Inlägg från: Kuddebarn |Visa alla inlägg
  • Kuddebarn

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

Ess skrev 2017-05-22 16:31:20 följande:

Klart hon ska skaffa barn om hon vill det. Men lämna mannen ifred?

Tja det beror nog på om det är deras gemensamma boende och hon bedöms vara den som bäst behöver bostaden med ett barn på heltid. Då får han gå på bostadsjakt.

Självklart ska hon lämna mannen ifred om hon väljer att skaffa barn medan han inte vill det.

Om bostaden står på ts så stannar hon givetvis kvar och han får leta sig en annan bostad, men om bostaden står på mannen så blir det ts som får ge sig av. Men detta spelar egentligen inte någon roll, vem bostaden tillhör alltså, för om ts väljer att skaffa barn så lär de göra slut oavsett.
  • Kuddebarn
    Anonym (medea) skrev 2017-05-22 18:16:06 följande:

Jag skulle aldrig kunna leva med en man som nekar mig barn. Min man ville först inte ha barn och då var det ultimatum som gällde. Antingen barn eller så gick jag vidare. Nu har vi två adopterade och han är helt nöjd med läget. I bland har männen längre startsträcka i bebisverkstan.

Om jag vore dig TS skulle jag ställa mig i kö för adoption med en gång.

Det tar flera år innan man kommer fram i kön. Och det gäller att ha handlingsberedskap. 

Sen är det väldigt sällan man idag får en bebis vid adoption. Ofta är barnen större. Så småbarnsåren slipper mannen. Om det är det som är problemet.

"Jag skulle aldrig kunna leva med en man som nekade mig barn", tja, han har ju all rätt att neka dig barn med honom. Nu hade du bara tur att han valde att skaffa barn bara för att göra dig nöjd och för att få stanna med dig. Eller tur och tur. Hade väl inte varit så kul på det viset.
  • Kuddebarn
    Ess skrev 2017-05-22 20:34:02 följande:

Jag ser inte det som självklart. Hade det varit tal om ett gemensamt barn där han blev ansvarig, så är han i sin fulla rätt att säga nej.

Men i deras situation där han själv har barn och ts vill skaffa utan att dra in honom som ansvarig, då har han inget att säga till om.

Du verkar ha svårt att skilja på det faktum att han inte har rätt att neka henne barn, MEN han har all rätt att neka henne barn med honom, sålänge de är sambos och lever ihop. Speciellt när det är hans bostad. Lever man med en person som har barn så blir man alltid mer eller mindre ansvarig och denna man är uppenbarligen redan nog stressad och pressad som det är. Han ska inte behöva motivera sina anledningar, han har rätt att neka ett till barn i hans hem.

Vissy kan ts gå vidare och skaffa barn bäst hon vill, det är en annan sak. Du verkar ha svårt att förstå detta.

Som sagt så kommer han att få ta mer eller mindre ansvar, det blir nästan alltid så och det är oundvikligt. Han har väl gått igenom det förr, han vet. Ts vet inte.

Han har mycket att säga till om, då det handlar om deras förhållande och ett till barn som skulle bo i hans hem.
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte