Inlägg från: Oculyzer |Visa alla inlägg
  • Oculyzer

Bf mars 2018 följas åt?

Tjager skrev 2017-08-02 10:48:59 följande:
    Ja jag hade semester, hela semestern spenderades ju i sängen och soffan då jag mådde så dåligt så jag har fasat för att gå tillbaka till jobbet...

Var inte beredd på att må såhär dåligt, trodde det skulle gå att hantera om man bara ignorerade det och bet ihop typ... :'(
    Du måste på riktigt sjukanmäla dig och kontakta din MVC omedelbart så du får ett sjukintyg.

Hela min semester blev förstörd pga fruktansvärt illamående med viktnedgång som följd och jag sjukanmälde mig. Gjorde det på min sista semestervecka eftersom jag inte ville slösa på resten av min semester. Min chef är otroligt förstående och min MVC-läkare har sjukskrivit mig totalt sett 4 veckor. Är i vecka 10 + 4 dagar
    och helvetet började redan vecka 6. Har lyckats gå upp 400 gram sedan min lägsta noterade vikt. Jag trodde aldrig för mitt liv att graviditeten kunde göra mig så här handikappad som jag är. 

Kämpa på!

Kramar till dig 
  • Oculyzer
    regndroppe skrev 2017-08-02 16:35:58 följande:

Idag har jag varit på återbesök hos gyn efter mina blödningar förra veckan. Allt ser bra ut med bebisen, hjärtat pickar på och hen utvecklas normalt <3 :) Men nu är det konstaterat att jag har ett hematom bredvid bebisen i livmodern. Jag ska på återbesök i slutet av månaden eller i början av september (ska få hem kallelse i nästa vecka). Förhoppningsvis absorberas det av kroppen och jag märker inget mer. Men det kan också börja störtblöda igen :( Händer det ska jag åka in akut.

Läkarna var ändå lugna och positiva, sa att det inte brukar ha betydelse för gravideten. Att vi sett att allt ser fint ut med bebis än så länge är goda tecken. Jag ska leva som vanligt men inte lyfta för tungt. 13 kg på ryggen skulle gå bra.

Har lite blandade känslor nu, är så lycklig över att bebisen mår bra, men är orolig över hematomet. Bara att hoppas att det är borta till nästa gång. Glad att gyn tar det på allvar och vill hålla koll på det.

Vad betryggande att de håller koll på dig och bebisen.
    Man är ju så orolig för allt när man är gravid. 
  • Oculyzer
    Boop3434 skrev 2017-08-03 15:44:00 följande:

Hej. Väntar första barnet och beräknad bf är 8 mars 2018. Mitt inskrivningssamtal är först den 14 aug! Och då kommer jag vara i v11/12 nånting! Känns som en evighet till dess! Ser att ni är flera som gjort vul redan.. är det normalt att vänta så länge som till v12?! När gör man kub/nipt test? Oroar mig för att det blir för sent!

Är lite ensam i det hela också då min sambo inte alls eld och lågor över graviditeten.

Jag är beräknad bf 1 mars och har mitt inskrivningssamtal den 16 augusti och ja, det känns som en evighet tills dess. Inskrivningssamtal verkar variera mellan 8-12 veckor beroende på vilken MVC du tillhör. 
  • Oculyzer
    Boop3434 skrev 2017-08-04 13:50:53 följande:
    Men alla som fått göra vul i typ v7, är det privat? Bokar man in kub-test så sent som inskrivningssamtalet (v12 för min del?). Har fattat det som att blodprov ska tas innan v12? Gud vad jag säkert nojar.. hon som bokade in mig på mvc får man ju hoppas har koll.
    Jag går på en privat MVC. Bokade först av min tid och får därmed vänta ytterligare 3 veckor pga att de har så många patienter. Frågade vid avbokningen om det är normalt att ha inskrivning v.12 och den personen sa att det varierar men hos dem brukar de boka in inskrivningen omkring v.10-12.
    Klart att de måste ha koll på dessa uppgifter. Jag jobbar själv på en privat mottagning och operationsklinik och där är alla som sitter i telefon införstådda med inom vilken tidsram inbokningar ska ske. Annars måste vi hänvisa till annan klinik, ur patientsäkerhetssynpunkt.
  • Oculyzer
    KarinIngrid skrev 2017-08-08 21:37:57 följande:
    Tack!
    Ja det verkar verkligen olika. En vän var här o fika häromdagen och kunde inte alls förstå att jag inte mådde bra. Hon tyckte att jag överdrev. "Jag tyckte inte det var så farligt att va gravid. Man står ut. Jag spydde inte en enda gång under mina tre"
    Som om hon var duktig som inte spydde liksom.,, jag fick stor lust att kasta ut henne..
    Som kvinna borde hon inte uttala sig på det sättet. Förstår hon inte att alla kvinnor mår olika under sina graviditeter? Det är minsann något hon totalt missat trots att människan varit gravid flertalet gånger(!) 
  • Oculyzer
    KarinIngrid skrev 2017-08-08 15:49:24 följande:

