Kanttant skrev 2017-05-20 17:30:46 följande:
Grejen är att adoptionsindustrin har en hustoria av att vara rätt smutsig. Det förfaller sig inte alltid så enkelt som att de biologiska föräldrarna bara inte vill ha barnet. Faktum är att det har sedan relativt länge vart brist på barn som kan adopteras jämfört med hur många som vill adoptera, vilket har lett till en hel del hemska grejer där barn faktiskt köpts loss från föräldrar pga extrem fattigdom. Lösning på extrem fattigdom är inte adoption uppenbarligen, det är ju helt fruktansvärt.
De barn som det är lättare att adoptera är de som relativt få vill adoptera; barn med funktionshinder/nedsättning och olika slags problematik, samt äldre barn.
Det är verkligen inte så svart/vitt och simpelt som "vara på barnhem/inget hem alls" eller att adopteras. Finns många lager av problematik. Dels detta jag tar upp här, som är än mer komplext än hur jag summerat det, men också många andra delar såsom välmående hos adopterade barn, oförståelse hos adoptivföräldrar angående det adoptivbarn kan känna och uppleva (framförallt om det var en adoption från ett annat land), m.m. Med det sagt är jag inte emot adoption, finns många genuina fall där adoption är en bra lösning, eller bästa tillgängliga lösning iallafall. Men inhemsk adoption är att föredra i första hand. Och man bör sätta sig in i adoptionsindustrins historia och hur det ser ut idag. Framförallt om man har planer på att adoptera.
Jaha vad är alternativen då om det inte är mellan olika barnhem/instituioner eller hos adoptivföräldrar?
De biologiska föräldrarna har ju av någon anledning gett upp barnen, att alla är tvingade att sälja sina barn köper jag inte, sen kan man ju också fråga hur lämpliga föräldrar är som säljer sina barn
Sen bör det givetvis kontrolleras hårdare när det gäller adoptivföräldrar, inte alla de är lämpliga heller har det visat sig.
Det är lite som med hundar och katter - det finns så många utan hem så i första hand bode man ta hand om de som redan finns, egoistiskt om någt är väl om man sätter sina egna gener före föräldralösa barn utan hem