Inlägg från: Anonym (Nästa hållplats) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nästa hållplats)

IVF falun, någon mera?

Hej! Nästa månad ska vi testa IVF och se om vi har bättre lycka där. Vi har ca 4h till Falun. Är osäker om vi kan åka dit och hem på samma dag eller måste vi vara kvar tills vi vet om det går att sätta in nåt?

Lillflickan skrev 2018-02-20 11:50:27 följande:

Hej nästa hållplats!

Vid äggplocket brukar man behöva vara där ganska tidigt. Vi har de två gångerna vi gjort det åkt upp på kvällen innan och bott på hotell. Tiden kanske kan variera, men tror de bara har äggplocket på förmiddagar och insättningar på eftermiddagarna.

Efter äggplocket får man vara kvar en stund. Tror det mest är gör att kolla att man mår bra efter bedövningar och morfinet. Den dagen får man veta direkt antal ägg och om spermiekvaliten är bra. Det går att åka hem samma dag. Dock får inte den som gjort äggplocket köra pga morfinet. Man kan också vara lite trött och öm.

Dagen efter äggplocket har de ringt om hur många ägg som blivit befruktade och hur länge de odlar. Vet inte om de sa då när insättningen skulle bli eller om de höll koll på odlingen och meddelade det någon annan dag. Minnet är kort!

Vid insättning har jag åkt upp själv över dagen. Jag har ?bara? 3,5h att köra åt varje håll.

Antar att du har en hemortsläkare för kontrollerna så det bara är äggplocket och insättningen som behöver göras i Falun.

Hoppas Falun blir lösningen för dig som det har varit för mig! Ett barn på första äggplocket och nu gravid i v 15 på äggplocket två. (Om det inte lyckas på första försöket så ge inte upp, många lyckas på första men en del får försöka fler gånger. För mig var Falun sjunde insättningen och första gången det lyckades.)

Lycka till!

Grattis vad roligt! Och tack för informationen! Vi har en hemortsläkare så han får väl hojta till när det är dags att åka ner :) skönt att det inte är så lång tid på plats ändå. Er plan lät väldigt smidig, åka dit kvällen innan och sen hem dagen efter och vid en ev insättning åker bara jag, jag har smidigt så jag kan ta tåget och sambon har ett jobb han måste närvara på så gott som hela tiden så lite frånvaro är bäst. Trodde först vi behövde va på plats mellan 2-5 dagar!

Tar man semester eller ?sjukdagar? för ÄP? Jag vet inte hur man brukar göra, antar semester?

en liten fundering. Ni som har karlar, hur har dem reagerat på hela IVF grejen? Min sambo är lite svårläst och även om han är med på noterna så får han den där funderar ?rynkan? mellan ögonen och jag känner ibland att det är mitt fel att vi måste gå den här vägen, hans grejer fungerar ju. :/

EndoS skrev 2018-02-21 07:51:40 följande:

Min sambo tycker att det går för fort (trots att vi försökte i 1,5 år själva), han tycker att det är sjukt jobbigt att få ihop alla besök med arbetet, och han tycker att det är jobbigt att jag mår dåligt och behöver gå igenom alla undersökningar. Han är den som mått sämst psykiskt av oss, vilket påverkar oss båda otroligt mycket. Vi är osams var och varannan dag, mest på grund av att han har ett arbete som han behöver anpassa sig till och jag tycker att det här är det viktigaste just nu och att arbetet får komma i andra hand.

I vårt fall är det lite enklare eftersom det är fel på oss båda två. Jag har endometrios, och han väldigt lågt antal.

Vi har försökt i tre år i juni :/ å min sambo tycker det är skrämmande och lixom ?shit, IVF, då får vi barn, då sätter vi ett liv till världen? och blir super allvarligt och seriös, antaligen för att han är med i processen mer än om vi hade legat en gång och jag blir gravid i dem fallen hänger ju mannen ?bara på? i alla fall av den sorten jag har som vill ha barn men tänker inte på det 24/7, jag lugnar han å säger att inget är säkert, vi vet ju inte alls varför det inte går men på IVF kan dem ju se mer om äggen osv. Men jag tror han blir mer lite arg eller butter för att vi måste ta den här vägen å det blir ju jag med men han erkänner det väl inte lika lätt som jag. Plus att jag har läst på så jäkla mycket och kan hela proseccen, Han gör ju inte det. Såå ja, inte lätt det här!
    andromedae skrev 2018-02-22 22:12:59 följande:

Han har varit så stöttande han kunnat. De hittar inget fel på nån av oss och även om de gjort det har jag svårt att tro att han skulle tycka det var mitt fel.

De misstänker tex att mitt immunförsvar är boven och det är nog jag som grämer mig själv mer än han gör (även om jag själv inte kan påverka det).

Vart går ni? Vad får dem att misstänka ditt immunförsvar?
Svar på tråden IVF falun, någon mera?