Inlägg från: Anonym (Mella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mella)

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

Man kan självklart inte tvinga den man älskar att bli förälder men jag anser även att man inte kan tvinga sitt livs kärlek att vara barnlös heller. Vill du skaffa barn på egen hand så tycker jag inte att din sambo har rätt att hindra dig. Han vill själv ha det barn som han har men han unnar inte dig samma sak. Du ska ställa upp för honom att han ska få ha sitt barn i erat hem men han vill inte göra samma ansträngning tillbaka.

Om jag hade varit du hade jag skaffat barn ändå och sen kommer det visa sig om min älskade verkligen älskar mig också. Kanske blir det så att du måste lämna honom och inse att han trots allt tyvärr inte var rätt man för dig.

• Anonym (Mella)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-21 12:52:06 följande:
    Sambon har väl inte försökt hindra henne? Hon har all rätt att gå vidare och skaffa barn. Hon ska inte försöka pressa honom. Han ska inte behöva skaffa barn om han inte vill.

Vadå unnar inte henne samma sak? Är du full? Han ska inte behöva skaffa barn mot sin vilja bara för att ts vill ha barn! Hon skulle ha varit öppen med att hon inte kan få barn från början. Hoppas att de gör slut, sambon förtjänar bättre.
    Vad jag har läst och förstått av tråden så nej, han har inte försökt hindra henne. Allt du skrev i första stycket håller jag med om.

Jag skrev också att man inte kan tvinga någon att bli förälder, så jag vet inte riktigt vad i mitt inlägg du opponerar dig emot?

Det jag menade med att han inte unnar henne samma sak, är just att han verkar förvänta sig att hon ska fortsätta vara barnlös och fortsätta vara tillsammans med honom. Det tycker inte jag är verklig kärlek, men det är min personliga åsikt och ingenting som någon som läser detta behöver ta för en universell sanning. Jag skriver bara hur jag tänker och hur jag hade gjort om jag hade varit i TS situation, jag hade inte varit kvar med en man som inte vill göra kärlekshandlingen att ge mig ett barn.

TS gör naturligtvis som hon vill, men hon har startat en tråd och bett om hjälp och därför jag delar med mig av mina uppfattningar om rätt och fel och min syn på det hela.
  • Anonym (Mella)
    Guden Tor skrev 2017-05-21 13:49:21 följande:
    Det är ingen som tvingar ts att vara barnlös. Nu hittar du på saker som du inte vet något om.

Sambon har ingen rätt att neka ts barn, MEN han har rätt att neka ts barn med honom. Förstår du skillnaden? Ts har all rätt att sticka och adoptera ett barn om det nu är vad hon vill, men sambon ska inte behöva bli farsa bara för att hon vill bli morsa.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Man kan inte tvinga sin älskade att skaffa barn, säger du. Men du tycker ändå att ts ska försöka tjata på honom? Det är den uppfattningen jag får.

Ts liv är hennes ansvar. Bäst för båda två att de bryter upp.
    Jag har inte sagt att någon tvingar henne så om någon hittar på så är det du.

Javisst han har rätt att neka henne barn med honom. Hon kan inte tvinga honom att bli förälder skrev jag ju.

Det jag skrev var att hon kunde skaffa barn på egen hand, inte att "sambon ska behöva bli farsa"

Nej jag tycker inte att TS ska tjata på honom, vart har jag skrivit det?

Javisst hennes liv är hennes ansvar det håller jag med om, och just därför skrev jag att hon skulle skaffa barnet på egen hand.
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-27 23:16:29 följande:
    Hur förväntar han sig att hon ska vara barnlös och stanna med honom? Det framgår inte någonstans i tråden. Det enda vi vet är att han har sagt att han inte vill ha några fler barn och oavsett om det är hans barn eller ej så vill han inte ha några fler barn i huset. Hur är det att förvänta sig att ts ska stanna med honom? Det är ju bara något du själv har kokat ihop.

