• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • Anonym (F)
    Anonym (Elin) skrev 2017-05-15 13:16:32 följande:
    Antar att du hängt med indessa diskussioner. Hur ser lösningsförslager ut för sommarjobbande föräldrar tex?

Diskuterar man verkligen en lagstadgad rätt för barnen till sommarledighet - eller handlar det om olika "verktyg" för att underlätta för föräldrarna/ trycka på?

Jag har så otroligt svårt att se att man skulle kunna förbjuda en förälder att ta ett sommarjobb. Skulle vara väldigt intressant att veta mer om hur dessa diskussioner går.

Hittar inte mycket när jag googlar,

Mest sådant som modellen i Botkyrka, men det handlar ju också bara om barn vars föräldrar saknar sysselsättning/har semester.
    Nej, jag har inte hängt med såpass att jag kan redogöra för det. Du får googla på. Vill inte ta över tråden med det. Det är inte sagt att "semestern" måste vara på sommaren. Så ligger inte förslaget.
  • Anonym (F)
    elyse skrev 2017-05-15 13:17:01 följande:
    Att begära in papper på sysselsättning? Jo, det är väl mer en uppgift för barnomsorgsadministrationen. Vi i personalen gjorde det på min förra arbetsplats och det reflekterade vi inte över då eftersom det gick smidigt att få in.
    Om förskolechefen anser att ett intyg måste lämnas in för att styrka så gör hon det. Kanske via en administratör men absolut inte via personal. Det är oproffsigt. I de flesta fall lämnas ju inte nåt intyg in öht. Det är väl bara vid särskilda skäl.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (Storbarnsmamman) skrev 2017-05-15 12:17:13 följande:

sjukskrivna får inte ha barnen hemma för då får de ingen sjukpenning. detta är försäkringskassans bestämmelser..

Jag själv är arbetslös och mina barn ska få ha en lång ledig sommar! (de får dessutom inte ens vistas på förskolan här i min kommun pga att jag just är arbetslös - då följer de skolåret...)

men mina barn har alltid fått 6v sommarlov minst. i år blir det ännu längre! :) halva juni, hela juli och 3/4 av augusti! :) 

Varför går du arbetslös varje sommar? Det brukar finnas vikariat inom äldreomsorgen, på café och restauranger, som parkarbetare, glassförsäljare, jordgubbsplockare osv som långtidsarbetslösa faktiskt har en chans att få. Hur kan du veta redan nu att du inte har jobb under någon del av sommaren?
  • elyse
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:24:46 följande:

Om förskolechefen anser att ett intyg måste lämnas in för att styrka så gör hon det. Kanske via en administratör men absolut inte via personal. Det är oproffsigt. I de flesta fall lämnas ju inte nåt intyg in öht. Det är väl bara vid särskilda skäl.

Jag vet inte vad man kan tänkas ha för skäl eller rutiner till det heller.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:21:33 följande:
    Nej, jag har inte hängt med såpass att jag kan redogöra för det. Du får googla på. Vill inte ta över tråden med det. Det är inte sagt att "semestern" måste vara på sommaren. Så ligger inte förslaget.
    Det handlar inte om alla barn utan det gäller barn till arbetslösa och föräldralediga. Det är inga konstigheter med det utan självklart att kommunerna går in och styr upp i de fall där föräldrar missar att ge sina barn den ledighet som de behöver, och har rätt till, när föräldrarna är lediga från sina arbeten.
  • Anonym (home)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:18:35 följande:
    Var får du 4 veckors sommarledigheten ifrån?
    Från trådens ämne.

Samma situation uppstår förvisso resten av året också, hur ska de trolla så att sjuka/skadade som inte annars kan tillgodose barnens behov hemma under en längre period plötsligt kan det vissa 4 veckor? Men här handlar det speciellt om sommaren.
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 13:13:02 följande:
    Fast arbetsgivaren i detta fallet gör fel om hen lägger detta på pedagogerna. Det är INTE deras jobb. Facket slår bakut.
    Inte där jag bor. Pedagogerna är de som har bäst relation till föräldrarna. Barnomsorgen är ingen regellös rättighet för föräldrar utan den är villkorad enligt lag.
  • Anonym (Vikarie)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:59:16 följande:

Ja om man har kontakter, utbildning, erfarenhet, timanställning.

Jag är exempelvis arbetssökande i nuläget och det finns INGEN som skulle kunna ringa in mig på jobb plötsligt tyvärr.

Blir man inringd inom vården så har man en anställning.

Jag har INGEN anställning någonstans utan jag jobbar på timmar dvs arbetsplats ringer mig när de vill att jag ska jobba butik, fritids och café

Min man jobbar borta hela dygn (även han på timmar) vilket gör att mina barn går efter mina tider där jag stänger kl 18 dvs de har barnomsorg till 18.30.

Barnvakt behöver vi på helger eftersom vi arbetar även helg.

Vi jobbar hela sommaren! Skulle vi vara lediga och ha barnen hemma skulle det vara utan inkomst och då klarar vi oss inte
  • Anonym (F)
    elyse skrev 2017-05-15 13:29:15 följande:
    Jag vet inte vad man kan tänkas ha för skäl eller rutiner till det heller.
    Om man misstänker att nån utnyttjar systemet är ett sådant skäl.
  • Anonym (F)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 13:29:42 följande:
    Det handlar inte om alla barn utan det gäller barn till arbetslösa och föräldralediga. Det är inga konstigheter med det utan självklart att kommunerna går in och styr upp i de fall där föräldrar missar att ge sina barn den ledighet som de behöver, och har rätt till, när föräldrarna är lediga från sina arbeten.
    Nja så har jag inte fattat det. Är du säker på det?
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?