Inlägg från: Fral13 |Visa alla inlägg
  • Fral13

Bf mars 2018 följas åt?

Hej!

Jag hoppas att det är ok att jag kommer med i den här gruppen jag med. Jag har precis plussat och om jag räknat rätt så är beräknad BF 30 mars.

Inskrivning på MVC den 1 september.

Det är vårt andra barn som gror nu. Vi har en son som blir 1 år nästa söndag.

En fråga bara, kommer ni vara här och diskutera eller kommer ni bara hålla till på FB?

• Fral13
    Dropdeadgorgeous skrev 2017-07-27 22:33:31 följande:

Hade du några andra symptom under graviditeterna? :)

Hur gjorde du för att stilla din oro om allt står rätt till eller inte?

Gravid med mitt första v.8+2 och inge illamående alls...hade migrän för någon dag sen thats it. Halsbränna ibland men det är kopplat till va ja äter.

När jag väntade sonen så mådde jag inte illa. Det gör jag inte denna gången heller.

Jag tycker det är svårt att sitta lugnt i båten och bara vänta. Det är inte min starka sida direkt. Men på något vis så går det.

Vi gjorde första ul i v 13. Eftersom vi var med i en studie så gjorde vi ul även v 17,20, 25 och 35. Skulle gjort ett v 42 också om han inte kommit i tid. Men det gjorde han. :)

Vi får se hur det blir denna gången. Om vi ska/får vara med igen eller inte. Den 1 sep ska vi på inskrivning på MVC. Jag försöker intala mig att så länge mensen inte kommer så är allt som det ska vara.

Förutom avsaknaden av mens så är en svullen mage det ända symtomet jag har. Jag känner av att byxorna har blivit lite trängre men långt ifrån för små. Men nojar lite över hur länge vi ska kunna hålla det "hemligt".

Jag känner mig taskig mot min arbetsgivare eftersom jag är fl nu och bara kommer jobba ca 4 månader innan jag går hem igen. Har dåligt samvete över just det, det känns som jag sviker mina chefer och kollegor.
  • Fral13
    FrökenLa skrev 2017-07-31 09:33:08 följande:

När tänker ni berätta?

Jag är gravid 7+5 och mår illa, trött och svårt att äta. Det har dessutom börjat synas. Man märker att folk är lite misstänksamma, undrar om vi vill ha fler barn i framtiden osv.

Jag tänker att jag måste berätta för chefen när jag börjar jobba om 2v, eftersom hon måste fixa vikarie sen också (är förskolelärare). Jag harredan skuldkänslor för att jag kommer vara borta från jobbet. men är givetvis jätte glad att få en till liten guldklimp 

Vi har en son sedan tidigare och vill gärna berätta för honom först men då kan man ju räkna med att han kommer berätta för alla :) 

Chefen kommer ju inte berätta vidare med tystnadsplikt och allt. Men känns ändå som man inte borde berätta för sonen typ samtidigt. 

Kommer vara i v10 då och jag vet att man helst ska vänta till v12.

Hur tänker ni göra? någon som berättat redan?

Jag behöver också berätta för chefen att jag bara ska jobba i fyra månader innan jag går hem igen. Är fl just nu med sonen så har otroligt dåligt samvete för det. Att jag sviker chefen och kollegorna igen.

Eftersom jag är fl och inte på jobbet så måste jag åka dit någon dag innan jag ska börja jobba igen och göra upp en plan. Kommer troligen bli i sep så då är jag antagligen i v12-13 skulle jag tro.

Förra gången berättade jag för chefen i V8 eftersom jag var tvungen att komma och gå lite på jobbet för att kunna ta mig till och från MVC. Nackdelen med att ha lång väg att pendla.
  • Fral13
    ABbf2018 skrev 2017-08-24 17:04:45 följande:

Är det någon som haft blödningar eller rosa/röda flytningar som sökt vård? Hur och var har ni isånafall sökt?

Har haft rosa flytningar igår em, men sen tog dom slut, sen kom de tillbaka idag, och jag är så orolig så jag vet inte var ja ska ta vägen. Men jag har inte spec ont så jag känner inte att jag kan söka vård för att jag har ont. Men samtidigt lan jag inte göra annat än o tänka på att mitt lilla hjärta där inne kanske inte lever längre. Är i v 14 förövrigt, då trodde att jag kunde va lugn, tills igår, men jag började inte bli såhär orolig förän idag, ja nu märker ju, jag är hur fumlig som helst...

Ring MVC i morgon eller närmsta kvinnoklinik om du känner dig orolig. Bättre kolla en gång för mycket än för lite. Håller tummarna att det är som det ska var. Det är ju inte ovanligt med små blödningar utan att det är någon fara.
  • Fral13
    sandri88 skrev 2017-09-02 00:11:22 följande:

Tyvärr är de inte så, jag såg att en vän som väntade barn och inte gått ut med de någonstans. hon hade även skrivit i gruppen att hon inte sagt något på fb eller instagram då hon inte vågade. mina systrar var nämligen med i samma grupp och såg dom med.

Det finns ju en bf mars grupp på fb som är sluten men inte hemlig. Hemliga grupper kan man inte hitta genom att söka på dom utan man måste bli inbjuden. Jag väntar dock med att gå med eftersom jag inte vet vilka alla andra i gruppen är. Det kanske är någon jag känner och jag har inte berättat på jobbet ännu. Det vill jag gärna göra själv.
  • Fral13

Igår var vi på inskrivning. V 10+2

Mår bra men har varit extremt trött. Tack och lov börjar jag se ett ljus i den tunneln nu.

