Första barnet!
Köp inte så mycket innan du vet vad du behöver är mitt råd. Barn är så olika och det man har stor nytta av till ett barn är helt onödigt till ett annat beroende på vad de gillar. Men det jag spontant tänker att det är bra att ha är:
* Kläder, storlek 56 brukar de flesta kunna ha. Litegrann i storlek 50 kan också vara bra alldeles i början. Byxor med fot och body är praktiskt och skönt. Overall och mössa lär du ju ha också då barnet är född på vintern. Hur mycket kläder ni behöver beror på om ni har egen tvättmaskin.
* Blöjor och tvättlappar. Salva till rumpan. Någonstans att byta på barnet, antingen skötbädd bara att lägga på golvet eller skötbord. Barnolja behövs inte, det kan man ta vanlig rapsolja. Oparfymerad tvål. Kanske en badbalja. I början kan de bada i handfatet, det är nästan det mest praktiska.
* Babyskydd om ni har bil/åker bil. Gärna ett med bas, det är mindre krångligt då.
* Om du ska amma - amningskupor, sköna BH och tröjor som är lämpliga för amning. Jag kör inte med speciella amningströjor utan bara vanliga tröjor som är tillräckligt urringade för att man ska kunna ta upp bröstet. Har heller inga amnings-BH utan vanliga mjuka sportbehåar som är elastiska och lätta att få ur bröstet ur.
* Min bebis har ingen säng utan sover med mig. Babynest är jättebra att ha i sängen bredvid sig. Man kan sy ett eget, det finns beskrivningar på nätet. Om man tänker ha bebisen i sängen så ordna med ett madrasskydd att ha under lakanet! Något jag inte tänkte på förut = bäddmadrassen blev full i kiss/bebisbajs/kräks. Troligen sover bebisen någon gång hos er i alla fall även om ni tänkt ha egen säng.
* Några bra babyfiltar. Det går bra med vanliga små filtar.
* Någonstans där bebisen kan sova dagtid inne. Jag tycker det är krångligt om de ska sova i typ spjälsängen i sovrummet för de sover ofta korta stunder och man måste då dit och kolla hela tiden. En babylift eller korg eller babysitter som kan fällas ner eller insatsen till vagnen funkar. Då kan man ställa det på golvet i det rummet man själv är i just då. Min bebis sover liggande i babysittern inne oftast. Med nyfödda vill man ju gärna ha koll hela tiden är iaf som jag känner.
* Vagn med åkpåse.
* Jag tycker också att en bra bärsele är guld. Rekommenderar Ergobaby sele, går att använda från nyfödd. Även sjal kan vara bra, jag har det också men tycker selen är ännu bättre då det är enklare att ta på.
* Amningskudde är jättebra. Jag har gjort en egen av ett ihoprullat täcke som jag sydde ett fodral till. De är rätt dyra att köpa tycker jag.
* Napp för nyfödda och amningsnapp till bröstet kan vara jätteskönt att ha hemma utifall att man vill använda och behöver det. Ska ni ge ersättning så behövs ju alla tillbehör till det, men det är inte jag så bra på så någon annan får tipsa. Att ha en flaska hemma + någon tetra med ersättning är också rätt bra sådär utifall att man behöver det. En bröstpump har jag haft jättestor nytta av också men det kan man köpa senare om man känner att man behöver. Man kanske ändå inte pumpar ur den allra första tiden.
Kanske har jag glömt något, har amningshjärna.... =)