Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Allra mest stör jag mig på föräldrarpenning och föräldrarledighet och liknande - det ska inte vara något "r" mellan de ordleden.

Annars stör jag mig på flera saker som redan nämnts, men en sak jag inte sett nämnas är det för mig nya felanvändandet av ordet egna överallt, även där det ska vara egen eller eget. Andra saker jag stör mig på är när folk väljer att använda lite mer skriftspråksnära ord fastän de inte riktigt vet vad de betyder, t ex varav, därav, därmed, och klassikern huruvida när man menar hur, t ex "jag behöver ordna upp min ekonomi men vet inte huruvida man gör".

• Seven Costanza
    Vixen90 skrev 2017-05-13 20:15:37 följande:

Kan bara hålla med!

Dessa "huruvida"/"därav"/"varav" kan göra mig riktigt irriterad ibland. Ser högskolekursare som inte reder ut detta.

Precis, och det trista är väl att folk antagligen tror att de vet vad de betyder, för annars skulle de väl ha haft lite självbevarelsedrift och låtit bli att använda dem utan att kolla upp orden först.

Sedan tycker jag också att det är trist att det är förbjudet här på FL att informera om skrivfel, så även om man kunde ha förklarat en regel lite vänligt (tex att huruvida betyder ungefär "om, ifall" och inte är ett finare ord för "hur") så får man ju inte det.
  • Seven Costanza

Ett annat fel jag stör mig på här på FL är att en del verkar tro att det heter "alla utan jag" istället för "alla utom jag". Är det dialekt kanske?

• Seven Costanza
    Vixen90 skrev 2017-05-14 22:28:23 följande:

Min sambo skriver/tror det heter "sån tur är"....... Jag kokar inombords! ("Som tur är" ska det ju vara.)

Haha ja det var ju lite samma faktiskt. Min man envisas med att stava trist med två s trots att jag berättat att det är fel. Tror han tänker på triss .
  • Seven Costanza

Stör mig på att det på senare år har blivit mode att säga att någonting "spårar" när man menar att det "spårar ur". Läste t ex att en trådstartare tyckte att hennes tråd hade "spårat rejält"... Förstår inte vem som började med detta - om någonting spårar så går det ju fortfarande så att säga som på räls, så att spåra är ju direkta motsatsen till spåra ur. Låter väldigt korkat enligt mig.

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?