Inlägg från: lischla |Visa alla inlägg
  • lischla

Har fått en häst! Hur göra?

Rider och hjälper till i ett travstall och favorithästen fungerar inte på tävling så nu får jag honom som ridhäst. Helt underbart har längtat efter det här i flera år på honom. Men timeingen är inte den bästa. Har ett barn på 1 år, jag jobbar 75% , har ett hus med renoveringsbehov. När jag skriver detta så ser jag klart att det inte går att ta sig an denna häst då ekonomin inte kommer klara det.

Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Har fått en häst! Hur göra?
  • lischla
    Linnis92 skrev 2017-04-08 21:26:51 följande:

Jag hade inte tagit hästen.

Precis tänker på mitt barn i första hand även om man är sugen.
  • lischla
    nevermind skrev 2017-04-08 21:54:19 följande:

Kan ingen ta hand om den så länge? Typ fodervärd eller vad det heter?

Ja tror jag vet en person som skulle kunna ta på foder, önskvärt till nästa vinter då jobbar jag 100%
  • lischla
    Nicke skrev 2017-04-08 21:55:27 följande:

Om du inte kan fixa fodervärd som tar alla kostnader så länge så nej, absolut ingen häst. Det drar iväg så snabbt.

Ska kika lite på fodervärd men det är sant det blir för mycket kostnader det skulle inte alls fungera idag. Stallhyra på 1500 allt ingår men sen är det försäkring, skoning, utrustning etc. Kan bli sjuk också.
  • lischla
    Nicke skrev 2017-04-08 22:10:31 följande:

Precis. Det drar iväg väldigt snabbt och det är bra om man har någon form av buffert när det väl händer något, för det gör det. Det tar ju en hel del energi också.

Min buffert försvann när jag köpte huset då vi renoverade det akuta på huset så fick jag barn på det. Föräldrarledighet ge inte storkovan. Tack för dina ord!
  • lischla
    Snuttis2 skrev 2017-04-09 06:29:57 följande:

Hade aldrig tackat nej till hästen ! Särskilt inte eftersom du känner den o har en relation/tycker om den!

Överväg om det är tiden eller kostnaden som oroar?

Kostnad hade jag sparat in på annat eller haft den på foder hos någon första tiden tills du gått upp mer i %! Alt tittat på billigare stallplats-löstdrift om hästen tros klara det?Alt fundera på om någon du känner o har förtroende för skulle vilja äga den gemensamt med dig?

Hade Tiden varit avgörande hade jag satt ut annons om att stallhjälp o hur många dagar per vecka som behövs!

Finns ju stalltjejer överallt som gärna hugger i för att få rida gratis . Barnet hade fått åka med till stallet ibland jag är själv uppvuxen med ena foten i en halmbox : )

Tack för dina ord! Tiden går bra barnet följer med ibland o har mycket barnvakt med pappan mor o farföräldrar nemas problemas :) Det är det att månadskostnaderna redan är mycket med lån på huset och det ska målas mera samt grävas fiber i sommar också etc. Har en sambo men han är inte att räkna med ekonomiskt. Brukar bli jag som får betala mat o bensin mest ändå fastän han jobbar heltid. Finns ingen som vill dela han med mig då alla vill ha riktig ridhäst och ingen ridtravare. Iaf som jag känner.
  • lischla
    Anonym (Annat?) skrev 2017-04-09 06:48:33 följande:

Jag tolkar det som att det inte finns så mycket "annat" att spara in på i TS situation? Hon verkar ju vara ensamstående som jag tolkar det, i villa med litet barn. Barnet kommer kosta mer med tiden och äta upp mycket av de pengar som TS får "extra" även när hon går upp till 100%. Att spara in på renoveringsbudgeten för huset kan få fatala konsekvenser om det är ett äldre hus - man måste ha både en buffert och ett kontinuerligt sparande för att löpande kunna fixa vissa saker, innan man står där med ett hus som inte går att bo i och inte går att sälja.

Mitt råd, TS: Om du inte känner dig helt säker på att du har råd (eller såklart om du kan lösa någon annan som ansvarar för det ekonomiska), så se till dig och ditt barns behov i första hand. Hästar är inte billiga i drift och påverkar budgeten något oerhört om man bara är en person som redan ska betala för två personers kostnader. Både hästar och hus kan råka ut för oväntade saker där enormt mycket pengar försvinner utan att du vet ordet av, och buffert behövs för båda.

Tack för dina ord! Jag har en sambo men han är inte att räkna med är alltid jag som fått stått för de mesta ekonomiska då pengarna lyckas försvinna för honom fastän vi delat upp räkningarna så blir det jag som får ta mesta maten o bensin. Hade jag jobbat ett tag 100% på det här så hade jag lyckats fått en buffert igen som innan vi köpte huset fick barn mitt i allt.. då kanske de hade varit annorlunda. Men jag måste avstå det finns ingen som vill dela honom med mig heller.
  • lischla
    Anonym (Annat?) skrev 2017-04-09 10:32:17 följande:

Jag är ledsen för din skull men jag tror du fattar tätt beslut! Jag vet precis hur det är när man verkligen vill ha något men egentligen inte har råd - vi är precis mitt uppe i en budgivning på vårt "drömhus", men tyvärr verkar de andra ha större ekonomi än vi har. Man får inse att det inte alltid är värt risken att hamna i ekonomiskt trassel, trots att man så gärna vill belåna sig till bristningsgränsen! Långsiktigt gör man sig en tjänst även om det är jobbigt när man tackar nej. Och vem vet, din häst och vårt hus kanske dyker upp igen om några år när det står bättre till, hoppas kan man alltid!

Fy vad tråkigt med drömhuset. Blev det mycket högre än erat bud? Innan vi köpte vårat så var det alltid någon spm lade 50 000 över vårat maxbud och vann. Det är så jobbigt. Precis kanske är meningen med något annat!
Svar på tråden Har fått en häst! Hur göra?