• Bjoer

Kille som gått till horor!

Lord Hans skrev 2017-05-31 13:51:40 följande:
    Det enda som skiljer är som sagt själva utformningen på tjänsten.
    Vilket ju är tämligen relevant.
  • Bjoer
    Lord Hans skrev 2017-05-31 16:42:12 följande:
    Motivera varför det skulle vara det?
    Du menar att alla tjänster och handlingar är likvärdiga? Du skulle lika gärna kunna suga av en polare som är kåt som att hjälpa honom med altanen?
  • Bjoer
    Lord Hans skrev 2017-05-31 16:59:17 följande:
    Nej, jag har andra preferenser, bland annat är jag inte homosexuell. Det finns också tusentals andra saker som jag inte skulle kunna tänka mig att göra som inte har någonting med sex att göra. Jag tycker inte att man kan döma en yrkeskår för att det är nått man själv inte skulle kunna tänka sig.

Det är märkligt att bara för att man är för prostitution av ren princip så betyder det enligt vissa att man måste prostituera sig?
    Precis. Alltså är det fler kriterier som måste med i bedömningen än att båda är tjänster för att de ska kunna kallas likvärdiga, heller hur? Alltså är utformningen av tjänsten relevant.

"I teorin är alla tjänster och handlingar likvärdiga så länge som båda parterna är överens om det och ingen kommer till skada."

Bara om teorin är dålig och saknar verklighetsförankring. Många saker som till ytan verkar komma "ingen till skada" är inte så med lite djupare analys.
  • Bjoer
    Lord Hans skrev 2017-05-31 17:41:21 följande:
    Vad tror du det beror på att den sexuella kränkningen svider mer då? Att andra människor lägger en massa negativa värderingar i det kanske? Värderingar som de har fått med sig ifrån en kristen uppfostran. Det ändrar inte att prostitution i princip är det samma som alla andra jobb. Försök ta bort alla värderingar ur det.
    Du menar alltså att det är lika allvarligt att bli våldtagen som att bli tvingad att t.ex. klippa gräsmattan men att "negativa värderingar" från en "kristen uppfostran" är det som gör det mer traumatiskt? Herregud människa, släpp sargen, kom in i matchen lite!

Sex är evolutionärt en väldigt viktig del av någons liv. Det är viktigt, speciellt för kvinnor, vem de har sex med och när. Att bli tvingad att bära nån annans skitunge ofrivillig innebär att du inte maximerar dina geners överlevnad och att du riskerar livet för det. Starkt negativt alltså. Därför finns det starka känslomässiga kopplingar till frivilligheten i sex. Våldtäkt och ofrivilligt sex (dvs, sex där du inte är attraherad av motparten, som t.ex. ofta vid prostitution) är därför mer traumatiska än de flesta andra saker man kan bli utsatt för. Detta beror inte på några kristna värderingar (tro mig, jag är så längt från kristen som man kan bli) utan beror på medfödda, evolutionärt framtagna beteendemönster för att maximera chanserna till spridning av dina gener. Det här verkligjetsfrånvända, naiva "Men om båda är med på det så är det samma sak som en frisering." gör mig lite matt alltså...
  • Bjoer
    Lord Hans skrev 2017-05-31 18:41:34 följande:
    Det går inte att debattera med dig när du hela tiden ska ha in våld och tvång i bilden. Din argumentation bygger på att om man tar ett skitjobb för att man är i behov av pengar så är det samma som att bli våldtagen? Det får du såklart tycka även om det är ett lite märkligt tankesätt. Att prostituera sig för att man behöver pengar är alltså det samma som att bli våldtagen?
    Nej, det gör den inte och nej det är det inte. Däremot visar den att när man har sex för pengar så är det inte rimligt att anta att det kommer ha samma påverkan på personen som om man klipper hår eller jobbar på donken för pengar. Isf. hade det t.ex. inte varit så stor aversion hos många att ha sex med ett kön man inte är attraherad av, eller en person man inte är attraherad av. Det faktum att tvång till sex är mycket allvarligare än de flesta andra tvång pekar också på att sex är en speciell aktivitet och som därmed bör behandlas speciellt. Via evolution kan vi förstå varför det är så här.

När du sen säger att det är som vilken aktivitet som helst anser jag dig vara lite naiv och sakna verklighetsförankring. Kollar vi på den statistik som läggs upp i tråden om prostitution så verkar ju inte branchen speciellt trevlig oavsett om sex skulle vara en aktivitet som alla andra. Så det är alltså flera oberoende faktorer som pekar på att prostitution är en branch vi bör försöka städa bort, speciellt eftersom den inte är nödvändig. Du kan ju tänka dig hur snacket hade gått om 64% av alla som jobbade inom byggbranchen hade förlorat en arm på jobbet.
  • Bjoer
    Lord Hans skrev 2017-05-31 20:15:52 följande:
    Ja en tjänst som är helt ok så länge som de båda parterna är överens om det och ingen blir skadad/sårad. I det här fallet så är det dock flera som drabbas än min sambo och kund. Jag skulle inte acceptera att ha en tjej som knullar runt, skulle du acceptera att din gubbe gjorde det? Hade det hänt innan vi blev ihop hade jag accepterat det även om det inte precis är något jag hade skrutit med.

Av samma princip är jag inte emot droger och alkohol heller så länge som det inte drabbar nån annan. Men om nån inom familjen börjar missbruka så att det går ut över övriga familjemedlemmar så är det såklart ett problem.  Har jag inte rätt att fördöma det då enligt dig?
    Varför då? Sex är ju bara en aktivitet som alla andra? Inser du inte att sex är väsenskiljt från andra aktiviteter hos alla sexuella djur?
Svar på tråden Kille som gått till horor!