Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

stör mig på folk som inte vet skillnaden mellan vigt och vikt, folk som "viker" dagar/timmar/tillfällen åt saker.

Nu kommer folk störa sig på att jag inte  får till stor bokstav hela tiden, men mitt tangentbord har pajat och gör lite som det vill. sorry....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    giftgrodan skrev 2017-05-12 07:24:38 följande:
    Fast där är det du som har fel. Fråga:

Heter det Denna dag är vigd åt eller Denna dag är vikt åt?

Svar:

Det bör vara vikt för. Man kan viga ?helga? sitt liv åt att hjälpa barn i nöd.

Men man kan vika ?reservera? en viss tid för någon eller något. Man kan vika fredagarna för teaterbesök.

www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html%2Fcgi-bin%2Fsrfl%2Fvisasvar.py%3Fsok%3Dvikt%2B%26svar%3D52753&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea

ok, jag går med på det. likväl stör det mig......
  • Aniiee

ok, jag har en ny..... Att skriva OCH där det ska vara ATT och tvärt om.

• Aniiee
    Astarte skrev 2017-05-19 19:46:31 följande:

Kul tråd! Jag irriterar mig mest på alla dessa obildade anglifieringar! Det är okej att importera ord för saker eller företeelser till viss del , men vi pratar väl fortfarande svenska?

Jag är SUPERskyldig. När jag inte kommer på vad något heter på svenska så tar jag till engelska istället. Det kan vara tillfälligt hjärnsläpp eller för att jag helt enkelt inte kan de svenska orden eller uttrycken.

Men vad gäller mig så säger jag i alla fall som vanligt: Rätta mig gärna eller kom med förslag, för det finns få saker som är så roliga som att lära sig saker. =)
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?