Sonen på ett år var med vid inskrivningen. Han skötte sig bra (som vanligt) :)

Jag fick lämna prov för att se om jag har några antikroppar i blodet mot barnet. När sonen föddes blev han knallgul efter mindre än 6h. Eftersom vi har olika blodgrupper (jag 0 och han A) så gjorde mina antikroppar mot hans blod honom sjuk. Han fick gulsot men efter solning och stödmatning en gång/timme så blev han bra igen. Så denna gången vill jag vara förberedd och gärna att personalen på förlossningen och BB är det också. Så inte värdet blir lika högt. Det var så hemskt att se sitt lilla nyfödda barn vara så slött att han inte orkade äta eller ens gråta. Han bara sov :(

Dom provsvar jag sett har sett bra ut. 28 på ferratinet och 141 HB. Så jag tror och hoppas att det inte blir järntillskott förens i v 20.

• Fral13
    GravidFetaMorsan skrev 2017-09-07 08:51:57 följande:

Tjejer!

Jag är dunderförkyld! Vad för mediciner får jag lov att använda? Tänker främst på nässpray, alvedon å liknande..

Googla på janusinformationen. Det är en bra sida där man kan söka på dom olika läkemedlen och få bra och tydlig info vad som gäller under grav och amning.

Alvedon kan du ta. Men inte Ipren som tidigare nämnts. Inge heller någon av dom smärtlindrande halstabletterna.

När jag blev sjuk under förra grav så var det alvedon, vila, massa te med honung, vanliga halstabletter, koksaltlösning till näsa och åter vila som gällde.
  • Fral13
    hggeli skrev 2017-09-07 14:03:07 följande:

Hej längesen jag var på familjeliv nu. Skriver oftast på Facebook :)

Nu vill jag dock skriva här också till er som ej är där att hoppas ni har det bra i era graviditeter!

Det har jag. Kub på måndag! Hoppas allt ska gå bra så nervös. Men vet bebbe lever jag hörde hjärtat med doppler igår. Och magen växer som aaaaattan! Vill visa en jämförelsebild på vecka 7 och 13 ;) vart tror ni detta slutar magmässigt? Förhoppningsvis med en bebis hehehe. Men hoppas jag inte sprängs innan dess. :)

Jag har ingen bild att jämföra med. Men jag har också rundat på mig en del del. Undra om den tänker minska igen som den gjorde förra gången eller hur det blir nu.

Sonen var 11 månader när jag blev gravid igen. Och helt ärligt har jag inte ansträngt mig tillräckligt för att bli av med det sista fluffet. Kg var tillbaka på startvikten innan första grav. Men magen var fortfarande mjuk så att säga.

Det jag minns från förra gången var i alla fall att jag var svullen som tusan till v typ 8. Sedan lugnade det ner sig. V 13/14 så fick jag en kula som växte fram till v 16 och sedan stannade upp. Den tog fart igen runt v 20. Sedan ökade den stadigt under resten av graviditeten.

Denna gången så har den inte minskat från den första svullnaden. Men jag känner att jag inte är bara svullen längre. Även om jag vet att livmodern fortfarande är liten så verkar kroppen ställt in sig på att bereda plats.

V 12 för mig nu.

Vi har ett första ul inbokat den 20/9. Lite pirrigt är det. För jag har väldigt svårt att förstå att det är någon där en gång till. Att man kan ha sådan tur?

Håller tummarna för fina bilder för er på måndag!
  • Fral13
    GravidFetaMorsan skrev 2017-09-07 15:06:27 följande:

Tack :) Ska genast kika in där :) Vanliga halstabletter, vilka räknas in där?

Dom du kan hitta i "godishyllan" i mataffären. Typ dropps, länkerol, viks blå mfl. Jag tycker dock att varm mjölk med honung fungerar lika bra. Inte så gott kanske. Men effektivt!
  • Fral13
    hggeli skrev 2017-09-14 15:28:46 följande:

Åh visst är de svårt förstå tills man ser nån där inne även om magen växer =)

Känns mkt verkligare nu då vi haft flera dopplersessioner och fått höra hjärtat och även kub =) allt såg så fint ut och 1:20 000 på alla trisomier och superfina tydliga bilder. Fantastiskt mysigt <3

Så spännande håller tummar för dig den 20:e berätta hur det gått :D

Nu är det nära! På onsdag får vi veta om jag drömt eller inte. ????

När det är gjort så ska jag berätta på jobbet. Det är min andra sak som jag är pirrig för. Hur ska dom ta det att jag ska gå hem igen så snart? Även om jag vart ärlig med att vi har för avsikt att få syskon tätt så får jag lite skuldkänslor.

Så härligt med bilder! Och ett bra resultat dessutom. ????Jag kunde inte titta mig mätt på bilderna vi fick med oss på sonen. Vi hade dessutom förmånen att få göra ul 5 gånger. Vi var med i en studie och hoppas på att få vara det igen. Det avförs på onsdag det med.
  • Fral13

Kuben är gjort! Allt såg bra ut. Det fanns en liten knatte där ???? Risken blev 1:11700 och 1:20000 så det var ju väldigt skönt. Nästa ul blir i skiftet okt/nov.

Jag är så lättad och glad ???? Jag hade inte drömt.

Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?