Rappakalja skrev 2017-06-14 12:16:38 följande:
Läraren har nog ett dilemma dock, hen har alla andra elever också att tänka på och de ska också få sitt, att anpassa enkom efter en elev är omöjligt. Egen assistent till en enda elev vet jag att en del skolor ger, men som vitt jag har förstått så är det egentligen inte så man får göra för då blir det en personlig assistent och det ska man isf få via LSS.
Har själv jobbat med undervisning under en period, så jag kan förstå att det är svårt att klara av att tillgodose alla elevers behov. Har dock sett i praktiken hur det kan fungera så mycket bättre än det gör i nuläget.
Den förra läraren utgick helt enkelt inte från gruppen, utan från alla elever som individer. Alla fick varsin studieplanering, och varje elev jobbade individuellt efter en egen arbetsplanering. Genomgångarna var givetvis gemensamma, men antal uppgifter, uppgifternas upplägg och svårighetsgrad individanpassades för varje elev. Lägg därtill en tydlig struktur i undervisningen och klassrumsmiljön och en trygg social miljö i gruppen där den vuxna hela tiden var närvarande och delaktig.
Resultatet var att alla barn fick studiero och motivation, och att de med särskilda behov fick dessa tillgodosedda i den ordinarie undervisningen mycket större utsträckning än under det här läsåret.
Under det här läsåret har det varit mer "normal" gruppundervisning, med stökig klassrumsmiljö och omotiverade och stressade elever med stort behov av stöd för att kunna anpassa sig till undervisningen och skolmiljön. Resultatet för vår del har varit att vi gått från att kunna fokusera på strukturella förbättringsåtgärder och helhetsgrepp på situationen, och istället hamnat i ett läge där vi tvingas "släcka bränder". Åtgärderna det här året liknar mer en "kom ihåg lista" än en verklig pedagogisk planering för hur vår son ska få förutsättningar att klara av att gå till skolan varje dag. Blir lätt en negativ spiral, där de detaljerade kraven ofta riskerar att prioriteras bort eller helt enkelt glömmas i all stress.
Vi har flera gånger försökt lyfta undervisningspedagogiken och miljön i klassrummet och gruppen, men varje gång mötts av totalt motstånd. Läraren anser sig inte ha någon möjlighet att ändra något i undervisningen, och kan inte heller ta på sig ansvaret för den sociala miljön. Det vi kan få gehör för är små steg i den riktning vi strävar efter, men som sagt var så blir det lätt en negativ "kravlista" över alla fel, istället för en framåtsyftande förbättringar.
Ex. på det vi jobbade med förra året: "Vuxen ska finnas med i kapprummet inför rast för att tillgodose behovet av en lugn och strukturerad miljö, fysiskt och socialt" Det har vi nu tvingats banta till: "Inga krav på regnkläder under rast får ställas av personalen". Alltså varken samma syfte eller mening, bara en nödlösning för att sonen för huvud taget ska klara av att komma till skolan...
Med allt detta vill jag bara ha sagt, att jag förstår lärarens dilemma i att försöka tillgodose alla elevers behov, men att jag samtidigt kan tycka att man gör det extra svårt för sig när man sätter sig i den situationen man gjort - just genom att inte jobba för en i grunden bättre skolsituation, utan självmant ta på sig en massa detaljerade krav på småsaker för varje enskild elev....