• gräslöken

Barnen får ej träffa mormor

Min fru och jag har två barn det ena närmare 5 år och det andra drygt två år. Morföräldrarna bor några timmars resa bort. Min fru har brutit kontakten med sin mamma vilket inneburit att varken jag eller barnen träffat henne. Morfar kommer och hälsar på då och då men inte så ofta sannolikt för att han tycker det är jobbigt att inte få ta med sin fru. Jag kan leva med att inte få träffa min frus mamma men det gnager rejält i mig att mina barn överhuvudtaget aldrig har fått träffa henne. Jag har föreslagit för min fru att jag åker och hälsar på morföräldrarna någon timme både för barnens och mormors skull, framförallt för barnens skull. Min fru vill aldrig prata om det. Exakt varför de brutit är svårt att förklara eftersom det inte finns de klassiska orsakerna. Jag är orolig för mina barn! Tips på vad jag kan göra!!!! Tänka på mina barn i första hand? På min fru i första hand?

Barnen får intej träffa mormor
  • Svar på tråden Barnen får ej träffa mormor
  • Anonym (Vköncc)
    Tja jodå men eller hur skrev 2017-06-02 10:22:16 följande:

Det där med att läsa och förstå... Jag skriver ingenstans om ALLA däremot om psykisk misshandel, psykisk ohälsa och att förlåta sig själv.

Kanske att jag låter osympatisk men det säger mycket om dig men inget om mig. Kanske mest för att ämnet är tabubelagt om man är den som utsatts för silent treatment medan den som utsätter någon får sympatier. Så vem som inte visar empati är tydligt men det är inte jag.

Jag skriver heller inget om en dotter, det kan vara en son.

Mitt tips till dig är att läsa det JAG skriver och inte läsa in ditt eget liv i min text för din kommentar visar att det var ömma tår jag trampade på. Jag tolkar det som att du har brutit med din förälder eller funderar på det och är rädd för att din förälder ska uppleva det som att livet blir bättre utan dig. För det är precis så det kan vara precis som du kan läsa i tråden att livet kan bli bättre utan mor/farföräldrar. Kanske bägge delar samtidigt.

Vad mitt eget barn anser om saken bekymrar mig faktiskt inte det minsta men jag tar föregivet att i princip alla människor fattar beslut som gynnar dem på ett eller annat sätt, att det är få som gör saker bara för att få må dåligt. Så tja, livet är säkerligen bättre för hen.
    Det låter som det här är ett väldigt känsligt ämne för dig i vilket fall. Det låter inte heller som du verkligen har ransakat dig själv och funderat på om du kan ha haft något med att ditt barn sa upp kontakten. Det är bara ditt barns fel, alltså? Om du inte egentligen tycker om barn så kanske det kan ha legat på dig också?

Nej, jag hade inga som helst funderingar på hur det skulle bli för min förälder, jag tänkte enbart på mig själv och min familj. Jag hade det bättre utan min förälder.

Men du är övertygad om att ditt barn har psykisk ohälsa. Du anser att ditt barn misshandlar andra människor psykiskt. Ändå ger du blanka fan i dennes barn? Det är väldigt udda.

Jag vet jag inte vad det är som är tabubelagt. Jag inser att du anser att du inte gjort något fel, och allt är ditt barns fel. Ditt barnbarn är då likadan? Elller är barnbarnet vidrig för att denne är ett småbarn?
  • Tja jodå men eller  hur
    Anonym (Nelly) skrev 2017-06-02 10:05:58 följande:
    Wow du låter precis som kärringen som födde mig. Gjorde aldrig fel och problemet ligger på alla andra. Tror både ditt barn och barnbarn är oerhört tacksamma över att slippa dig i sina liv.

Kan tänka mig att skurmedlet var droppen som fick bägaren att rinna över. Du betalade ja men säkert inte utan en massa gliringar!
    Och jag tror att den där "kärringen" har samma känslor som du har.

Felet du gör är att du inte läser det JAG skriver utan du läser in hela ditt liv i min text. Vad du TROR är bara återspeglingar av dina egna upplevelser och har faktiskt inget med mitt liv att göra. Gliringar tex är något du säkert kommer med men inte jag.

Tycker du ska funder på varför du blir så provocerad av tanken att föräldrar faktiskt klarar av att gå vidare från ett uppbrott från sina barn utan att bli helt nedbrutna. Du klarar av att gå vidare (nåja) men du tycker tydligen inte att "den där kärringen" ska kunna göra det...
  • Anonym (Vköncc)
    Tja jodå men eller hur skrev 2017-06-02 10:44:39 följande:

Felet du gör är att du inte läser det JAG skriver utan du läser in hela ditt liv i min text. Vad du TROR är bara återspeglingar av dina egna upplevelser och har faktiskt inget med mitt liv att göra. Gliringar tex är något du säkert kommer med men inte jag.

Tycker du ska funder på varför du blir så provocerad av tanken att föräldrar faktiskt klarar av att gå vidare från ett uppbrott från sina barn utan att bli helt nedbrutna. Du klarar av att gå vidare (nåja) men du tycker tydligen inte att "den där kärringen" ska kunna göra det...
    Fast du tror ju att ditt barn har sagt upp kontakten med dig för att straffa dig och för att du ska må dåligt. Det kan ju helt enkelt vara så att ditt barn sa upp kontakten med dig för att denne ska få må bra. Att ditt barn inte alls tänker på dig och vill straffa dig, utan helt enkelt mår bättre utan dig.

