Inlägg från: Anonym (Elin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Senesterrätt har man rent krasst bara om man jobbar. Man kan i normalfallet inte ha semester från arbetslöshet eller sjukskrivning. Så nej alla människor har inte rätt till semester, arbetande människor har rätt till semester.

• Anonym (Elin)
    Anonym (li) skrev 2017-05-15 06:53:07 följande:

Nu skrev jag tex. sjukskrivna och arbetslösa men det gäller ju intyg på arbetande också och kurser som folk ska gå under sommaren. 

Om ena föräldern är sjukskriven så har väl den andra semester som jobbar.

Är man då ensam förstår jag att det blir svårt, men jag menar nu mestadels föräldrar som lever i hop och inte kan ordna ledigt för sina barn.

Men då gäller ju inte frågan om "alla har rätt till senester" utan om man om man har möjlighet bör göra sitt yttersta för att ens barn ska ha några förskolefria veckor på sommaren. Samt att du har svårt att förstå de som priooriterar annorlunda. Vilket ju är en annan fråga.

Hur vanligt är det med barn som går hela sommaren utan avbrott och inte har arbetslösa/sjukskrivna föräldrar?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:34:09 följande:

Vad f*n snackar du om? Jag skriver ju att man som arbetssökande MÅSTE ha barnen på dagis för att kunna söka arbete på heltid! Detta oavsett om man har A-kassa, "meningslösa AF-kurser", aktivitetsersättning eller försörjningsstöd.

Samma sak gällande om man är sjukskriven så MÅSTE man ha barnen på dagis då man faktiskt är SJUK!

Vad menar du med att man måste ha barn på förskola och att detta inte skulle bero på ekonomiskt stöd som man kan få som arbetslös?

Är man arbetslös utan att t emot något ekonomiskt stöd som har olika regler måste man givetvis ingenting. Är man självförsörjande bestämmer man själv. Frågan är då om man ens har rätt till förakoleplats till att börj med.

Har man däremot något form av ekonomiskt stöd beukar dessa vara vilkorade med att man har ordnad barnomsorg. Det innebär dock inte att barnet måste nyttja barnomsorgen visst antl timmar eller liknande. (Däremot kan ju barnomsorgen ha ett sådant krav).

Eller menar du att många arbetssökande har behov av att barnfri tid för att söka arbete och det är det du kallar "måste"? (Dvs inget yttre krav).

Justnär det gäller sommarledighet från förskola brukar ju det vara något "bestämt". Dvs om man säger att man inte behöver barnomsorg i juli har man sen inte rätt till barnomsprg i juli. Som arbetssökande måste man då ha kvar platsen hela sommaren då man inte vet om man kommer att få ett jobb eller ej i juli (som exenpel). Det som avses med "inringd" är givetvis "erbjudande om tidsbegränsad anställning", villet arbetslösa i vissa brancher har möjlighet att få då och då.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:55:07 följande:

Om du läser mitt inlägg som du citerade så inser du nog att jag enbart skrivit om de som uppbär någon form av ersättning och därmed har krav på motprestation för att behålla ersättningen. En förälder som är arbetslös och inte har någon form av ersättning kan självklart ha barnen hemma hela tiden!

Jag tolkade det inläget precis tvärtom, att det inte spelade nån roll vilket eller ens om något stöd man hade. Men då förstår jag bättre hur du menar.

Däremot finns det ju inget krav på att nyttja playsen varje dag.
  • Anonym (Elin)
    2009 skrev 2017-05-15 09:49:59 följande:

Vad pratar du om? Vi har en semesterlag i Sverige sedan många år där allt står reglerat. Läs: www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480

Ja fast semesterrätten gäller ju bara om man har jobb. Är man arbetslös och har ersättning via A-kassa, F-kassa eller försörjningsstöd har man ingen semesterrätt.

Sen handlar det ju även om att ha råd. Många arbetslösa/studenter har ju möjligjet att få jobb just på sommaren och behöver dessa jobb dör familjens försörjning aldeles oavsetr om de har "rätt" att vara lediga.

Om det skulle finnas lag på att barn inte fick ha barnomsorg 4 veckor på sommaren skulle det innebära behov av åtgärder på flera plan.

Sen är ju frågan hur detta skulle kunna regleras. Hur skulle en familj kunna förvjudas att tex anlita en barnflicka eller en morförälder för barnomsorg?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 10:43:54 följande:

Ja givetvis utgår man från dem som har ett jobb att ta semester från, hehe. Det tror jag de flesta förstår. Det är ju utfärdat från ARM. Det är som sagt även på tal att även barn som går i förskola ska få den rätten.