Det är ingen "kärlekshandtag" att "ge" någon ett barn. Herregud, det är inte bara att skaffa ett barn för någon annans skull..

Ts får lämna och skaffa barn eller acceptera läget som det är och sluta gnälla.
    Hur han förväntar sig att hon ska stanna med honom? Tja jag resonerar som så, att eftersom han fortfarande är tillsammans med henne och inte gör slut så utgår jag ifrån att det är vad han vill, att hon ska stanna med honom. Förväntar kanske var fel ord, ursäkta så mycket i så fall. Dessutom skrev jag att det VERKAR som det, jag skrev inte att det var så, jag vet ju inte hur han tänker. Men han vill inte att hon ska skaffa barn, varken med honom eller på egen hand, det har framgått av trådstarten. Och troligtvis vill han fortsätta vara tillsammans med henne. Därför drar jag slutsatsen att han vill att hon ska vara barnlös och kvar i förhållandet med honom.

Jag håller med dig om att det inte bara är att skaffa barn för någon annans skull, det jag har sagt är att TS borde skaffa barn på egen hand.

Och ja, att hon får lämna och skaffa barn eller acceptera läget håller jag fullständigt med om. I slutändan har man själv det största ansvaret för sin egen lycka.

Vem gnäller?

• Anonym (Mella)
    Regndamen skrev 2017-05-28 14:35:53 följande:
    Ska hon även kräva att mannen börjar hata sitt barn?
    nej, vem har sagt det?
  • Anonym (Mella)
    Regndamen skrev 2017-05-28 18:59:06 följande:
    Du gav ju råd om hur du hade gjort, det var ju ett krav från dig också. Det är uppenbart så som du brukar härja runt.
    det betyder väl inte att mannen ska börja hata sitt barn?
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-28 21:49:32 följande:
    Det är ju knappast mannen som ska lämna ts, så jag fattar att han inte har lämnat. Bollen ligger ju hos ts att bestämma om hon ska stanna med mannen och acceptera läget eller om hon ska dra vidare i jakten på barn.

ja det tycker jag också.
    Tror knappast att han vill att hon ska vara barnlös och stanna kvar med honom. Jag tror att han vill att hon ska göra det val som gör henne lyckligast.
    Jaha, vad får dig att tro så?
    Som sagt, är inte han som ska lämna ts. Tvärtom, då bollen ligger hos henne att ta ett beslut.
    Ja jag tycker att det är upp till henne i allra högsta grad.

• Anonym (Mella)
    Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-28 22:33:09 följande:
    Eftersom att det inte framgår någonstans i ts text att han har sagt att hon ska stanna med honom och förbli barnlös. Det framgår ingenstans att han har försökt pressa henne. Jag tror att han vill att hon ska ta det beslut som gör henne lyckligast. Finns ingen anledning att inte tro det. Han har bara sagt vad som gäller för hans del.
    fast han har ju även sagt att han inte vill att hon skaffar något barn utan honom, det står det ju faktiskt i trådstarten. Man kan inte tolka det på annat sätt än att han vill att hon ska vara barnlös
  • Anonym (Mella)

Hur gammal är han? Det har jag missat

Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-28 23:04:18 följande:
    Jag tycker att det är ganska märkligt att ts gav sig in i en relation med en man som är relativt gammal för fler barn utan att diskutera barn innan de inledde en relation.
  • Anonym (Mella)
    Ess skrev 2017-05-29 15:29:16 följande:
    Träffar man en person i 40 årsåldern så hade jag
    Guden Tor skrev 2017-05-29 16:21:30 följande:
    Någonstans på vägen måste ju ändå hon begripa att en 40 årig man som är hemskt stressad inte kommer vilja ha fler barn. Annars är hon rätt dum.
    Vart står det att sambon är 40 år undrar jag?

• Anonym (Mella)

Tack, missade det

Anonym (Eh?) skrev 2017-05-29 18:46:57 följande:
    Första inlägget:
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte