• Tino

24 ägg och 18 befruktade

Jag hade 25-30 äggblåsor. Jag fick fråga om totaöfrys pga risk för överstimulering. Jag vill inte bli sjuk av IVF så det blev totalfrys. Så om din läkare nämnt överstimulering hade jag gjort totalfrys.

• Tino
    Tino skrev 2017-04-12 05:55:32 följande:

Jag hade 25-30 äggblåsor. Jag fick fråga om totaöfrys pga risk för överstimulering. Jag vill inte bli sjuk av IVF så det blev totalfrys. Så om din läkare nämnt överstimulering hade jag gjort totalfrys.

Så dåligt jag stavade. Det gick lite snabbt när jag skrev. Jag menade att jag hade 25-30 äggblåsor vid äggplock (10 mogna ägg). Jag hade lite vätska kring äggstockarna och livmodern. Men inte så farligt att jag säkert hade kunnat få tillbaka ett befruktat ägg några dagar senare om jag tjatade. Men läkaren berättade om att det fanns en risk för överstimulering och man kan bli väldigt väldigt sjuk av detta och jag sa att jag inte vill bli sjuk. Jag och min man längtar så efter barn men anser att det absolut inte är värt att någon av oss skulle bli sjuka av behandlingen.

Läkaren och barnmorskan förklarade att de på sista tiden har sett mycket goda resultat vid insättning av frysta blastocyster hos kvinnor som riskerat att bli överstimulerade. De sa att sannolikheten att bli gravid efter FET av en perfekt blastocyst är ungefär samma som vid färskt försök.

Läkaren verkade glad att vi valde totalfrys. Det verkade som att de är vana att kvinnan med eventuell partner brukar tjata om att ändå få tillbaka trots risker med överstimulering.

Så här efteråt ångrar jag mig inte. Min kropp var helt ur balans efteråt och jag hade ont flera veckor efter ingreppet. Jag hade inte velat vara gravid då. Nu hoppas jag bara att någon av blastocysterna överlever upptining så vi får tillbaka en om ett par veckor.

Hoppas ni kommer fram till hur nu vill göra. Ni måste göra det som känns rätt för er.
  • Tino
    Pitebo skrev 2017-04-12 20:55:23 följande:

Åh vad spännande tino! Då ska jag hålls tummarna för er, och så måste du berätta hur det går. Men bara om du vill såklart!

Såg att du frågade hur många som faller bort längst vägen. För oss var det på ett ungefär så här:

25-30 äggblåsor

15 ägg

10 mogna ägg

8 befruktade ägg

3 blastocyster till frysen.

Jag tror detta är ganska normalt. :)
Svar på tråden 24 ägg och 18 befruktade