Snuttis2 skrev 2017-04-09 06:29:57 följande:
Hade aldrig tackat nej till hästen ! Särskilt inte eftersom du känner den o har en relation/tycker om den!
Överväg om det är tiden eller kostnaden som oroar?
Kostnad hade jag sparat in på annat eller haft den på foder hos någon första tiden tills du gått upp mer i %! Alt tittat på billigare stallplats-löstdrift om hästen tros klara det?Alt fundera på om någon du känner o har förtroende för skulle vilja äga den gemensamt med dig?
Hade Tiden varit avgörande hade jag satt ut annons om att stallhjälp o hur många dagar per vecka som behövs!
Finns ju stalltjejer överallt som gärna hugger i för att få rida gratis . Barnet hade fått åka med till stallet ibland jag är själv uppvuxen med ena foten i en halmbox : )
Jag tolkar det som att det inte finns så mycket "annat" att spara in på i TS situation? Hon verkar ju vara ensamstående som jag tolkar det, i villa med litet barn. Barnet kommer kosta mer med tiden och äta upp mycket av de pengar som TS får "extra" även när hon går upp till 100%. Att spara in på renoveringsbudgeten för huset kan få fatala konsekvenser om det är ett äldre hus - man
måste ha både en buffert och ett kontinuerligt sparande för att löpande kunna fixa vissa saker, innan man står där med ett hus som inte går att bo i och inte går att sälja.
Mitt råd, TS: Om du inte känner dig helt säker på att du har råd (eller såklart om du kan lösa någon annan som ansvarar för det ekonomiska), så se till dig och ditt barns behov i första hand. Hästar är inte billiga i drift och påverkar budgeten något oerhört om man bara är en person som redan ska betala för två personers kostnader. Både hästar och hus kan råka ut för oväntade saker där enormt mycket pengar försvinner utan att du vet ordet av, och buffert behövs för båda.