Visst vore det bra?
    Anonym (Vköncc) skrev 2017-06-02 10:41:34 följande:
    Det låter som det här är ett väldigt känsligt ämne för dig i vilket fall. Det låter inte heller som du verkligen har ransakat dig själv och funderat på om du kan ha haft något med att ditt barn sa upp kontakten. Det är bara ditt barns fel, alltså? Om du inte egentligen tycker om barn så kanske det kan ha legat på dig också?

Nej, jag hade inga som helst funderingar på hur det skulle bli för min förälder, jag tänkte enbart på mig själv och min familj. Jag hade det bättre utan min förälder.

Men du är övertygad om att ditt barn har psykisk ohälsa. Du anser att ditt barn misshandlar andra människor psykiskt. Ändå ger du blanka fan i dennes barn? Det är väldigt udda.

Jag vet jag inte vad det är som är tabubelagt. Jag inser att du anser att du inte gjort något fel, och allt är ditt barns fel. Ditt barnbarn är då likadan? Elller är barnbarnet vidrig för att denne är ett småbarn?
    Åter igen DIN tolkning.
    Nej det är inte känsligt för MIG. Att det däremot är känsligt för DIG är tydligt eftersom du blir så provocerad.

För att förlåta måste man rannsaka, du missade den punkten..
    Men vad vet jag, du kanske är den där typen som strösslar förlåt kring dig i parti och minut.

Vänta nu, vem har skrivit något om fel? DU. Inte jag. jag har öht inte skuldbelagt. Varken mig eller mitt barn.

Som jag skrev det finns tydliga kriterier ang misshandel. Att du försöker få det till annat är åter igen bara otroligt pinsamt.

Varför är du provocerad. Varför rannsakar DU inte dig själv och finner svaret på varför DU blir så extremt provocerad? För att ta din favorit: vems är felet att du blir provocerad?
    Anonym (Vköncc) skrev 2017-06-02 10:49:22 följande:
    Fast du tror ju att ditt barn har sagt upp kontakten med dig för att straffa dig och för att du ska må dåligt. Det kan ju helt enkelt vara så att ditt barn sa upp kontakten med dig för att denne ska få må bra. Att ditt barn inte alls tänker på dig och vill straffa dig, utan helt enkelt mår bättre utan dig.

Visst vore det bra?
    Nej det är inte vad jag tror utan vet.

Som jag skrev tror jag att alla människor fattar beslut som på ett eller annat sätt gynnar dem.

Varför blir du så provocerad?
    Anonym (Vköncc) skrev 2017-06-02 10:49:22 följande:

Visst vore det bra?

Som jag skrev tror jag att alla människor fattar beslut som på ett eller annat sätt gynnar dem.

• Anonym (Vköncc)
    Tja jodå men eller hur skrev 2017-06-02 10:51:21 följande:
    Åter igen DIN tolkning.
    Nej det är inte känsligt för MIG. Att det däremot är känsligt för DIG är tydligt eftersom du blir så provocerad.

För att förlåta måste man rannsaka, du missade den punkten..
    Men vad vet jag, du kanske är den där typen som strösslar förlåt kring dig i parti och minut.

Vänta nu, vem har skrivit något om fel? DU. Inte jag. jag har öht inte skuldbelagt. Varken mig eller mitt barn.

Som jag skrev det finns tydliga kriterier ang misshandel. Att du försöker få det till annat är åter igen bara otroligt pinsamt.

Varför är du provocerad. Varför rannsakar DU inte dig själv och finner svaret på varför DU blir så extremt provocerad? För att ta din favorit: vems är felet att du blir provocerad?
    Lugna ner dig nu.

Så, ditt barn misshandlar andra människor, och du tycker det är okej att denne tar hand om barn? Det förstår jag inte. Tycker du det är okej att inte försöka hjälpa barn som har det dåligt? Eller är du den enda ditt barn misshandlat?

Tycker du inte att ditt barn har gjort något fel alltså?

Jag är inte provocerad. Jag finner det konstigt att du reagerar så starkt, om du nu är över detta. Du verkar till och med skaffat en användare på familjeliv för att kunna skriva här.
  • Anonym (Vköncc)
    Tja jodå men eller hur skrev 2017-06-02 10:53:28 följande:

Ditt barn har alltså sagt uttryckligen till dig att denne sa upp kontakten med dig för att straffa dig?
  • Anonym (Nelly)
    Tja jodå men eller hur skrev 2017-06-02 10:44:39 följande:

Otroligt många som bryter med speciellt sina sk mammor upplever samma sak. En kvinna som styr och ställer, tar och tar, gör aldrig fel utan lägger egna diagnoser på sina barn både innan och efter brytningen osv. De bestraffar gärna barnbarn genom att förneka deras existens. Jag tror inte en massa. Din text spyr ut samma skit som massor upplevt och upplever. Dina handlingar säger du inte ett jota om utan bara ditt barns. Och du tar brytandet med en axelryckning och anser att det är ditt barns fel. Självinsikt är en stor bristvara hos såna sk föräldrar räknar inte med på något sätt att du ska förstå eller ens inse något. Men jag är iaf glad över att slippa en sån "mamma och mormor" i mitt och barnens liv. Och jag är mer än övertygad att ditt barn är det med.
  • sextiotalist

Som många andra här, så tror jag det första du måste börja med är att förstå (även om du vet varför) din sambo brutit med sin mamma. När du väl har förstått det så kan börja med nästa steg.

En väninna till, hennes sambo vägrar ha kontakt med sin pappa (har alltid vägrat efter det mamman baktalat pappan). Men min väninna vägrar att acceptera detta så barnen har numera kontakt med sin farfar (pappan surar och svärmor är vansinnig).

Svar på tråden Barnen får ej träffa mormor