• Ess

Jag vill adoptera ett barn, han vill inte

Anonym (Lilla Lina) skrev 2017-05-21 16:26:04 följande:

Om inte ts kan stå ut med hans unge så skulle hon aldrig ha blivit tillsammans med en man som har barn! För barnen kommer alltid gå före. Inte för att du vet något om huruvida ts står ut med hans unge eller ej.

De tankarna kan ju komma upp nu först när han nekar henne egna barn inom förhållandet.
  • Ess
    Guden Tor skrev 2017-05-21 16:41:24 följande:

Det är hennes ansvar, inte sambons. Jag förstår att du är en sån som vill skylla ifrån dig på andra, men tyvärr, det kommer du inte långt med.

Anonym (Ledsen) skrev 2017-05-21 16:39:19 följande:

Ojoj, jag läser i tråden här att jag inte ska behöva stå ut med hans barn, att det är att "leka familj" om man har barn sen tidigare och inte vill ha barn med sin partner..

Därför vill jag bara vara noga med att säga att jag ÄLSKAR min sambos lilla dotter! Vi har en jättefin relation så det är inte alls så att jag känner att jag måste stå ut med hans barn... vet inte vart folk har fått det ifrån för så är det absolut inte. Jag älskar mitt bonusbarn.

På vilket vis är ni en familj?

Lever ni på lika villkor?

Nu vill du ändra reglerna i leken och skaffa eget barn, vilket han inte anser sig ha tid till. Dvs leken funkar när han får styra, sen att du gillar hans dotter förenklar ju hans vardag avsevärt.

Självklart är det ju inget han vill ändra på i första taget..........
  • Ess
    Anonym (S) skrev 2017-05-21 17:14:31 följande:

så tragisk. Som vanligt. Beklämmande att du som vuxen inte kunde låta din sambos barn vara ifred genom att länna.

Varför lämna när jag inte behövde stå ut med umgänget speciellt länge?

Visst man blir inte helt kvitt dem så länge man bor ihop med mannen, men de få gånger man träffas är inte värre än man kan stå ut.
  • Ess
    Guden Tor skrev 2017-05-21 16:41:24 följande:

Det är hennes ansvar, inte sambons. Jag förstår att du är en sån som vill skylla ifrån dig på andra, men tyvärr, det kommer du inte långt med.

Man behöver inte skylla ifrån sig överhuvudtaget. Men när det kommer till kritan och man behöver välja mellan egna och andras ungar, då är andras inte värda vatten ens.
  • Ess
    Guden Tor skrev 2017-05-22 11:13:51 följande:

Så bra. Isåfall kan ju ts gå vidare och skaffa en egen unge så lämnar hon mannen ifred.

Klart hon ska skaffa barn om hon vill det. Men lämna mannen ifred?

Tja det beror nog på om det är deras gemensamma boende och hon bedöms vara den som bäst behöver bostaden med ett barn på heltid. Då får han gå på bostadsjakt.
  • Ess
    Anonym (-) skrev 2017-05-22 11:14:45 följande:

Inte för att ts eventuella adopterade barn skulle vara hennes "egna" riktiga unge.

Klart den blir hennes!
  • Ess
    Anonym (-) skrev 2017-05-22 11:21:30 följande:

Om du inte gillar din partners barn så är det jävligt onödigt att man är tillsammans. Barnen kommer alltid före en partner. Du och dina snorungar kan gott vara ensamma.

Några gånger om året klarar man av att hålla god min.

Vilka barn menar du kommer först?
  • Ess
    Anonym (-) skrev 2017-05-22 11:21:30 följande:

Om du inte gillar din partners barn så är det jävligt onödigt att man är tillsammans. Barnen kommer alltid före en partner. Du och dina snorungar kan gott vara ensamma.

Det att barnen alltid kommer före en partner är rätt klassisk kommentar från vissa frånskilda morsor. Den brukar komma efter en kommentar att en lycklig mamma är en bra mamma, när hon saboterat barnets kärnfamilj.

Visst du är i din fulla rätt att tycka så, men du får också acceptera att hos ditt ex så är barnet ett i mängden ihop med nya barn och ny fru.

Jag tror att det sticker rätt mycket i ögonen på dig............
  • Ess
    Guden Tor skrev 2017-05-22 17:36:37 följande:

Ja? Mannen och ts kan knappast vara ihop om mannen vill ha barn medan ts inte vill. Eller hur tänkte du?

Det spelar ingen roll vem som bedöms behöva bostaden mest. Ts vet nog vem bostaden står på, det vet varken du eller jag så uttala dig inte.

Hon kan påbörja adoptionenprocessen, eller vilket sätt hon nu tänkt sig.

Du uttalade dig så stensäkert att mannen skulle slippa henne osv, det kanske är hennes bostad eller deras gemensamma. Då lär han inte slippa henne så lätt.
  • Ess
    Kuddebarn skrev 2017-05-22 18:18:49 följande:

Självklart ska hon lämna mannen ifred om hon väljer att skaffa barn medan han inte vill det.

Om bostaden står på ts så stannar hon givetvis kvar och han får leta sig en annan bostad, men om bostaden står på mannen så blir det ts som får ge sig av. Men detta spelar egentligen inte någon roll, vem bostaden tillhör alltså, för om ts väljer att skaffa barn så lär de göra slut oavsett.

Jag ser inte det som självklart. Hade det varit tal om ett gemensamt barn där han blev ansvarig, så är han i sin fulla rätt att säga nej.

Men i deras situation där han själv har barn och ts vill skaffa utan att dra in honom som ansvarig, då har han inget att säga till om.
Svar på tråden Jag vill adoptera ett barn, han vill inte