Ensam gerbil
Har ingen aning hur man gör med just gerbiler, men har haft samma problem med barnens marsvin. Den stackarn som nu är ensam fungerar inte med nån annan. Han blir utträngd, mobbad, biten. Försökt med äldre, yngre men samma resultat. Enda gången det fungerar är med fertil hona, tyvärr blir de ju fantastiskt många då vilket inte är nåt jag är intresserad av. Även då när hon är befruktad så är han slagpåse. Försökte med en kanin som sällskap, tänkte de e bättre än inget men då slutar han äta å sitter bara å trycker i ett hörn. (I övrigt en social liten herre, nyfiken o framåt) så vi har helt enkelt han i egen bur, mitt i köket där alla pratar med honom, och han får total uppmärksamhet från alla i familjen.
Innan nån hojtar djurplågeri, vi har försökt ALLT! Tycker det är värre att utsätta honom för alla mobbnings försök av artfränder, än att vi aktiverar honom o myser med honom hela familjen. Han är gladare, äter bra, vågar va nyfiken å framåt.
Precis som vissa hundar, vargar mm tänker jag att det finns kanske individer som hellre är ensamma? Jag vet att i vilt tillstånd hade han nog blivit bortkörd och antagligen dött.