Inlägg från: Anonym (Fyfan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fyfan)

Kille som gått till horor!

Skulle ha enorma problem med om min sambo hade köpt sex bara en gång. Om han var ung, 18-20 så skyulle det kunna vara förmildrande. Men det är förutsatt att han idag såg på det helt annorlunda och ångrar att han gjorde det. Som din man verkade se på det i nutid hade jag aldrig kunnat vara okej med. Hade nog på riktigt vart grund för att jag kanske skulle lämna förhållandet.

Hade det hänt flertalet gånger (trots att han var ung) vet jag inte om jag kunde acceptera det, det betyder ju att han tyckte det kändes helt okej. Men är svårare att svara på. Mest av allt hänger det på hans syn på saken idag.

• Anonym (Fyfan)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-05-31 13:13:51 följande:

Jag tycker inte som du att prostitution händelsevis är hemskt, eller att män som köper sex är hemska.

Okej, men ändå...
    Anonym (Tjej) skrev 2017-05-31 13:13:51 följande:

Däremot skulle jag aldrig kunna ha ett förhållande med någon som köpt sex.

?
  • Anonym (Fyfan)
    Lord Hans skrev 2017-05-31 13:10:23 följande:

Förstår inte problemet, han var väl singel då han gjorde det? Din låsta position när det kommer till prostitution beror på att du blivit uppfostrad efter kristna värderingar där prostitution ses som en stor synd.

Kan inte tala för TS, men så är det inte för mig iallfall. Jag tycker bara konceptet av att köpa någons samtycke är så sjukt och en person som gör det är ingen jag vill spendera mitt liv med.
  • Anonym (Fyfan)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-05-31 13:44:01 följande:

Jag tror inte att man kan kräva nån att ge upp sina intressen, då gör dom det i smyg istället.

Men man kan lämna någon som inte delar samma åsikt vad det gäller något man anser vara otroligt viktigt och tillhöra personens grundlöggande värderingar.

Sen handlar det inte för mig iallfall om att ge upp något "intresse". Attityden att man är okej med att köpa en annan människas sexuella samtycka är det som skaver allra mest.
  • Anonym (Fyfan)
    Lord Hans skrev 2017-05-31 13:33:20 följande:

Ok, så du har samma syn på att gå till frisören då?

Nej, att köpa någons kropp är inte samma sak som att köpa en tjänst som att personen ska klippa ditt hår. Är rätt ointresserad av att ta en diskussion om prostitution på den nivån. Har hört alla dina (och de med dig) argument som är för prostution. Har haft min egen korta period där jag ville vara en "cool" och chill feminist som tyckte att alla människor ska få göra precis som de vill. Men har sedan också faktiskt läst på om hur det ligger till, vilka som faktiskt är de som måste sälja sig, myten om den lyckliga horan (som är fruktansvärt sällsynt sett till helheten), risker och konsekvenser, vad som faktiskt händer händer när man legaliserar (hint, det blir inte bra hur mycket prostituionslobbyn än i teorin anser att det skulle kunna vara bra) osv. Därav min slutsats att prostituion är rent ut sagt skit.Får väl vara en feminazi eller vad det annat man kallar mig för det. Är helt okej med att inte framstå som så cool, avslappnad och skön tjej.

Och oavsett alla omständigheter kring det, även om jag skulle kunna gå med på att i en utopi i form av en fullt jämställd värld (bortom könsförtryck världen över, bortom fattigdom) så har varje människa rätt att göra vad hen vill med sin kropp, så bottnar min känsla ändå i att är man okej med att köpa en annan människas sexuella samtycke så vill jag inte ha med den personen att göra.
  • Anonym (Fyfan)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-05-31 14:15:26 följande:

Kan du då ge lite statistik och referenser till hur majoriteten av prostituerade har det, och vilka de sociala problemen bland prostituerade är i t.ex. Nederländerna och Danmark?

Jag anser inte att prostitution handlar om att köpa någons samtycke. En frivillig prostituerad kan neka sex som vem som helst. Däremot bidrar man till hennes inkomst.

Statistik på hur majoriteten av prostituerade har det? Prostitution är otroligt svårt att göra gedigna undersökningar på, delvis pga att det ofta är olagligt på diverse vis, vilket gör det svårt att få

Dock finns det flera undersökningar som visar att riskerna inom "yrket" prostituerad är högre och allvarligare än något annat yrke. Finns statistik kring vad som händer (och inte händer) när det legaliseras.

Sen hjälper det inte heller i mitt tycke att länka till någon enstaka artikel för att bygga eller rasera argument kring prostitution. Det är vödligt komplext och man måste läsa på många delar för att ta in helheten. Jag snöade mig in på ämnet på riktigt för något år sedan och läste diverse grejer 2-4 timmar dagligen i en månads tid. Är inte direkt därför någt jag bara kan länka till med hjälp av en studie. Är du på riktigt intresserad mer än att bevisa någon poäng i en anonym diskussion online - googla. Använd google scholar för att hitta studier och googla för att hitta statistik över legalisering och dyl. Finns massvis med källor där prostituerade själva berättar om sin verklighet, en svensk är t.ex. prostituionens_verklighet på instagram. Men finns massvis med andra. Allt detta finns lätttillgänglit online.

