Inlägg från: Guden Tor |Visa alla inlägg
  • Guden Tor

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

Ess skrev 2017-05-21 16:21:39 följande:

Väljer ts att skaffa barn på egen hand så får han acceptera detta, speciellt med tanke på att ts gått med på att bo med hans barn vv.

Han har ju självklart rätt att göra slut, men det är dubbelmoral att förvänta sig att ts ska stå ut med hans unge, men inte han med hennes.

Ja, klart han ska respektera det. Jag har inte sagt annat och det framgår inte heller nånstans utifrån det ts skrivit, att han INTE skulle respektera det valet.

Ts får skaffa barn bäst hon vill, det kan han inte neka henne. Han kan däremot neka henne barn med honom. Han ska inte behöva stå ut med hennes press och tjat, så jag hoppas att de gör slut för detta lär inte funka.

Vad vet du? Han kanske inte alls förväntar sig att ts ska stå ut med hans unge. Kanske hon har en jättebra relation med sitt bonusbarn och gärna tar hand om henne. Förhoppningsvis har hon en annan inställning till bonusbarn än vad du har.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-21 16:30:08 följande:

De tankarna kan ju komma upp nu först när han nekar henne egna barn inom förhållandet.

Det är hennes ansvar, inte sambons. Jag förstår att du är en sån som vill skylla ifrån dig på andra, men tyvärr, det kommer du inte långt med.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-21 20:36:26 följande:

Man behöver inte skylla ifrån sig överhuvudtaget. Men när det kommer till kritan och man behöver välja mellan egna och andras ungar, då är andras inte värda vatten ens.

Så bra. Isåfall kan ju ts gå vidare och skaffa en egen unge så lämnar hon mannen ifred.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-22 16:31:20 följande:

Klart hon ska skaffa barn om hon vill det. Men lämna mannen ifred?

Tja det beror nog på om det är deras gemensamma boende och hon bedöms vara den som bäst behöver bostaden med ett barn på heltid. Då får han gå på bostadsjakt.

Ja? Mannen och ts kan knappast vara ihop om mannen vill ha barn medan ts inte vill. Eller hur tänkte du?

Det spelar ingen roll vem som bedöms behöva bostaden mest. Ts vet nog vem bostaden står på, det vet varken du eller jag så uttala dig inte.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-22 16:31:20 följande:

Klart hon ska skaffa barn om hon vill det. Men lämna mannen ifred?

Tja det beror nog på om det är deras gemensamma boende och hon bedöms vara den som bäst behöver bostaden med ett barn på heltid. Då får han gå på bostadsjakt.

Om ts vill ha barn medan mannen inte vill*
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-22 17:15:41 följande:

Det att barnen alltid kommer före en partner är rätt klassisk kommentar från vissa frånskilda morsor. Den brukar komma efter en kommentar att en lycklig mamma är en bra mamma, när hon saboterat barnets kärnfamilj.

Visst du är i din fulla rätt att tycka så, men du får också acceptera att hos ditt ex så är barnet ett i mängden ihop med nya barn och ny fru.

Jag tror att det sticker rätt mycket i ögonen på dig............

Nu kan inte jag svara för den anonyma, men jag tror att alla föräldrar håller med om att ens barn är mycket viktigare än ens partner. Oavsett vad för slags partner det är, oavsett om partnen är barnets riktiga förälder eller bonusförälder.

Eller hade du valt bort dina barn för en partner? Bra morsa.

Angående din sista kommentar så ser de allra flesta föräldrar till att barnet trivs och mår bra innan man flyttar ihop med en ny familj. Barnet kommer liksom alltid först. Trivs inte barnen så separerar man oftast.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-22 17:41:11 följande:

Hon kan påbörja adoptionenprocessen, eller vilket sätt hon nu tänkt sig.

Du uttalade dig så stensäkert att mannen skulle slippa henne osv, det kanske är hennes bostad eller deras gemensamma. Då lär han inte slippa henne så lätt.

Klart att mannen kommer att slippa henne. Det spelar ingen roll vem bostaden står på, de kommer ändå att göra slut om ts väljer att skaffa barn. Så mannen slipper henne. Om nu inte ts väljer att avstå barn, då lär nog förhållandet fortsätta.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-28 09:19:12 följande:

Jag håller med dig.

Eftersom ts gillar dottern så hjälper hon säkert timmen del med henne, och det är han ok med. Men att ge samma tillbaks vägrar han.........

