Inlägg från: Dumbledore |Visa alla inlägg
  • Dumbledore

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Säger man "känner attraktion" så kan det ju vara ett sätt att variera sitt språk, det är ingenting negativt eller fel, snarare tvärtom.

Jag stör mig väldeliga på människor som ska "berika språket" med diverse ordspråk men vänder det helt fel i stället, typ "jag hoppar inte över ån förrän jag har den i handen". Det ser så sjukt puckat ut!

Och jag får lätt klåda av de som påstår sig vara duktiga på att skriva men upprepar samma ord och uttryck om och om igen. Då är man inte duktigt på att skriva, även om man kanske tycker det är kul.

• Dumbledore
    Astarte skrev 2017-05-20 00:08:26 följande:

Jag kom på en sak till innan jag ska gå för att sova.

Jag irriterar mig på folk som rättar språk med kommentaren "nej, så heter det inte, det heter så här". Till exempel "det heter inte vattenkoppor, det heter vattkoppor", eller "det heter inte det vart mörkt, det heter det blev mörkt".

Det irriterar ihjäl mig eftersom man inte kan resonera så i språk och inte bör göra det heller. I matte kan man säga att svaret inte kan vara -1 om man själv vet att det istället är 37, men i språk finns synonymer, variantstavningar, olika uttryck och dialektala former.

Visst får man rätta folk som säger fel, men inte med den motiveringen. Det utarmar språket att bara en sak får vara rätt! Kolla upp om den andra varianten också är rätt innan du rättar!

Jag är skribent och jobbar med språk och det känns som om elaka människor tar ifrån mig min fina palett när de säger så. Lite överreaktion kanske, men det irriterar mig.

God natt!

Varför skulle man inte kunna göra det? Om jag pratar med någon som säger fel, och jag av någon anledning vill rätta hen, så kan jag absolut säga "det heter inte desseutom eller åtminstonde, det heter dessutom och åtminstone". Jag skulle aldrig låta mitt barn gå runt och tro att det heter egenklien, av rädsla för att utarma ungens språk.
  • Dumbledore
    Astarte skrev 2017-05-21 22:12:04 följande:

Det jag menar är att det irriterar mig att så många "rättar" utan att veta om det den andre säger / skriver också är korrekt eller inte. Ungefär som i de exempel jag gav där båda är rätt. Det finns många sådana exempel i svenskan, jag tog två som jag kom på spontant.

Personen som rättar känner till en variant av ordet eller uttrycket och tror felaktigt att alla andra varianter av samma ord / stavning / uttryck är fel och börjar rätta. Det är jag emot och det är faktiskt inte ovanligt!

Har man kollat upp det är det så klart en annan sak.

Ah, du menar de som rättar fel! Då förstår jag dig, och håller helt med!
  • Dumbledore
    Astarte skrev 2017-05-21 22:23:59 följande:

Ja, precis! Jag var väl otydlig, jag var ganska trött i lilla huvudet där på kvällen.

Eller så läste jag lite snett. Det är på sätt och vis lite underhållande med de som ska slå någon annan på fingrarna och har helt fel.
  • Dumbledore
    Astarte skrev 2017-05-21 22:35:31 följande:

Jo, precis!

När jag tänker vidare så är det här kanske ett resultat av att vi idag pratar med varandra över länsgränserna på ett sätt som vi aldrig gjort förut. I och med Internet pratar hela Sverige och svenskspråkiga Finland hela tiden.

Om en norrlänning kommer in och skriver "jag är oäten och grinig" kan man ge sig den på att det inte tar många minuter innan någon "rättar" och skriver "det heter inte oäten, det heter hungrig". Det är det jag är emot och det är det jag menar utarmar språket.

Kolla upp om det är rätt och det är du själv som har en kunskapslucka innan du rättar. Vi ska ta efter andras uttryck, inte tvinga bort dem!

Dialekter ska självklart bevaras!
  • Dumbledore
    Bestemor skrev 2017-05-24 21:25:45 följande:

I fallet vattenkoppor och vattkoppor så är båda orden godkända. Ändå finns det folk som ska poängtera vilket som är rätt.

Ja?
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?