• Fröken W

Kissar på mig

Hej!

Ber på förhand om ursäkt för kanske lite äcklig och privat information.

Jag födde vår dotter för snart 7 månader sedan och fick i samband med förlossningen en grad 3 bristning som syddes på operation.

De första två månaderna hade jag ont efter bristningen men sedan blev det bra.

I december, när dottern var ca 3 månader, kom min mens tillbaka och jag använde bindor första mensen. Mensen i januari och februari var rätt sparsam men jag använde tampong utan problem. Senaste mensen så märkte jag dock att blodet rinner förbi tampongen, trots att den sitter på plats. Men tampongen var också svår att få att sitta kvar...den liksom glider ut som om den vore full, fast den knappt är halvfull.

Mellan menstruationerna använder jag trosskydd pga att jag läcker lite kiss, ibland märker jag av det men oftast inte.

Jag är förkyld och har en jobbig hosta nu, och när jag hostar så kissar jag på mig - mycket. Igår behövde jag byta trosor tre-fyra gånger pga att de blev blöta och detta trots trosskydd.

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte varit jätteduktig på att göra knipövningarna. Första månaderna gjorde jag dom rätt regelbundet men senaste tre månaderna har jag knappt gjort de alls. Jag märker att det blir lite bättre när jag gör övningarna. Men skulle det verkligen hjälpt mig så mycket nu när jag hostar med tanke på hur mycket kiss som kommer vid varje hostning...?

Finns det någon annan med liknande erfarenhet som blivit hjälpt? Eller är det någon annan som vill dela med sig av sina tankar kring mitt problem?

Känner att jag vill göra något åt detta, kanske undersöka om allt är som det ska där nere. Men vart vänder man sig? Barnmorska? Gyn på sjukhuset?

Hjälp mig!

• Svar på tråden Kissar på mig
  • Fröken W
    Anonym (Anna) skrev 2017-04-20 13:33:26 följande:

Svårt att veta vad som gäller specifikt för dig men helt säkert är att risken att kissa på sig minskar ordentligt om du gör dina knipövningar ordentligt. Vad du gör, börja med dem igen! Jag hade samma problem månaderna direkt efter förlossning men de försvann sedan och jag var noga med med att knipa. Nu kan jag skratta och hoppa studsmatta utan att läcka. Enda undantaget är om jag får en rejäl nysattack samtidigt som jag är kissnödig. Då blir det rena vattenfallet i byxorna och det är inte kul. Men det har "bara" hänt 2 ggr.

Tack för svar!

Hur länge behövde du knipa innan du började märka någon skillnad?

Hur är det nu? Kniper du fortfarande flera gånger/dag? Hur längesen är det sen du födde barn?

Kisset och att tampongerna glider kan jag förstå att de beror på bristen av knipövningar. Men att blodet rinner förbi tampongen trots att tampongen just då sitter på plats har jag svårt att få till att det har något med knip att göra...?
  • Fröken W
    Senada skrev 2017-04-21 17:48:32 följande:

Just gällande mensen så kanske du behöver nåt bättre än tampong? En menskopp håller mycket mer och sitter precis under livmodertappen så blodet åker rakt ner i den. =) Jag tycker min funkar superbra. Jag vet att menskopp.se har olika storlekar och en för dom som fött barn. Min är därifrån också. Kanske kolla om det kan vara något? Jag har hört att koppen gör att musklerna tränas upp när man har den i =P Så lite som gratis knipövning under mensen liksom.

Fast jag tycker att man ska kunna använda tampong trots att man fött barn och är inte intresserad av menskopp. Men tack för tipset.
  • Fröken W
    Paincake skrev 2017-04-21 22:19:56 följande:

Mitt tips är att kontakta vården. Det finns bäckenbottenmottagningar som är experter på just såna problem. Kanske är några muskelfästen inte lagade ordentligt? Kanske behövs bara knipövningar. Oavsett, set finns hjälp att få och du behöver inte skämmas för att gå dit.

Jag opererades för framfall för snart tre år sedan - det bästa jag gjort. Lycka till!

Tack. Men vart vänder jag mig? Ska jag leta upp en bäckenbottenmottagning och kontakta dem direkt eller ska jag höra av mig till min barnmorska först så skickar hon mig vidare?
Svar på tråden Kissar på mig