Anonym (Fyfan) skrev 2017-05-31 14:41:21 följande:
Statistik på hur majoriteten av prostituerade har det? Prostitution är otroligt svårt att göra gedigna undersökningar på, delvis pga att det ofta är olagligt på diverse vis, vilket gör det svårt att få
Dock finns det flera undersökningar som visar att riskerna inom "yrket" prostituerad är högre och allvarligare än något annat yrke. Finns statistik kring vad som händer (och inte händer) när det legaliseras.
Sen hjälper det inte heller i mitt tycke att länka till någon enstaka artikel för att bygga eller rasera argument kring prostitution. Det är vödligt komplext och man måste läsa på många delar för att ta in helheten. Jag snöade mig in på ämnet på riktigt för något år sedan och läste diverse grejer 2-4 timmar dagligen i en månads tid. Är inte direkt därför någt jag bara kan länka till med hjälp av en studie. Är du på riktigt intresserad mer än att bevisa någon poäng i en anonym diskussion online - googla. Använd google scholar för att hitta studier och googla för att hitta statistik över legalisering och dyl. Finns massvis med källor där prostituerade själva berättar om sin verklighet, en svensk är t.ex. prostituionens_verklighet på instagram. Men finns massvis med andra. Allt detta finns lätttillgänglit online.
Är som sagt inte intresserad av att ta någon debatt eller försöka vinna ett argument, därför tänker jag inte bemöda mig med att leta reda på massor med länkar som jag annars gör om jag vill delta i en diskussion eller bevisa något. Är du intresserad på riktigt så har du motivation nog att hitta det själv. Är du inte det, ptja, det gör inte mig något. Detta är ingen tråd om prostitution allmänt, rätt/fel, problem och sådant. Hade det vart det hade jag aldrig svarat. Trådens frågeställning är angående att han en relation med någon som köpt sex och tar lätt på att köpa sex , där min åsikt bottnar att ijag inte kan tänka mig att leva med en person som köper en annan människas sexuella samtycke.
Du - jag ser inte positivt på prostitution i sin helhet. Och jag är väl medveten om riskerna att utsättas för våld osv. Har också läst om prostitution för nåt år sen. Precis som du säger bottnar mina tankar också i att en representativ statistik inte finns eftersom många prostituerade inte skulle gå ut med att de är just detta pga. lagar osv. (som då skulle sabba deras verksamhet).
Utifrån det är min syn ändå olik din och jag ogillar sexköpslagen i Sverige och den moraliserande synen man har här. Men det främst beträffande prostituerade i SVERIGE, och andra välutvecklade länder med legaliserad prostitution.
Polen är däremot inte ett välutvecklat land i dagsläget (har själv jobbat tillfälligt där, och känner till de som bor där). Skulle för mig därmed kännas smutsigt om nån sa den köpt sex där, och har som sagt påpekat i mitt första inlägg att situationen för prostituerade varierar. Skulle inte ha ett förhållande med en sån person.
Men prostitution är inte = att per automatik köpa samtycke. Kanske i Polen hos vissa tjejer, men det är ingen regel gällande prostitution i stort.