka på det jag har och vänta med att bli gravid, egentligen i evighet för hon tycker inte jag ska bli gravid igen alls. Det var INTE det jag ville hon skulle påminna mig om. Jag kan inte ens tänka mig det. Usch och fy och jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Men vad korkat sagt. Jag kan förstå att man kanske säger så till någon som inte har problem med att bli gravid. Då kanske man ändå kan se att det går snart igen. Men när man kämpat och kämpat och kämpat och gjort IVF och kanske flera st borde de väga sina ord noga. Varför tycker hon att du inte borde skaffa barn? Vem är hon att bestämma det??

Det är så hemskt att det är så olika hur man blir bemött i vården. Den senaste läkaren jag träffade på den nya medicinska bedömningen efter rul bar så väldigt bra. Hon förstod precis hur efterlängtat detta barn är och hur traumatiskt det är att få besked om avvikelser. Hon vägde verkligen sina ord noga. Sedan finns det korkade läkare som tex den du har träffat vars ord verkligen skär in i själen och skapar ett ännu större sår. Det är inte ok!

Har du någon du kan gå och prata med? Någon som är bra och förstående. Tänket att det kanske är ett första steg att prata om det hemska ni varit med om men något proffs.
  • Tino

Grattis minaimaginärabarn och Popetot. Så underbart att allt gått bra.

• Tino

Lägger till mig:

Minaimaginärabarn 38 år, Stockholm BF 9/11: Pojke född 21/9

Tino, Örebro, 6/1

• Tino

Lägger till KajsaStina igen.

Minaimaginärabarn 38 år, Stockholm BF 9/11: Pojke född 21/9

KajsaStina 38 år, Dalarna Bf 11/12

Tino, Örebro, 6/1

Pitebo, 29 år Bf 1/2

• Tino
    Hunny B skrev 2017-11-01 07:39:45 följande:

Vårt lilla mirakel kom till världen igår tidig natt och ligger just nu bredvid mig och sover. Fick havandeskapsförgiftning så hon blev lite tidig, föddes i v. 38+3 men hon var ju fullgången i alla fall. Är SÅ lycklig!

Grattis!! Vilka härliga nyheter o mvh skönt att det gick bra trots havandeskapsförgiftning.
  • Tino
    Lillflickan skrev 2017-11-06 13:22:04 följande:

Grattis till alla bebisar! Själv var jag på väg till kliniken idag när de ringde och meddelande att det inte blir något, den klarade inte upptiningen :(

Nej! Vilka tråkiga nyheter. En sådan mardröm att det ska hända. Hur mår du? Mycket styrka till dig.
  • Tino

Grattis till bebisarna!! Så skönt att det gått bra. :)

• Tino

Vår lilla bebis föddes för en månad sedan. Bebis mådde ganska dåligt efter förlossningen och har under sin första månad träffat många läkare och fått bra hjälp. Vi hoppas att han ska slippa träffa fler läkare och må bra nu. Stort grattis till alla ni som fått era bebisar och lycka till ni som fortfarande väntar.

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF våren 2017