Jag tycker han är en riktig rövhatt, och skulle aldrig lyft ett finger för hans dotter igen.

Han är en rövhatt för att han inte vill skaffa barn med ts. Ok, vi har förstått att du tycker så nu. Därför tycker jag snarare att det är du som är en rövhatt. Vem fan vill ens försöka forcera till sig ett barn? Euw.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-28 12:14:45 följande:

Nej, för att han inte accepterar att ts också skaffar EGET barn, och att han bara tar emot hjälp med sitt barn och absolut inte kan tänka sig att ge samma igen.

Hur svårt är det att förstå skillnaden mellan eget och gemensamt?

Du verkar i alla fall har stora problem med det............

Men snälla du, han vill inte ha ett barn till i huset. Det är inte att vara en rövhatt.

Ts får välja mellan mannen och barn, inte mer än så.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-28 12:42:18 följande:

Han vill inte bli involverad. Men det behöver han ju inte om ts skaffar själv.

Jag förutsätter att ts själv tar hand om sitt barn, och även att han tar hand om sitt. Fast jag misstänker att ts tar en del av hans ansvar just nu, vilket hon inte kommer att hinna om hon skaffar eget.

Jag tror han tycker det är rätt skönt att bo med en barnlös person som dessutom hjälper honom med hans barn.........!

Om det kommer in ett till barn i huset så kommer han att bli involverad på ett eller annat sätt. Särskilt när det gäller ett adopterat barn som behöver mycket omtanke och kärlek. Allt annat är naivt.

Ts tycker om sitt bonusbarn, knappast något dåligt med det.

Det tycker han säkert. Det hade jag också tyckt. Inget fel med det
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-28 14:11:53 följande:

Har man åsikten att man absolut inte vill skaffa fler barn, så anser jag att man ska va jävligt tydlig med det om man träffar en ny man eller kvinna.

Det hade stått honom fritt att välja en äldre kvinna med vuxna barn och som inte skulle ha fler.

Så, Jo han är en rövhatt som inte vill ge samma som han troligen tar emot.

Det är din åsikt det.

Jag är av den åsikt att om man så gärna vill ha barn så ser man till att ta upp det innan man går in i ett förhållande. Annars kan det inte vara så jävla viktigt om man inte tar upp det. Ts kanske förväntade sig att en 39 årig man (eller vad han nu var) med en dotter på 5 år skulle vilja ha ett barn till, isåfall gjorde hon fel.

Nej. Han är absolut ingen rövhatt.

Ts får dra och skaffa barn eller acceptera läget. Bara för att man inte vill ha ett till barn i hushållet så betyder det inte att man är en rövhatt. Märkligt resonemang. Tur att inte så många håller med dig, dock.
  • Guden Tor
    Ess skrev 2017-05-29 15:29:16 följande:

Träffar man en person i 40 årsåldern så hade jag i alla fall räknat med att vi skulle bilda familj så småningom, det är trots allt det som är vanligast att man gör. Hade han däremot frångått normen så hade jag förväntat mig att det hade varit en av de första sakerna han tog upp, speciellt som det är helt otänkbart för honom att skaffa fler barn. Det hade jag velat veta INNAN vi gick vidare med förhållandet.

Någonstans på vägen måste han ju ändå begripa att en person utan barn som är i sk familjebildande ålder, kommer att vilja va barn. Annars är han rätt dum!

Du hade alltså räknat med att bilda familj med en sönderstressad 40 åring? Hm.

Jag är forfarande inte av samma åsikt som du. Jag tycker att ts borde ha tagit upp barnfrågan innan de gick in i ett förhållande, eftersom att det trots allt är hon som bär på en stor dröm så bör hon se till att hon inte blir tillsammans med någon som inte kan hjälpa henne att förverkliga den. Det går inte att skylla ifrån sig. Ts lycka är HENNES ansvar. Det är lätt att säga att mannen från början skulle ha sagt att han inte ville ha barn, men det är forfarande ts som skulle ha kollat upp det innan hon satte sig i skiten. Går inte att skylla ifrån sig som vuxen. Ts borde ha tagit sitt ansvar i början. Bara att lära sig av det.

Någonstans på vägen måste ju ändå hon begripa att en 40 årig man som är hemskt stressad inte kommer vilja ha fler barn. Annars är hon rätt dum.
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte