Lord Hans skrev 2017-05-31 17:41:21 följande:
Vad tror du det beror på att den sexuella kränkningen svider mer då? Att andra människor lägger en massa negativa värderingar i det kanske? Värderingar som de har fått med sig ifrån en kristen uppfostran. Det ändrar inte att prostitution i princip är det samma som alla andra jobb. Försök ta bort alla värderingar ur det.
Du menar alltså att det är lika allvarligt att bli våldtagen som att bli tvingad att t.ex. klippa gräsmattan men att "negativa värderingar" från en "kristen uppfostran" är det som gör det mer traumatiskt? Herregud människa, släpp sargen, kom in i matchen lite!
Sex är evolutionärt en väldigt viktig del av någons liv. Det är viktigt, speciellt för kvinnor, vem de har sex med och när.
Att bli tvingad att bära nån annans skitunge ofrivillig innebär att du inte maximerar dina geners överlevnad och att du riskerar livet för det. Starkt negativt alltså. Därför finns det starka känslomässiga kopplingar till frivilligheten i sex. Våldtäkt och ofrivilligt sex (dvs, sex där du inte är attraherad av motparten, som t.ex. ofta vid prostitution) är därför mer traumatiska än de flesta andra saker man kan bli utsatt för. Detta beror inte på några kristna värderingar (tro mig, jag är så längt från kristen som man kan bli) utan beror på medfödda, evolutionärt framtagna beteendemönster för att maximera chanserna till spridning av dina gener. Det här verkligjetsfrånvända, naiva "Men om båda är med på det så är det samma sak som en frisering." gör mig lite matt alltså...