• kastrullen

Första IVF, andra som e i samma skede?

Hej!

Vi är igång med vårt första ivf-försökt efter att ha försökt på naturlig väg i drygt 2 år. Läkarna har inte hittat något fel på nån av oss, vi är 29 (jag) och 35 (han) år gamla. 12/4 började jag med det långa protokollet och sprayade med synarela i 15 dagar, och nu är jag inne på 3:e dagen med gonal-f-injektion. Ultraljud och blodprov nästa vecka och preliminärt äggplock veckan efter ?

• kastrullen
    Irk skrev 2017-04-30 08:05:03 följande:

Lycka till till dej också! Några biverkningar ännu? Jag trodde till först att detta går hur bra som helst men jesses dessa sista dagar vad jag varit känslig, gråter åt allt, när jag e ledsen, arg, glad, känner mig ensam, tycker livet e orättvist.... jaa hela tiden...

Ja lycka till till oss!

Jag hade en del under nässprayen, typ dagligen huvudvärk, ont i nacken, vallningar och svettades massor nattetid, supertrött hela tiden. Sedan jag började med sprutorna har jag fortfarande lite huvudvärk men inte lika mycket och magen är lite påverkad men annars inget. Har dock haft noll sexlust sedan behandlingsstart..

Låter jobbigt för dig, men snart äggplock och förhoppningsvis kommer det vara värt det!
  • kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-02 08:09:26 följande:

Det är första gången förr oss med, jag (snart 26år) och min sambo (24år) har försökt i ca 1,5-2år och sambon har minskad produktion men utan förklaring.

Jag ska på ultraljud imorgon och kolla tillväxten på äggblåsorna då jag har behandlat med bemfola 150 och sedan nertrappning till 125 de senaste dagarna. Får se vilken dag som blir utplockningsdags.

Hur gick det på undersökningen idag? Jag har också varit och gjort ultraljud och vi såg kanske 8-9 äggblåsor ca 9-13 mm stora, så jag ska öka dosen och ny undersökning på måndag.
  • kastrullen
    Irk skrev 2017-05-08 16:23:22 följande:

Idag satte vi in en 5 dagars <3 fick 4 till frysen och några som skulle vidare odlas.. känns bra. Hur går det för er andra nu? :)

Toppen!

Var på ultraljud idag igen och fick sedan tid för äggplock på torsdag. Jag fick reda på att jag ska ta bisolvon mellan äggplock och återinförandet. Har någon av er också fått göra det?
  • kastrullen
    Irk skrev 2017-05-08 17:38:31 följande:

Bisolvon, e inte de en hoatmediccin?

Jag ska ta en injektion gonapeptyl imorgon... förhoppningsvis sista injektionen nu.

Haha ja, men hon sa att den är slemlösande och den skulle visst göra ägglossningssekretet mer tunnflytande mellan äggplock och återförandet.
  • kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-08 19:13:11 följande:

Jag ska plocka ut äggen imorgon och preliminärt är de sagt återinförandet blir på torsdag men vi får se. Själv ska jag få ta vaginala tabletter tre gånger om dagen som heter Lutinus första perioden vid insättning och sedan fortsätta så i några veckor. De ska visst förbättra miljön för att ägget ska fästa.

Så spännande! :)

Ja jag har också fått sånna vilket känns bra. Jag har haft spottings sen jag slutade med minipiller för 4 år sedan och har för mig att det kan vara ett tecken på lågt progesteron. Nu behöver det inte alls vara så, men känns skönt att minska den eventuella risken med lutinus och göra det så bra för ägget som möjligt.
  • kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-09 12:39:17 följande:

Ja för mig får jag nog dem bara för de har de som rutin men självklart men vill göra de så bra som möjligt för ägget.

Det plockades ut fyra ägg idag och om de blir embryon så ska de in på torsdag. Men alla där va så positiva och tror inte att vi behöver oroa oss för att de inte skulle gå.

Ja jag också men som du säger känns det bra!

Härligt, håller tummarna!:)
  • kastrullen

Nu har också jag gjort äggplock! Fick Alvedon och lugnande innan, så var i bra form innan vi gick in till läkaren. Fick morfin så det snurrade till lite i skallen, hade lite svårt att höra vad dom sa men allt gick bra. Tror det var värst för min man :) 17 ägg fick de ut och om det är fler än 5 som befruktas så kommer de odla dem i 5 dagar. Skönt att det är gjort och det var ingenting att oroa sig för. De tog så väl hand om oss!

• kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-11 15:40:10 följande:

Åh vad roligt att du fick så många, hoppas de blev många embryon av de!

Vi skulle ju på insättning idag men de ringde och sa att de vill vänta tills de blir 5dagar. Vi har tre embryon som ser fina ut men alla är lika bra än så länge så de vill se om de blir någon förändring till på söndag. Ska börja med vagitorerna idag.

Vad kul! Hoppas dom hittar det där guldägget :) eller att alla tre är guldägg!
  • kastrullen

Nu har kliniken ringt och av 17 ägg så blev 13 befruktade!! Helt sjukt! Eftersom det blev så många så odlas de vidare i fem dagar så återinförande blir på tisdag.

• kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-14 19:03:24 följande:

Idag blev det återförande av en toppenembryo, hoppas verkligen att de fastnar..men ja de vatten man ju aldrig. Ska ta graviditetstest den 29/5. Så är det bara den långa väntan kvar.

Hur går det för alla?

Men så spännande! Jag tror också att jag ska ta testet då, förutsatt att något embryo överlever till på tisdag :) i övrigt kämpar jag på med lutinus och bisolvon, men den värsta buksvullnaden har gett med sig så det är skönt. Nu ser jag bara fram emot återförandet på tisdag!
  • kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-15 15:58:16 följande:

Oj va kul om vi får samma testdag! Du hade ju så många befruktade så de kommer säkert se fin fina ut på tisdag ska du se.

Man känner sig sådär mindre fräsch med lutinus..byter av med trosskydd då och då för de kan verkligen lämna fläckar.

Vi ska få medelande om hur våra andra två embryon mår idag. Omdebatterade ser bra ut så ska de frysas men igår va de inre riktigt klara. Så de är verkligen skillnad på utveckling på dem. Håller tummarna de vi fick.

Ja jag kör också med att byta trosskydd. Så meckigt nu när jag har tågresor på 7 h, och måste göra allt på en liten tågtoalett...

Aha! Har ni hört något ännu?
  • kastrullen
    Hornkatten skrev 2017-05-16 16:54:38 följande:

Ja de är lite bökigt. Kan inte tänka mig hur de är på ett trångt tåg.

Kanske något äckligt att nämna men ibland tror jag nästan att jag kissar på mig och så är de bara flytningar från tabletterna (blä).

Nej vi har tyvärr inte hört nått än men har mailat och frågat hur de gick för dem.

Hur har det gått för dig idag?

Haha ja jag känner exakt samma!

Det har gått bra! 4 embryon som var jättebra så vi fick tillbaka ett och resten till frysen. Så nu är det bara den långa väntan. :)
  • kastrullen
    Irk skrev 2017-05-31 20:05:33 följande:

Hur går det för er andra?

Jag plussade! Tjuvtestade ungefär en vecka innan officiell testdag men även på testdagen blev det ett starkt fint plus. Nu väntar jag igen på ultraljud om 3 veckor och försöker göra allt för att inte oroa mig så mycket fram till dess.
Svar på tråden Första IVF, andra som e i samma skede?