amia01 skrev 2017-06-12 23:29:36 följande:
Han bestämmer inte om han vill till skolan eller inte, han blir sjuk om vi tvingar honom att gå! Tvingade honom till skolan under ett antal månader innan vi förstod vad det innebar, med följden att vi fick en 8-åring som var totalt utbränd. Låg i sängen och skrek, ville inte leva, klarade inte av att kommunicera, äta, gå på toaletten eller klä på sig. När han väl kom upp ur sängen hade han en enorm överkänslighet mot intryck, och hamnade hela tiden i låsningar och tvångsbeteenden. Vet inte om du har erfarenhet av vad det innebär? Men för mig är det inget tillstånd jag vill se mitt barn i igen. Efter att begränsat skolgången till de dagar han klarar av, så har vi sakta men säkert fått tillbaks delar av vår son som vi känner honom som sedan innan. Tycker du jag ska ta honom till skolan med våld, och se honom så dålig igen?
Hur "ordnar" man en utredning? Ja, vi har legat på BUP. Ordnat remisser från flera läkare, ringt och gråtit och tjatat osv. Kan vi göra mer när systemet inte tillåter dem att ta emot oss eftersom vi är inskrivna på HAB? Vad tycker du vi ska göra mer än vi gjort?
Privat utredning skulle vi behöva bekosta med banklån, och det är knappast aktuellt eftersom vår ekonomi redan är körd i botten pga av att vi inte kan jobba eftersom vi måste ta hand om vår son och kämpa med skola, HAB och BUP.
Nej, jag vill inte ha det så här heller. Tar gärna emot tips om det är något vi missat!
Eftersom han bara är åtta år är ett alternativ att inte låta honom gå på fritids utan bara i skolan, den är ändå viktigast. Ni behöver träffa en läkare och diskutera eventuell medicinering också. Jag förstår att det kan kännas bäst att ha honom hemma, men i längden fungerar det inte. Kommer han efter redan nu är det svårt att komma ikapp sen och då har ni en hemma sittande tonåring och det i sin tur leder ofta till långtidsarbetslöshet och så småningom förtidspension. Jag målar upp ett skräckscenario här, men läser du studier och forskningsrapporter konmer du se hur lätt det är att hamna där.
Är det habiliteringen som ska göra utredningen är det dem du måste ligga på. Man måste tjata och det innebär att ringa minst en gång per dag i några månaders tid. Ringer du så ofta? Det ska enligt deras regler inte ta mer än tre månader tills du får en tid, om de bryter mot det måste du anmäla dem, då får de böta.
Banklån låter som en bra idé, det kommer som sagt kosta mycket mer att inte göra en utredning, dels i lidande av din son men också i missad arbetsinkomst. Du säger själv att ni inte kan leva på vårdbidraget. Finns det något att sälja skulle jag göra det först, finns inte det så kolla om du får ett banklån, säger de nej finns blue step och i absolut sista hand Finax och liknande bolag.
Tyvärr får man kämpa halvt ihjäl sig för att få det man har rätt till, jag har hjälpt en nära anhörig genom processen och tyvärr ligger man pågränsen till trackasserier då man tjatar på myndigheter och vårdpersonal. Jag i såg tidigt att man måste vara smått aggressiv, i början kändes det jättefel och jag hade dåligt samvete, men efter ett tag vänjer man sig. Tillsist för man det man har rätt till för de är så oerhört trötta på att man ringer.