Inlägg från: Anonym (Inte konstigt.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte konstigt.)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Mrs Moneybags skrev 2017-05-31 15:23:38 följande:

Jag tycker att det är intressant att folk kan säga "jag tycker inte om barn". Det är ungefär som att säga "jag tycker inte om 30-åringar" eller 70-åringar. Det är väl individer man gillar eller inte gillar? Inte en åldersgrupp?

Sedan har jag full respekt för att en del inte vill ha barn, det är oftast ett moget och genomtänkt beslut, ibland kanske mer genomtänkt än när andra skaffar barn. 

Om man inte vill bli mamma eller pappa, ska man inte bli det heller. 

Barn har ofta väldigt många gemensamma nämnare, ju fler desto yngre dom är, om man jämför med vuxna. Små barn skriker, springer runt, kräver omedelbar uppmärksamhet och bekräftelse. Barn kan inte kontrollera sina känslor. Barn rör sig på ett speciellt sätt, det är yviga och plötsliga rörelser. Barn har svårt för att sitta stilla och har väldigt dåligt tålamod. Barn är inte medvetna om att andra människor i omgivningen kan bli störda av deras känsloutbrott. Barn har inte lärt sig hur man beter sig helt enkelt, av förklarliga skäl.

Jag gillar inte heller barn av de anledningar jag beskrev ovan. Jag har aldrig gillat barn i hela mitt liv. Det är inget jag kan styra över. Det bara är så. Alla har vi något vi inte gillar. Det är inget konstigt med det. 
    Regndamen skrev 2017-05-31 20:00:49 följande:

Men det gäller också en del funktionshindrade och äldre människor. Tycker du illa om dem med?

Om dom beter sig som barn så är svaret ja.
    Anonym (Blipp) skrev 2017-06-02 12:37:21 följande:
    Men hur kan du inte förstå att folk med barn reagerar negativt när du säger " att jag och min partner har kommit överens om att inte skaffa barn, eftersom jorden redan är överbefolkad."

Brukar du också säga "det var gott men själv tillagar jag bara vegetarisk mat eftersom jag inte vill bidra till djurplågeri" mår du blir bjuden på god mat?
    Men hur kan du inte förstå att man tillslut brinner av som barnfri efter en massa nedlåtande kommentarer som beskrevs ovan? Det är ju inte så att man basunerar ut att man inte tycker om barn bara för att. Men när man får den ena ohyfsade kommentaren efter den andra trots att man sagt att man verkligen inte är intresserad av att skaffa barn så tar tålamodet slut. Jag förstår inte varför en del har sånt fruktansvärt stort behov av att övertala andra att skaffa barn. Jag känner ingen som springer runt och försöker övertyga någon som vill ha barn att dom kommer att ångra sig, att deras liv måste vara fruktansvärt tomt om som måste fylla det med barn osv. 

Om man som förälder vräker ur sig såna saker till en barnfri så får man räkna med mothugg till slut. Om föräldrar kunde lära sig vanligt hyfs så skulle dom slippa konfronteras med sanningen om att alla inte älskar deras små ögonstenar. 
    Anonym (Inga) skrev 2017-06-02 13:25:11 följande:

Att människor uttrycker att de inte vill ha barn tycker jag inte är nåt konstigt, däremot skulle jag reagera och undra lite över en person som säger sig ogilla och känner obehag för barn, rent generellt. Vad har hänt där liksom? Aldrig trevligt med den sortens generaliseringar och inte heller kul med människor som ogillar andra utan någon direkt orsak. Lägg därtill att många du pratar med troligen har barn som de tycker mycket om så då är det ju inte så konstigt att du stöter på motstånd och blir ifrågasatt.

Kanske ska du prata om att du inte vill ha barn men ligga lågt med barnhatet? Att säga att det verkar jobbigt med barn är ju inte lika provocerande som att tycka illa om andras barn.

Eller är det så att din irritation över att bli ifrågasatt kanaliseras mot barn som fenomen istället för att bli irriterad på de som ifrågasätter?

Det är klart att man inte ogillar barn utan orsak. Jag har beskrivit klart och tydligt vad det är som gör att jag inte tycker om barn tidigare i tråden. Det är inget som har hänt som gör att jag känner så. Jag tyckte inte ens om andra barn när jag själv var ett barn. 
    Anonym (suck) skrev 2017-06-06 13:33:36 följande:

Ni som aldrig vill ha barn och tycker illa om dem etc.

Jag tror inte empatin är "högre" hos er då ni inte tycker om någon så försvarslöst som ett barn.

Funderar dock hur det kommer sig att ni kräver föståelse från de med barn. Ni visar ju inte det själva, alltså förståelse för att folk skaffar barn. Ni är inte en utsatt grupp, eller att det är synd om er. Så skärp er och sluta spela "offer" över ett val ni gjort själva!

Jag tror varken att empatin är högre eller lägre beroende på om man vill ha barn eller inte. 

Sen är det inte förståelse jag är ute efter utan respekt. Jag vill inte ha nedlåtande kommentarer kring mitt val helt enkelt. Om man nu kan kalla det ett val. För mig är det inte ett val utan en del av mig. Jag har aldrig velat ha barn och kommer aldrig att vilja ha det. Den komponenten som gör att man vill ha och längtar efter barn finns inte hos mig helt enkelt.

Jag ser mig inte som utsatt heller. Men åter igen. Jag vill slippa nedlåtande kommentarer och frågor.

Att barn är försvarslösa tar inte bort alla de egenskaper de har som jag inte uppskattar. 
    Anonym (r) skrev 2017-06-08 08:22:45 följande:
    Det roliga är att jag just nu i en annan tråd läste: "Men, ni som inte har barn kommer nog aldrig förstå att det inte bara är att sitta och gulla och leka med barnen dagarna i ända. Men det är väl den bilden ni har av det."

Det är klart att vi utan barn inte kan VETA hur det är att ha barn, precis som ni med barn faktiskt inte vet det. Vad ni vet är hur det var för er att få just det/de barn ni fick i just den situationen ni befann er. Men, vad man kan göra är att dra slutsatser från den information man har, hur det är för föräldrar i ens närhet, vad folk beskriver här på Familjeliv, etc. Och då är det en skiftande bild som kommer fram, där vissa är fantastiskt nöjda med sitt val, och älskar det, medan andra klättrar på väggarna och tycker att det är skittufft att vara förälder.

Vidare är det en bild som kommer fram där det går åt mycket tid och energi åt barn (jag vet ju att jag hade behövt lägga mycket tid på mitt barn för att vara en förälder som jag hade velat vara). Det hör definitivt inte till vanligheterna att mena att "allt är som förr". Det är förstås möjligt att jag som förälder hade bytt prioriteringar och tyckt att den uppoffringen var helt okej, men när jag inte har minsta spår av längtan, tycker att det är orätt att sätta barn till världen som den kommer att se ut, och VET att jag skulle behöva dra ner på mina passioner som är meningsfulla för mig i livet ser jag ingen anledning att ändra mig.
    Ja visst är det roligt. Det spelar ingen roll om vad man har för bild av föräldraskap, himmel, helvete eller mitt i mellan så har man absolut ingen som helst aning som barnfri. :-P
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?