• Anonym (Tjej)

Kille som gått till horor!

Jag tycker inte som du att prostitution händelsevis är hemskt, eller att män som köper sex är hemska. Men det beror också mycket på förhållandena. Prostituerade kvinnors bakgrund varierar givetvis väldigt mycket, och koppleri är t.ex. absolut inte okej.

Däremot skulle jag aldrig kunna ha ett förhållande med någon som köpt sex.

• Anonym (Tjej)
    Anonym (Fyfan) skrev 2017-05-31 13:19:19 följande:

Okej, men ändå...?

Jag tycker inte att alla svarta män är hemska heller, men skulle aldrig vara tillsammans med någon. :)

Har han köpt sex har vi antagligen inte samma sexualsyn eller samma sexbehov, vilket hade varit ett betydande problem.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Fyfan) skrev 2017-05-31 14:04:22 följande:

Nej, att köpa någons kropp är inte samma sak som att köpa en tjänst som att personen ska klippa ditt hår. Är rätt ointresserad av att ta en diskussion om prostitution på den nivån. Har hört alla dina (och de med dig) argument som är för prostution. Har haft min egen korta period där jag ville vara en "cool" och chill feminist som tyckte att alla människor ska få göra precis som de vill. Men har sedan också faktiskt läst på om hur det ligger till, vilka som faktiskt är de som måste sälja sig, myten om den lyckliga horan (som är fruktansvärt sällsynt sett till helheten), risker och konsekvenser, vad som faktiskt händer händer när man legaliserar (hint, det blir inte bra hur mycket prostituionslobbyn än i teorin anser att det skulle kunna vara bra) osv. Därav min slutsats att prostituion är rent ut sagt skit.Får väl vara en feminazi eller vad det annat man kallar mig för det. Är helt okej med att inte framstå som så cool, avslappnad och skön tjej.

Och oavsett alla omständigheter kring det, även om jag skulle kunna gå med på att i en utopi i form av en fullt jämställd värld (bortom könsförtryck världen över, bortom fattigdom) så har varje människa rätt att göra vad hen vill med sin kropp, så bottnar min känsla ändå i att är man okej med att köpa en annan människas sexuella samtycke så vill jag inte ha med den personen att göra.

Kan du då ge lite statistik och referenser till hur majoriteten av prostituerade har det, och vilka de sociala problemen bland prostituerade är i t.ex. Nederländerna och Danmark?

Jag anser inte att prostitution handlar om att köpa någons samtycke. En frivillig prostituerad kan neka sex som vem som helst. Däremot bidrar man till hennes inkomst.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Fyfan) skrev 2017-05-31 14:41:21 följande:

Statistik på hur majoriteten av prostituerade har det? Prostitution är otroligt svårt att göra gedigna undersökningar på, delvis pga att det ofta är olagligt på diverse vis, vilket gör det svårt att få

Dock finns det flera undersökningar som visar att riskerna inom "yrket" prostituerad är högre och allvarligare än något annat yrke. Finns statistik kring vad som händer (och inte händer) när det legaliseras.

Sen hjälper det inte heller i mitt tycke att länka till någon enstaka artikel för att bygga eller rasera argument kring prostitution. Det är vödligt komplext och man måste läsa på många delar för att ta in helheten. Jag snöade mig in på ämnet på riktigt för något år sedan och läste diverse grejer 2-4 timmar dagligen i en månads tid. Är inte direkt därför någt jag bara kan länka till med hjälp av en studie. Är du på riktigt intresserad mer än att bevisa någon poäng i en anonym diskussion online - googla. Använd google scholar för att hitta studier och googla för att hitta statistik över legalisering och dyl. Finns massvis med källor där prostituerade själva berättar om sin verklighet, en svensk är t.ex. prostituionens_verklighet på instagram. Men finns massvis med andra. Allt detta finns lätttillgänglit online.

Är som sagt inte intresserad av att ta någon debatt eller försöka vinna ett argument, därför tänker jag inte bemöda mig med att leta reda på massor med länkar som jag annars gör om jag vill delta i en diskussion eller bevisa något. Är du intresserad på riktigt så har du motivation nog att hitta det själv. Är du inte det, ptja, det gör inte mig något. Detta är ingen tråd om prostitution allmänt, rätt/fel, problem och sådant. Hade det vart det hade jag aldrig svarat. Trådens frågeställning är angående att han en relation med någon som köpt sex och tar lätt på att köpa sex , där min åsikt bottnar att ijag inte kan tänka mig att leva med en person som köper en annan människas sexuella samtycke.

