Anonym (Annat?) skrev 2017-04-09 06:48:33 följande:
Jag tolkar det som att det inte finns så mycket "annat" att spara in på i TS situation? Hon verkar ju vara ensamstående som jag tolkar det, i villa med litet barn. Barnet kommer kosta mer med tiden och äta upp mycket av de pengar som TS får "extra" även när hon går upp till 100%. Att spara in på renoveringsbudgeten för huset kan få fatala konsekvenser om det är ett äldre hus - man måste ha både en buffert och ett kontinuerligt sparande för att löpande kunna fixa vissa saker, innan man står där med ett hus som inte går att bo i och inte går att sälja.
Mitt råd, TS: Om du inte känner dig helt säker på att du har råd (eller såklart om du kan lösa någon annan som ansvarar för det ekonomiska), så se till dig och ditt barns behov i första hand. Hästar är inte billiga i drift och påverkar budgeten något oerhört om man bara är en person som redan ska betala för två personers kostnader. Både hästar och hus kan råka ut för oväntade saker där enormt mycket pengar försvinner utan att du vet ordet av, och buffert behövs för båda.
Tack för dina ord! Jag har en sambo men han är inte att räkna med är alltid jag som fått stått för de mesta ekonomiska då pengarna lyckas försvinna för honom fastän vi delat upp räkningarna så blir det jag som får ta mesta maten o bensin. Hade jag jobbat ett tag 100% på det här så hade jag lyckats fått en buffert igen som innan vi köpte huset fick barn mitt i allt.. då kanske de hade varit annorlunda. Men jag måste avstå det finns ingen som vill dela honom med mig heller.