nnnnnnnn skrev 2017-07-05 20:59:28 följande:
Innebörden av "dra alla över en kam" försvinner ju när man skriver/säger "dra alla över en kant".
Som jag kopierade in i mitt inlägg, så kommer ju "dra alla över en kam" från att man behandlar alla lika trots att det inte är det mest ändamålenliga/bästa för individerna.
kopierar in igen, då det förklarats så fint här:
På 1600-talet skar frisörerna med rakkniv av håret på kunderna utmed kanten på en kam. Man hade olika bredder på kammarna för att inte "skära alla över en kam".
Om man istället säger "dra alla över en kant" så förstår ju iallafall inte jag vad det är för kant man syftar på.
Och jag har hört det felaktiga spritt över hela landet, så att det skulle vara en lokal variant tror jag inte på. Däremot sprider sig felaktigheter såklart lätt i kompisgäng eller på skolor osv. så att det är överrepresenterat på vissa platser betvivlar jag inte.
Om vi bortser från att säkert ännu färre förstår vilken kam det är man syftar på, håller jag inte med om att innebörden försvinner. Om man menar samma sak så är ju innebörden densamma. Jag skulle till och med våga påstå att "kant" är en tydligare bild, med någon som utan åtskillnad sveper ner saker över till exempel en bordskant.
Den bilden ligger nog närmre till hands för de flesta, än obskyra referenser till äldre barberarteknik (eller fårklippning, som jag tidigare hört skulle vara ursprunget.