Du - jag ser inte positivt på prostitution i sin helhet. Och jag är väl medveten om riskerna att utsättas för våld osv. Har också läst om prostitution för nåt år sen. Precis som du säger bottnar mina tankar också i att en representativ statistik inte finns eftersom många prostituerade inte skulle gå ut med att de är just detta pga. lagar osv. (som då skulle sabba deras verksamhet).

Utifrån det är min syn ändå olik din och jag ogillar sexköpslagen i Sverige och den moraliserande synen man har här. Men det främst beträffande prostituerade i SVERIGE, och andra välutvecklade länder med legaliserad prostitution.

Polen är däremot inte ett välutvecklat land i dagsläget (har själv jobbat tillfälligt där, och känner till de som bor där). Skulle för mig därmed kännas smutsigt om nån sa den köpt sex där, och har som sagt påpekat i mitt första inlägg att situationen för prostituerade varierar. Skulle inte ha ett förhållande med en sån person.

Men prostitution är inte = att per automatik köpa samtycke. Kanske i Polen hos vissa tjejer, men det är ingen regel gällande prostitution i stort.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2017-05-31 15:17:47 följande:

Jag har egentligen inget emot prostitution som sådant rent etiskt (men oftast är ju industrin vidrig dock) men oavsett tycker jag inte det känns ok att ha sex med någon som varit med en prostituerad. Det är aldrig trevligt att tänka på andra tjejer ens partner legat med men just grejen att tjejen inte ens tände på honom under själva akten är bara vidrigt. Det är liksom både pinsamt och äckligt. Helt enkelt avtändande.

Hur vet du att den prostituerade som mannen köpte sex av inte tände på honom?

Det var en kvinna här tidigare som sa att hon sålde sex i ungdomen. Jag har också tagit betalt för en sexuell tjänst nån gång, för att jag tänder på det - men bara om jag är attraherad av personen. Därför är jag inte prostituerad till yrket.
    Anonym (Horor) skrev 2017-05-31 15:32:15 följande:

Där handlar det  om en tjänst man köper, som sagt INTE de som är tvingade.

Dock kondom måste på!

Jag behöver tömma, vill inte runka är singel, går till en tjej som är villig att ställa upp mot pengar, tror nog inte hon bryr sig mer om hon är kåt eller inte.

Jag bryr mig att jag får komma utan att runka och hon fått att hon har fått sina pengar.

Det är inte så många som står och analyserar det hela till en sån nivå.

Det bästa vore dock om du kunde hitta en kvinna som vill hjälpa dig med detta utan pengar, men det är sällsynt :)
  • Anonym (Tjej)
    Lord Hans skrev 2017-05-31 16:16:04 följande:

Nej, hur skulle jag ha det, har du? Jag har heller ingen aning om hur folk upplever det att jobba på donken. Jag antar dock att de flesta inte gör det frivilligt men förstår att det är ett jobb som andra för det.

Det de bägge har gemensamt är inkomsten. Den som jobbar på donken slipper dock (förhoppningsvis) känna sig kränkt eller förnedrad.

Man kan - både som man och kvinna - sätta sig in i hur det skulle upplevas, utan att för den skull ha gjort det. Egenskapen kallas som tidigare konstaterat empati.
  • Anonym (Tjej)
    Lord Hans skrev 2017-05-31 17:41:21 följande:

Vad tror du det beror på att den sexuella kränkningen svider mer då? Att andra människor lägger en massa negativa värderingar i det kanske? Värderingar som de har fått med sig ifrån en kristen uppfostran. Det ändrar inte att prostitution i princip är det samma som alla andra jobb. Försök ta bort alla värderingar ur det.

Okej. Men då kan du då alltså tänka dig att suga av en homosexuell man! Eller ligga med en kvinna du tycker ser ut som något katten släpat in!

Kul att du så villigt offrar dig för att tillgodose deras sexuella aptit!

Lägg ner med jämförelserna nu, Hasse.
  • Anonym (Tjej)
    Lord Hans skrev 2017-05-31 18:30:58 följande:

Ok, då håller jag med dig i stort. Förutom det där att man inte kan jämföra yrket med andra yrken. Naturligtvis är det mer traumatiskt att bli tvingad till prostitution än att klippa någons hår, det är självklart. Trafficking och liknande är givetvis vidrigt.

Det jag menar är att såna som är frivilligt yrkesprostituerade kanske inte blir traumatiserade av att ha sex med något fult gammalt fetto emellanåt utan mera ser det som en sämre dag på jobbet. Inte nödvändigtvis mer traumatiserade än vad nån bortskämd överklassbrat blir när denne tvingas rengöra fritösen på McShit.