Är som sagt inte intresserad av att ta någon debatt eller försöka vinna ett argument, därför tänker jag inte bemöda mig med att leta reda på massor med länkar som jag annars gör om jag vill delta i en diskussion eller bevisa något. Är du intresserad på riktigt så har du motivation nog att hitta det själv. Är du inte det, ptja, det gör inte mig något. Detta är ingen tråd om prostitution allmänt, rätt/fel, problem och sådant. Hade det vart det hade jag aldrig svarat. Trådens frågeställning är angående att han en relation med någon som köpt sex och tar lätt på att köpa sex , där min åsikt bottnar att ijag inte kan tänka mig att leva med en person som köper en annan människas sexuella samtycke.
  • Anonym (Fyfan)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-05-31 13:38:45 följande:

Jag tycker inte att alla svarta män är hemska heller, men skulle aldrig vara tillsammans med någon. :)

P.S. du jämför någons medfödda hudfärg som inte har mer effekt än på personens utseende med att någon gör ett aktivt val att köpa någons kropp?

Herregud...
  • Anonym (Fyfan)

Snacka om att tråden spårat ur från TS frågeställning och bekymmer till en allmän diskussion om prostitution? Ni kanske kan flytta över till en ny tåd och diskurera vidare istället för att fortsätta jaoa TS tråd?

• Anonym (Fyfan)
    Tom Araya skrev 2017-06-01 10:57:19 följande:

Du menar att när TS ställer frågan till andra, som  inte är eller har varit i just TS situation så handlar inte tråden om folks syn på prostitution och att köpa sex?

Kan du då tala om vad tråden handlar om som inte är så specifikt för TS att ingen annan kan svara?

Va? Nej, det är inte vad jag menar. Vem som helst kan svara och uppenbarligen kan man motivera sitt svar med sin syn på prostitution. Men jag syftar på den i nuläget 13 sidor långa diskussionen där majoriteten av svaren inte ens berör ts problem utan är argumentation för och emot prostituion och snarare är en allmän diskussion gällande prostitution. Ungefär som att någon skulle starta en tråd om abort och hennes pojkväns reaktion/attityd till det och hur ts ska förhålla sig till det, men där majoriteten av inläggen istället blir argumentation för/emot abort bland andra användare och berör aldrig ts specifika situation. Det finns redan trådar för allmän disksusuion kring dessa saker.

Uppenbarligen kommer viss diskussion uppstå som är mer gällande allmänna synen på prostituon, men här är alltså flera sidor (fler än angående just ts probleme) där i princip samma argument och påståenden upprepas gång på gång. Men har vädrat den åsikten nu, så lämnar det så inte jag kapar ts tråd jag med ;)
  • Anonym (Fyfan)
    Anonym (Bibbi) skrev 2017-06-01 08:30:17 följande:

Nä det är ju min slutsats också, att det nog kan ses som vanligt och normalt i vissa kretsar men i andra inte som jag skrev. Jag vet att han levde ett helt annat liv när han var yngre (var med i ett internationellt motorcykelgäng) och allt det bar med sig. Väljer att tro att detta var en del av det livet, som han brutit med idag.

Okej, låt säga att det var en del av det livet som han har brutit med - han har ju fortfarande den attityd han har till vad han gjorde. Han tycker ju fortfarande att det inte var något märkvärdigt. Jag håller med i att man till stor del är en produkt av sin omgivning, hade han befunnit sig i andra kretsar hade han kanske aldrig köpt sex och hade kanske haft en helt annan syn på prostituion. Att han faktiskt köpt sex är inget han kan ogöra och där får du ju bara känna efter om det är något du kan acceptera att han en gång i tiden har gjort, men hans inställning är ju i nuet. Den är inte något som var en gång i tiden, det är något som fortfarande är. Det är vad jag finner bekymmersamt då jag inte vill vara tillsammans med någon som inte delar mina grundläggande värderingar.

Du borde prata med honom om det igen. Om du verkligen gillar honom kanske du kan ta tillfället i akt och förklara hur du ser på saken. Ni kan läsa på om det tillsammans och diskutera det. Kanske är han bara totalt okunnig. Kunskap är makt.

Min sambo har haft några åsikter jag har funnit lite beklämmande, inte kanske så "allvarligt" som för dig, men ändå saker jag tyckt har vart extremt viktiga och som han har tagit lätt på, mer "men, det är väl inget stort problem?". Men jag kände igen att anledningen till dessa åsikter var snarare okunskap. Han har växt upp väldigt annorlunda från mig och har inte haft samma slags exponering till olika problem eller ens behövt fundera över de nämnvärt. Så då har vi diskuterat, jag jar förklarat varför jag ser det som ett problem, han har kommit med invändingar, vi har sökt efter mer faktabaserade svar osv. Det är lärorikt på många sätt att göra så och något jag tror stärker förhållandet. Och har även gjort att han har förändrat sin syn på det när han fått lite mer kött på benen. Men det kräver såklart att personen i fråga är öppen för att prata om det och är öppen för att ändra sig.

