• EndoS

IVF falun, någon mera?

eelinh skrev 2018-02-17 09:43:17 följande:

Usch jag lider med dig, detta är så tufft!

Ja, faktiskt mycket tuffare än jag någonsin hade kunnat tänka mig!
    Diagnostiserad med endometrios 2017, IVF påbörjad 2018.
  • EndoS
    andromedae skrev 2018-02-17 19:37:21 följande:

Sjukskrev mig också när mitt test var negativt på testdagen. Och dagen efter. Behövde få vara hemma och bara vara.

Ja, jag är glad att jag hade testdag på en fredag och har helgen också.
  • EndoS
    Karinnan skrev 2018-02-17 22:45:55 följande:

Visst är det jobbigt att jobba med allt vad vi går igenom. Samtidigt skönt att få komma iväg och tänka på annat. Att va hemma blir man sällan bättre av. Så släpp inte kontakten med jobbet. Inte helt. Gå ner i tid ok men inte helt. Jag har iof det förspänt att kunna jobba hemifrån. Låg och hade ont efter jag kommit igång med gonal-f. Men kom fram till att jag har lika ont om jag ligger i soffan som om jag sitter framför datorn.

Om det är mig du syftar på så har jag inga problem med att vara hemma en dag efter ett negativt besked. Jag blir ganska känslosam vid jobbiga samtal och vill verkligen inte behöva sitta bland mina kollegor som inte vet något om detta och vara ledsen. Däremot har jag varit på jobbet fast jag haft så ont att jag egentligen inte kunnat tänka på annat och bara längtat hem till sängen och lugnet. Vi är alla olika och vi får helt enkelt respektera varandras val.
  • EndoS
    Anonym (Nästa hållplats) skrev 2018-02-20 22:09:57 följande:

en liten fundering. Ni som har karlar, hur har dem reagerat på hela IVF grejen? Min sambo är lite svårläst och även om han är med på noterna så får han den där funderar ?rynkan? mellan ögonen och jag känner ibland att det är mitt fel att vi måste gå den här vägen, hans grejer fungerar ju. :/

Min sambo tycker att det går för fort (trots att vi försökte i 1,5 år själva), han tycker att det är sjukt jobbigt att få ihop alla besök med arbetet, och han tycker att det är jobbigt att jag mår dåligt och behöver gå igenom alla undersökningar. Han är den som mått sämst psykiskt av oss, vilket påverkar oss båda otroligt mycket. Vi är osams var och varannan dag, mest på grund av att han har ett arbete som han behöver anpassa sig till och jag tycker att det här är det viktigaste just nu och att arbetet får komma i andra hand.

I vårt fall är det lite enklare eftersom det är fel på oss båda två. Jag har endometrios, och han väldigt lågt antal.
  • EndoS

Hur lång tid har ni sprutat med Menopur? Första gången fick jag börja på 225, och fick sedan höja till 300 efter första VUL. ÄP blev då 17 dagar efter sprutstart. Den här gången kommer jag att få börja på 300 i fem dagar och sedan gå ned till 225. Tror ni då att det kommer att gå fortare, alltså kortare än 17 dagar till ÄP denna gång?

• EndoS
    Anonym (Nästa hållplats) skrev 2018-02-21 08:02:49 följande:
    Vi har försökt i tre år i juni :/ å min sambo tycker det är skrämmande och lixom ?shit, IVF, då får vi barn, då sätter vi ett liv till världen? och blir super allvarligt och seriös, antaligen för att han är med i processen mer än om vi hade legat en gång och jag blir gravid i dem fallen hänger ju mannen ?bara på? i alla fall av den sorten jag har som vill ha barn men tänker inte på det 24/7, jag lugnar han å säger att inget är säkert, vi vet ju inte alls varför det inte går men på IVF kan dem ju se mer om äggen osv. Men jag tror han blir mer lite arg eller butter för att vi måste ta den här vägen å det blir ju jag med men han erkänner det väl inte lika lätt som jag. Plus att jag har läst på så jäkla mycket och kan hela proseccen, Han gör ju inte det. Såå ja, inte lätt det här!
    Nej, det är sannerligen inte enkelt det här!