Mina synpunkter har varit konsekventa genom hela den här tråden och i alla svar till dig. Jag har hela tiden bara tryckt på frågan om yrkesjämförelsen med frisör eller att jobba på donken, och inte att någon är prostituerad i sig. Sedan att du fångar upp det först när jag citerar nån annan säger tillräckligt i sig.

Jag står fortfarande fast vid det också: att vara prostituerad innebär inte samma uppoffringar som vilket yrke som helst, och är generellt världen över inte lika säkert. Att som kvinna ha sex med någon hon inte känner någon lust att ha sex med, kan inte jämföras med att vara tvungen att rengöra en fritös. Det är beklagligt om du verkligen har barn och tänker så.

På en polsk bordell, som det handlar om här, är det sannolikt mycket tragiskt bakom många av tjejerna som arbetar. Inte händelsevis alla, men många är sannolikt inte lyckliga.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Wtf2) skrev 2017-05-31 20:28:08 följande:

Vad är det du inte förstår?? Vi pratar om sexköp BASERAT PÅ ÖMSESIDIG OCH FRIVILLIG BASIS! Du ignorerar detta avsiktligen IGEN!

Den här gången handlade det om ifall hans sambo frivilligt skulle välja att börja prostituera sig, ja.

Lord Hans däremot har inte talat om prostitution utan att någon känner sig kränkt från början.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Wtf2) skrev 2017-05-31 20:49:58 följande:

Lord Hans har mer en en gång varit extremt tydlig med att han endast står bakom frivilligt överenskomna sexköp. Inget annat! När du och andra avsiktligt ignorerar detta hela tiden, ja då höjer man lätt rösten.

Nej, jag har däremot hela tiden förespråkat frivillig prostitution, och problematiserat att prostitution tyvärr inte alltid är frivillig - i många fall inte är det rentav.

Lord Hans däremot försvarade från början att köpa sex på en polsk bordell är okej så länge man bara är singel, och jämförde prostitution i sin helhet med frisöryrket och att jobba på donken, och tyckte inte var någon skillnad i tjänst.

Flera med mig mostred sig då det, och jag påpekade då för honom skillnaden i yrkena; nämligen att den som tvingas ta anställning på donken förhoppningsvis slipper känna sig kränkt eller förnedrad.

Då tyckte han att man visst kan känna sig både kränkt och förnedrad då, då det knappast är något högstatusyrke. Han jämförde då att som prostituerad vara tvungen att ha sex med någon man inte är attraherad av, skulle vara likvärdigt som att behöva rengöra fritösen. Detta för han vill provocera och tycker reaktionerna är underhållande. Ännu roligare för att ni går på det.
  • Anonym (Tjej)
    misil skrev 2017-05-31 21:01:00 följande:

Det finns även en dansk studie som visar att prostituerade har bättre psykisk hälsa än icke prostituerade kvinnor.

Man ska komma ihåg att den här frågan handlar om moralism ungefär som frågan om förbud eller legalisering av cannabis,där fakta bortses och känslor är överordnade.

Precis. Siffrorna innan är studier på de som är utsatta. Siffrorna från Danmark på den kontrollerade prostitutionen som sköts där.

Jättefint att du för fram de siffrorna. Jag är f.ö. liberal ganska allmänt. Både sexual- och drogliberal. Så det går nog lite hand i hand :)
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Fyfan) skrev 2017-06-01 02:07:17 följande:

Snacka om att tråden spårat ur från TS frågeställning och bekymmer till en allmän diskussion om prostitution? Ni kanske kan flytta över till en ny tåd och diskurera vidare istället för att fortsätta jaoa TS tråd?

Det tycker jag faktiskt inte. Reagerade på det redan när du sa första gången att detta inte är en tråd om prostitution rent allmänt.

Eftersom det är just det som är handlingen han gjort, så är det tämligen omöjligt att diskutera det utan att motivera och beröra prostitution i sin helhet. Svar på hur andra hade känt inför om det var deras partner har hon fått flera exempel på tidigt. Hennes egna åsikt var också att hon tyckte han bagatelliserade, och hon ville höra killar och tjejers ståndpunkt.

Slutsatsen man kan dra av tråden: Merparten av tjejer är inte okej med det eller ser det som en bagatell, och skulle inte vilja ha en relation med en sån kille. Killar är i större utsträckning för prostitution.
Svar på tråden Kille som gått till horor!