Anonym (Bibbi) skrev 2017-06-01 08:30:17 följande:
Nä det är ju min slutsats också, att det nog kan ses som vanligt och normalt i vissa kretsar men i andra inte som jag skrev. Jag vet att han levde ett helt annat liv när han var yngre (var med i ett internationellt motorcykelgäng) och allt det bar med sig. Väljer att tro att detta var en del av det livet, som han brutit med idag.
Okej, låt säga att det var en del av det livet som han har brutit med - han har ju fortfarande den attityd han har till vad han gjorde. Han tycker ju fortfarande att det inte var något märkvärdigt. Jag håller med i att man till stor del är en produkt av sin omgivning, hade han befunnit sig i andra kretsar hade han kanske aldrig köpt sex och hade kanske haft en helt annan syn på prostituion. Att han faktiskt köpt sex är inget han kan ogöra och där får du ju bara känna efter om det är något du kan acceptera att han en gång i tiden har gjort, men hans inställning är ju i nuet. Den är inte något som var en gång i tiden, det är något som fortfarande är. Det är vad jag finner bekymmersamt då jag inte vill vara tillsammans med någon som inte delar mina grundläggande värderingar.
Du borde prata med honom om det igen. Om du verkligen gillar honom kanske du kan ta tillfället i akt och förklara hur du ser på saken. Ni kan läsa på om det tillsammans och diskutera det. Kanske är han bara totalt okunnig. Kunskap är makt.
Min sambo har haft några åsikter jag har funnit lite beklämmande, inte kanske så "allvarligt" som för dig, men ändå saker jag tyckt har vart extremt viktiga och som han har tagit lätt på, mer "men, det är väl inget stort problem?". Men jag kände igen att anledningen till dessa åsikter var snarare okunskap. Han har växt upp väldigt annorlunda från mig och har inte haft samma slags exponering till olika problem eller ens behövt fundera över de nämnvärt. Så då har vi diskuterat, jag jar förklarat varför jag ser det som ett problem, han har kommit med invändingar, vi har sökt efter mer faktabaserade svar osv. Det är lärorikt på många sätt att göra så och något jag tror stärker förhållandet. Och har även gjort att han har förändrat sin syn på det när han fått lite mer kött på benen. Men det kräver såklart att personen i fråga är öppen för att prata om det och är öppen för att ändra sig.
Sen behöver du inte göra så heller. Man är inte skyldig att upplysa andra om man inte vill eller om man inte orkar. Men om du känner att det faktiskt kan bero på avsaknad av perspektiv och kunskap - och du vill fortsätta vara tillsammans med honom - så kan det ju vara en bra idé att göra så. Sen kan det ju också ändå vara så i slutändan att ni trots allt har helt olila syn på saken, och isåfall får du ju då överväga om du vill vara med någon som har den inställning han har.