Så barn som har föräldrar med tidsvidareanställning ska få "semesterrätt" från skattesubvebtionerad barnomsorg?

Det är väl relativt enkelt att ordna utan någon lagändring. Bestämma (vilket de flesta kommuner redan har som bestämmelse) att man inte får ha barnen inom förskola och fritids när man har semester samt att barn vars föräldrar inte har en sysselsättning inte har rätt till förskola under sommaren.

Flertalet barn av de som inte får sammanhängande ledighet idag kommer dock inte påverkas av en sådan ändring. Barn vars föräldrar har en arbetsmarknadsåtgärd, säsongsarbete/sommarjobb osv påverkas ju inte. Och förmodligen hör de flesta barn som inte har ledigt till denna grupp.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 12:22:32 följande:

Ja som sagt, vi får se hur de löser den frågan. Det diskuteras.

Antar att du hängt med indessa diskussioner. Hur ser lösningsförslager ut för sommarjobbande föräldrar tex?

Diskuterar man verkligen en lagstadgad rätt för barnen till sommarledighet - eller handlar det om olika "verktyg" för att underlätta för föräldrarna/ trycka på?

Jag har så otroligt svårt att se att man skulle kunna förbjuda en förälder att ta ett sommarjobb. Skulle vara väldigt intressant att veta mer om hur dessa diskussioner går.

Hittar inte mycket när jag googlar,

Mest sådant som modellen i Botkyrka, men det handlar ju också bara om barn vars föräldrar saknar sysselsättning/har semester.
  • Anonym (Elin)
    Lord Hans skrev 2017-05-15 14:13:57 följande:

Alla människor har rätt till semester. Betald semester är en annan sak.

Man måste ha ett jobb för att ha semester, arbetslösa som nämns i trådstarten som inledning på frågan "har inte alla rätt till semester", har alltså inte rätt till semester. Man kan inte ha semester från arbetslöshet, inte heller från sjukskrivning som också nämns i ts.
  • Anonym (Elin)
    IngridHellstrom skrev 2017-05-17 21:21:34 följande:

Jag håller med. Och det stämmer absolut inte som det påstås i tråden, att arbetslösa med socialbidrag inte har rätt till semester. Jag har varit i Fas 3 och gått på soc i flera år. Man har rätt till 20 så kallade T-dagar per år, då man är ledig från sin Fas 3-plats. Alltså fyra veckor om man sparar dem till sommaren. Går man på soc så behöver man överhuvudtaget inte redovisa detta till socialen, utan det räcker att man anmäler vilka veckor man önskar vara ledig till sin handläggare på Af. De nekar ALDRIG. Jag kan inte tänka mig att de arbetslösa som inte nått till Fas 3 (som i och för sig snart inte finns nu då) skulle ha SÄMRE villkor och inte få ta ledigt..?

För övrigt får man resa bort också, men man måste kunna ta sig hem inom 48 timmar ifall en arbetsgivare skulle höra av sig. Men 48 timmar - på den tiden tar man sig ju hem ifrån både Medelhavet och Kanarieöarna i alla fall. Och man ska ha maximal otur om arbetsgivaren skulle ringa och säga att "du måste komma på intervju i morgon, jag kan inte vänta till nästa vecka". 

Och självklart får man ha barnen på dagis. Jag har aldrig varit med om att dagispersonalen skulle ifrågasätta när jag tar ledigt för dem. Eller frågat ut oss om vad vi ska göra. Eller anmält mig till Af eller socialen. Det är ju för att ni INTE vill ha barnen hemma som personalen reagerar, för att de tycker synd om ungarna era. (Och det gör jag med.)

Jag tror att vissa hittar på här för att de inte VILL ha barnen hemma...

För det första är T-dagar inte semester utan just t-dagar. För det andra är de inte en rättighet utan en möjlighet som beror på många olika omständigheter, är du inskriven på en arbetsmarknadsaktivitet som ej har sommaruppehåll är det inte alls säkert att du får ta ut dessa dagar på sommaren.

Dessutom gäller detta bara de som är långtidsarbetslösa, dvs inskrivna i jobb- pch utvecklingsgarantin vilket man blir först efter 14 månaders öppen arbetslöshet (via soc kanske det även finns andra vägar). Men det finns ju många arbetslösa som har a-kassa och då omfattas man inte av detta.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?