Inlägg från: Anonym (Fast...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fast...)

Abort eller behålla? kan inte bestämma mig...

Anonym (Erika) skrev 2017-05-28 15:39:07 följande:

Det är vanligt med sådana panikkänslor som du har. Sådana känslor brukar lägga sig senare i graviditeten. Mitt råd är att behålla. Tänk så många tjejer som gör abort pga sådana känslor både hos killen och mamman och så ångrar de sig bittert efteråt.

Detta med att det är så himla många som ångrar sig är nog att anse rätt osäkert och kanske lite av en myt. Har hört så många säga det, men ingen som har något riktigt att basera påståendet på, utan bara för vidare "vad man hört". Och anser man sig ha underlag för sitt påstående så är det fortfarande rätt så osäkert påstående att göra. Baserar man det på vänner/bekanta som berättat att de ångrat en abort? Vad är att säga att det inte beror på att det är mer okej att erkänna att man ångrar en abort än att säga att ma är glad att man gjorde abort och att det därför är fler i ens omgivning som är benägna att erkänna det än att man är glad? Eller om ens underlag är baserat på vad man läst t.ex här på familjeliv och andra ställen online - folk som mår dåligt eller ångrar sig är ju förmodligen mycket mer benägna att svara i trådar på ämnet eller starta trådar angående det än någon som inte känner så. Samma sak om man tänker att underlaget är en bm eller kurator som berättar att hen får besök av många kvinnor som ångrar sina aborter. Självklart får de det, de som inte gör det behöver ju knappast eller iallfall mycket mer sällab söka samtalsstöd. Alla dessa sätt att försöka avgöra hur många som faktiskt ångrar och mår dåligt över sin abort är väldigt opålitliga då det enkelt blir uppfattningen att fler eller många ångrar sig relativt till hur många som inte ångrar sig.

Faktiskt så har istället studier visat att den överväldigande majoriteten av kvinnor inte ångrar sin abort, varken den närmsta tiden direkt efter eller flera år senare. Det har också visat att det finns signifikanta faktorer bland de som ångrar sig där flera är externa faktorer, såsom omgivningens syn på abort.

journals.plos.org/plosone/article

time.com/3956781/women-abortion-regret-reproductive-health/

www.slate.com/articles/double_x/doublex/2016/10/the_myth_of_abortion_regret.html
Svar på tråden Abort eller behålla? kan inte bestämma mig...