Sen behöver du inte göra så heller. Man är inte skyldig att upplysa andra om man inte vill eller om man inte orkar. Men om du känner att det faktiskt kan bero på avsaknad av perspektiv och kunskap - och du vill fortsätta vara tillsammans med honom - så kan det ju vara en bra idé att göra så. Sen kan det ju också ändå vara så i slutändan att ni trots allt har helt olila syn på saken, och isåfall får du ju då överväga om du vill vara med någon som har den inställning han har.
  • Anonym (Fyfan)
    Anonym (Mirre) skrev 2017-06-02 13:17:34 följande:

Detta hände för 20 år sedan.

Om han begått ett mord för 20 år sedan hade det varit preskriberat

men att han köpt sex 1997 är inte preskriberat.

Hela tråden är så sjuk.

Att ett mord preskriberas betyder ju dock inte att jag skulle vara okej med att vara tillsammans med mördaren. Och det som många tidigare påpekat, största problemet är inte ens att sexköpet skedde (om än väldigt problematiskt det med), men attityden idag - att ta så lätt på det och inte anse att det är fel idag.
  • Anonym (Fyfan)
    Anonym (Mirre) skrev 2017-06-02 13:40:44 följande:

Jo men vi väder på det :

Om min sambo / fru sedan 20 år tillbaka skulle berätta att hon när hon var

ung sålt sex, eller ställt upp på sex i utbyte mot något annat/tjänst etc

så vore det inte hela världen och inte tusan skulle jag gå itaket för det.

Visst ur ett moraliskt perspektiv är det så klart fel.

Jag har väldigt lite/inga problem med folk som säljer sex men stora problem med folk som köper sex. Så för mig håller inte denna jämförelse heller.

En person som säljer sex har ofta gjort det av nödvändighet, det är otroligt få som väljer att sälja sex över att ha ett jobb där de tjänar okej och inte behöver sälja sin egen kropp och utsätta sig för allvarliga risker som att bli misshandlad; våldtagen eller rentav mördad av sina egna kunder. En person som köper sex prioriterar sitt eget egoistiska behov av att få komma/ha sex över en persons naturliga vilja att ha sex. För mig är sex något för två totaltsamtyckande personer. Betalar du någon för sex så köper du deras samtycke, det är inte totalt eller naturligt samtycke. Det i sig är tillräckligt vidrigt för mig, utan att vi ens behöver gå in på alla andra horribla delar i sexköp, såsom trafficking.
  • Anonym (Fyfan)
    Anonym (Mirre) skrev 2017-06-02 13:53:10 följande:

Låt oss anta att du är gift/sambo:

On din man berättade att när han var ung så sålde han sex = helt ok

Om din man berättade att han köpt sex =  Du lämnar nomom

Korrekt ?

Japp, ganska precis så.

Dock med reservation för en grej; om han köpte sex nör han var väldigt ung men ångrade det och idag fördömer sexköpande så skulle jag kanske kunna acceptera det och fortsätta vår relation. Vad gäller säljandet av sex så är det precis som smulpaj säger, det är inget jag skulle hålla emot honom eller döma honom för.
  • Anonym (Fyfan)
    PeterGB3G skrev 2017-06-02 14:33:12 följande:

Det är därför jag tycker ts ska fråga honom hur han har gjort senaste åren i sverige och glömma det som hände i Polen.

Om du läser ts så står det ju dock att han såg lätt på det och bagatelliserade saken. Han ågrar sig inte och fördömer alltså inte sexköpande idag. Därav skulle jag inte kunna acceptera det.
  • Anonym (Fyfan)
    PeterGB3G skrev 2017-06-02 14:58:49 följande:

Jaså? Jag uppfattade det som något han såg som en engångsgrej i ungdomligt oförstånd? Hur som helst, grejen är att ts behöver ta reda på var han står IDAG.

Se detta som en möjlighet att lära känna varandra ytterligare, fördjupa relationen.

Då missade du nog att läsa:

"han hängde på och tyckte inte att det var så märkvärdigt. Han sa också att de "vanliga" polska tjejerna var väldigt prydda och hårt hållna så de var inga som man dejtade, så ville man umgås med en tjej så blev det med hororna på bordelle" ... "Det jag tror att jag egentligen stör mig på mest var att han fick det att låta som en bagatell som han bara nämnde i förbigående och inte förväntat sig att jag skulle reagera på!"
  • Anonym (Fyfan)
    PeterGB3G skrev 2017-06-02 15:11:59 följande:

Ja, det behövs som sagt mer information här. Vad tycker han idag och har han fortsatt med det här hemma är väl relevanta frågor.

Har aldrig sagt emot det, faktum är jag själv skrev ett rätt långt inlägg om att det kan vara brist på kunskap och att de kan diskutera alltihop. Såklart hon borde prata med honom först. Men om hans inställning fortsätter vara densamma så hade jag iallfall inte kunnat acceptera det.
Svar på tråden Kille som gått till horor!