Sen tror jag att en del kommer sig av att man bara förutsätter att "barntillverkningen" bara ska fungera, och att det blir en frustration i sig. Man skyddar sig i så många år, är livrädd för att bli med barn vid fel tillfälle, och sedan när man verkligen vill så fungerar det ändå inte!
  • EndoS
    BusigaSyrran skrev 2018-02-22 12:32:36 följande:

Sista försöket med garantipaketet misslyckades det också. Nu måste jag åka och göra ultraljud för att få tillbaka våra pengar och gå vidare utomlands med utredningar. Känner mig besviken över att man inte har gjort mer utredningar och bara fick två ägg att försöka bli gravida med

Hur funkar det med garanti och pengarna tillbaka? Är det något speciellt paket man köper?
  • EndoS

Och så fick jag nya besked från kliniken :/

Jag måste vänta minst 6-8 veckor pga min endometrios. Det gör att vi hamnar mitt i sambons högsäsong och får skjuta fram det ytterligare någon vecka. Så planeringen just nu är att jag ska ta Enanton depot i två månader och sedan blir det förhoppningsvis sprutstart i slutet av april med ÄP i början/mitten av maj.

Blir dock lite irriterad över att jag själv ska behöva ifrågasätta om det är bättre att vänta pga endometriosen. Tycker nog att de borde ha koll på det själva, tycker inte ni?

• EndoS
    BusigaSyrran skrev 2018-02-22 19:31:17 följande:

Ja det är en speciellt paket man ansöker om och köper när man har blivit godkänd då vi har ett barn ihopa som blev gjord naturligt så måste vi bekosta allt själva och därför valde vi Falun då de är längre fram i sin utveckling än resterande i Sverige. Men nu tar vi de som är ledande istället.

Vet du vilka kriterier det är för att bli godkänd?
  • EndoS
    Lillflickan skrev 2018-02-22 20:47:57 följande:

Åh, tråkigt att vänta EndoS. Jag vet inte så mycket om vad som är bra när man har endometrios. Men det är ju bäst att ha de bästa förutsättningarna som går när man försöker. Men det är så jobbigt att vänta. Det är det värsta.

Ja, det känns trist när vi trodde att vi skulle få komma igång direkt och till och med fått tiden för första provtagningen. Men å andra sidan så väntar vi hellre och förhoppningsvis får ett bättre resultat än om vi kört på direkt.
  • EndoS
    Lillflickan skrev 2018-02-22 21:07:35 följande:

Ja, det är bara att vänta och hoppas det blir så bra det bara går när ni väl får köra. Passa på att unna er något riktigt bra tillsammans medan ni väntar. Planera något kul så går tiden lite fortare.

Själv är jag tokirolig igen. Tror jag håller på att bli galen. Hoppas läkaren vill titta och kan lugna mig på tisdag. Kan man höra hjärtljud med dopplern i v15? Ska till barnmorskan på måndag. Åh vad jag längtar efter att känna sparkar.

Haha, ja om vi ändå kunde det :P Sambon brukar få jobba sena kvällar när det är högsäsong, och jag blir "ensamstående". Inte särskilt roligt, men jag har ju valt att leva med honom så jag får väl skylla mig själv :P

Det förstår jag. Jag skulle nog också noja mest hela tiden! Men om du är i v 15 så var du ju ändå tagit dig förbi de mest kritiska veckorna :)
  • EndoS
    BusigaSyrran skrev 2018-02-25 01:49:42 följande:

Tyvärr inte, ring och fråga dom. :) 

Får höra med dem om vi inte lyckas på våra två kvarvarande försök Skrattande
  • EndoS
    prickblomma81 skrev 2018-03-12 11:05:47 följande:

Då kom den officiella testdagen! Störde mig lite på att man fick 0 instruktion till testet, blev lite nojig att två streck inte betydde gravid utan att man kanske skulle få plus på detta men har fått positivt på flera andra test så antar att detta också är det :) Nu längtar jag tills nästa milstolpe, ultraljudet <3

Men vad underligt! Vi fick både muntlig och skriftlig information om hur skulle göra med testet. De poängterade särskilt att det inte blir ett plus, utan "bara" två streck om det är positivt... Kanske var någon som var ny på jobbet :)

Hur som helst, grattis! :)
Svar på tråden IVF falun, någon mera?