Wolfie13 skrev 2017-06-07 21:23:11 följande:
Jag tycker dock det blir väldigt tramsigt när barnlösa oftast vet exakt hur det är att ha barn. "Man kan inte göra någonting, fast i hemmet" och ditten och datten. Detta är ju bara något ni verkar hitta på för att må bättre i ert beslut, eftersom ni omöjligt kan veta? Ni dömer över andras liv utan en susning.
Alla är olika, vill man inte ha barn, skaffa inte barn, punkt. Vissa ångrar sig, andra gör det absolut inte! Alla är olika och har olika förutsättningar, är i olika stadier i livet mm. Som 20-åring hade det kanske blivit mitt livs sämsta beslut, som 35-åring blev det mitt livs bästa. Jag avskydde barn/barnprat ända fram till 30, hatade när kompisar pratade om det, stängde av.. Tänkte mig själv som barnlös for eeever.
Sen kom ändå en längtan iaf och strax innan 36 fick jag min son! Och ja, han är mitt allt, så är det bara. Går ej att jämföra med kärleken till sambon, som någon annan gjorde "lika med"-tecken till. Älskar sambon otroligt, men kärleken till min son är på ett helt annat EGET plan.
Det går inte en dag utan tacksamhet och glädje över att han är min, kärleken man får och ger är oslagbar, upplevelserna och att få följa hans liv och utveckling är helt otroligt. För mig!
Och jag och sambon kan fortfarnade göra saker som innan, vilket innebär att allt är som förr men med stor ingrediens som vi aldrig skulle kunna vara utan.
Det roliga är att jag just nu i en annan tråd läste: "Men, ni som inte har barn kommer nog aldrig förstå att det inte bara är att sitta och gulla och leka med barnen dagarna i ända. Men det är väl den bilden ni har av det."
Det är klart att vi utan barn inte kan VETA hur det är att ha barn, precis som ni med barn faktiskt inte vet det. Vad ni vet är hur det var för er att få just det/de barn ni fick i just den situationen ni befann er. Men, vad man kan göra är att dra slutsatser från den information man har, hur det är för föräldrar i ens närhet, vad folk beskriver här på Familjeliv, etc. Och då är det en skiftande bild som kommer fram, där vissa är fantastiskt nöjda med sitt val, och älskar det, medan andra klättrar på väggarna och tycker att det är skittufft att vara förälder.
Vidare är det en bild som kommer fram där det går åt mycket tid och energi åt barn (jag vet ju att jag hade behövt lägga mycket tid på mitt barn för att vara en förälder som jag hade velat vara). Det hör definitivt inte till vanligheterna att mena att "allt är som förr". Det är förstås möjligt att jag som förälder hade bytt prioriteringar och tyckt att den uppoffringen var helt okej, men när jag inte har minsta spår av längtan, tycker att det är orätt att sätta barn till världen som den kommer att se ut, och VET att jag skulle behöva dra ner på mina passioner som är meningsfulla för mig i livet ser jag ingen anledning att ändra mig.