Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!

EJennie skrev 2017-05-02 19:33:21 följande:

Mjölkchoklad har aldrig varit vegetariskt, det hör man ju på namnet - mjölk... Finns som någon nämnt ovan även choklad helt utan animaliska produkter, dvs vegetariskt/veganskt ????

Mjölk och ägg är vegetariskt. :)
  • Glinda från Oz
    EJennie skrev 2017-05-02 19:41:48 följande:

Nej, det är lakto-ovo-vegetariskt men inte vegetariskt.

Då man pratar om vegetarianer eller vegetariskt är det alltid lakto ovo som menas pm inget annat sagts. Det du tänker på är veganer eller veganskt.
  • Glinda från Oz
    No Logo skrev 2017-05-08 17:44:53 följande:

Var växer mjölk och ägg? : )

om du måste slakta kon och hönan för att få ägg och mjölk gör du något fel.
  • Glinda från Oz
    Babyfeber skrev 2017-05-08 22:01:33 följande:

Jag har stött på flera som definierar sig så. En i min klass är ovo-vegetarian.

Ja det finns förstås, jag syftar på folk som är veganer men kallar dig vegetarianer.
  • Glinda från Oz
    No Logo skrev 2017-05-08 23:31:26 följande:

Vegetarisk kost består av vegetabilier. Mjölk och ägg är inte vegetabilier.

Men lakto-ovo-vegetarianer är väl så pass övervägande att många tror att vegetarianer äter mjölk och ägg.

Du tänker på veganer. Du kan ju tycka att solglasögon egentligen betyder cykel och använda ordet på det sättet, men du gör det bara svårt för dig själv.
  • Glinda från Oz
    Kanttant skrev 2017-05-08 22:57:51 följande:

Vegan är ju inte bara kosten, utan annat omkring. Så om de kallar sig vegetarianer kanske det är för att de inte lever veganskt i övrigt?

Många veganer tänker på det runtomkring men inte alla. Jag känner en vegan som använder läder t.ex.
  • Glinda från Oz
    No Logo skrev 2017-05-09 13:55:58 följande:

Nej. Veganer äter vegetarisk kost men avstår även från annat som exploaterar djur, tex att använda kläder, skor etc gjorda av läder.

Kolla fakta innan du är snorkig ; )

Jag har kollat fakta och är inte snorkig. Det finns ett fåtal personer i olika forum som gillar att knäppa folk på näsan, men de gör det bara svårt för sig själva för ingen fattar deras definition för det är bara en handfull som använder den. Vill man göra det svårt för sig eller spela viktig, svår och ingen-förstår-mig så är det i get jag bryr mig om.
Svar på tråden Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!