• Aniiee

Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!

Alltså, HALLÅ!

NEJ, mjölk innehåller inte löpe!

Vassle/a KAN innehålla löpe OM det är tillsatt vid osttillverkning.

Ost BEHÖVER INTE inenhålla löpe. Om det står "löpe" på ostförpakningen så är det just det, står det däremot "ystenzym" (som på nästan samtilga Arlas "smörgåsostar") så är det vegetariskt ystenzym och inte löpe.

Om Marabous mjölkchoklad innehåller löpe beror på varifrån vasslan kommer. Det får man nog vända sig till Marabou och fråga.

Suck på er......

Ordningen återställd
  • Aniiee
    Nykär15 skrev 2017-05-11 10:08:30 följande:

Jag äter på en just nu, och jag är lakto-ovo-vegetarian kan jag förtydliga. 

På förpackningen står det att den innehåller vasslepulver (mjölk) och vassleprodukt (mjölk). Således borde den inte innehålla löpe. 

Jag undviker produkter med löpe.

Som någon postade förut, så skriver Marabou att det kan innehålla löpe eftersom vassle kan innehålla löpe. Vassle kommer sig av osttillverkning, och är osten gjord med löpe så innehåller även vasslen löpe (spår av, i alla fall). Marabou väljer, enligt sig själva, i första hand vassle efter ost som använt ystningsenzym (som är vegetarisk), men det är inte alltid det går, så ibland blir vässle som kommer från osttillverkning med löpe.

Du får själv ta ställning efter det.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Annth47 skrev 2017-07-21 18:40:32 följande:

. all finsk choklad är dock vegetarisk .

Det där är ju extremt vanskligt att säga. Eller rent av renlögn. Självklart är inte all finsk choklad vegetarisk.....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!