Hej
    har inte skrivit på ett tag nu.
    Jag har mått så fruktansvärt dåligt. Inte kunnat äta. inte fått behålla nånting.
    Förra veckan pendlade jag mellan sängen och toaletten och  minsa lilla jag lyckades peta i mig kom raka vägen upp. Jag blev så matt o yr att jag inte klarade av att sitta upp. Till slut kom till o med vatten upp och jag svimmade när jag försökte resa mig.
    Jag ringde och grät i telefonen med min BM hon skrev snabbt ut lergigan och jag skickade sambon att hämta. BM sa också att om jag inte fick behålla vatten närmsta timmarna skulle jag åka in akut och få dropp. Så illa var det.. huvaligen.
    Tog ett piller och däckade! verkligen däckade! Slocknade trots att det var mitt på dagen. Och sov i 5 timmar, helt borta! Starka piller det där när man inte har något i magen på 5 dagar!
    När jag vaknade till sans började jag med att dricka ett glas vatten och jublade när det fick stanna. Lyckades sedan under kvällen peta i mig en skiva vitt bröd, en halv banan och några russin.. det fick stanna.
    dagen efter hade jag fått lite nya krafter och har sedan dess lyckas äta små små doser av mat.
    Kan inte äta mer än ett par tuggor åt gången om de ska få stanna kvar. Så har lärt mig att småäta. nåt litet varje timme.
    Men huva vad dåsig och trött jag blir av pillren! Men jag får behålla lite näring så det är väl ändå det viktigaste.

V 11 nu. Hoppas hoppas det börjar släppa snart. Mina piller tar slut om en vecka. Hoppas jag får ut mer om det inte släpper..

förlåt långt inlägg!

Hoppas ni alla mår bra och njuter av era graviditeter!
    Jag längtar till 24 aug. Då får jag se lillplutt på UL

Stackare!!
    Jag har också mått riktigt illa från morgon till kväll, men bara kaskadkräkts några enstaka gånger. Det är ett enormt lidande att allt luktar äckligt och man hulkar när man går i matbutiken (de få gånger man klarar av att ta sig dit). Köket ska vi inte ens prata om. Min sambo får inte steka någonting för då får jag lida i timmar med hulkningar. Han är otroligt förstående, tacka gudarna för det. Sover mycket och när det är som värst går jag och lägger mig och sover flera timmar under dagen för att slippa helvetet. 
    Jag äter Lergigan från morgon till kväll. Skulle aldrig klara mig utan dem. Har testat akupunktur men vet inte om det funkar. Senast igår när jag var på akupunktur satte min akupunktör sådana magnetplåster i öronen på mig runt kl 17-tiden. Inga hulkningar och kunde somna utan att ligga och plågas. Vaknade imorse och kände mig okej. Idag illamående men inte alls lika farligt som det varit den senaste månaden. 
    Har också upptäckt att om man masserar öronsnibben så hjälper det tillfälligt. 
    Äter också som du väldigt små och täta måltider annars får man sota för det.

Förresten, du borde be läkaren skriva ut Lergigan comp eftersom de innehåller lite koffein. Hur många tabletter tar du dagligen och vilken styrka äter du?

Någon mer än jag som måste använda allt parfymfritt?! Typ ansiktskrämer, duschtvålar, tvättmedel etc.
  • Oculyzer
    Hejsanhoppsan90 skrev 2017-08-09 20:56:05 följande:

Hej alla, måste skriva av mig lite! Usch mår så dåligt. Mår nu illa mest hela tiden. Kan knappt äta. Får småäta hela tiden men bara det jag verkligen är sugen på.. är hemma från jobbet idag o tänkte vara resten av veckan. Klarar inte av att jobba. Jag sov hela förmiddagen idag och nästan hela eftermiddagen. Så glad att jag inte kräks men är helt slut, som om jag har influensa.

Ska utomlands i helgen och är så rädd att jag bara ska vara sängliggande där med, lagom kul? Ringt bmm i dag och bett om Lergigan och de skulle ringa tbk på efm (de ringde inte tbk igen o inget recept på apoteket) så får ringa imon igen och fråga vad som hände? Postafen 2 gr om dagen hjälper inte längre. Står knappt ut längre. Så glad att sambon har semester och tar hand om allt och mig....

Är i vecka 9 (8+1).

Jag var utomlands när illamåendet startade och då hade jag inte ens Postafen att tillgå Gråter  så se till att få kontakt med dom så fort som möjligt för annars blir det ingen rolig resa. Bara ring och kräv att bli uppringd idag för det tar oftast en till två dagar innan en läkare skriver ut när de fått meddelandet från sköterskan.

Ha inte press på dig själv att du måste vara ute i det fina vädret hela dagarna utan tillåt dig själv att ta en tupplur och siesta mitt på dagen. Att sola kan ge fläckvis pigmenteringar så tänk på att smörja in dig med hög solskyddsfaktor och undvik solen mitt på dagen.

Håller tummarna att du får Lergigan utskrivet och att resan blir bra!
  • Oculyzer
    MistyM skrev 2017-08-09 22:07:57 följande:
    Ja, allt måste vara doftfritt nu, men har vissa dofter som hjälper åt andra hållet. T.ex. om något luktar som jag inte gillar hemma så sitter jag med det som luktar bra. Är väldigt väldigt luktkänslig. Värst är att jag har fått svårt för andra människors andedräkt. Eller en viss mängd av dem. Det kan räcka att någon går framför mig så får jag panik och måste gå om personen för att komma ifrån det, eller byta plats om jag sitter någonstans. :(

Mat får helst smaka så lite som möjligt. Började må illa redan i början av v.6, så det blir nog en stund för mig det här. Lergigan comp är det som får mig att överleva.
    Vilka dofter får dig att må bra? Jag har inte hittat något lämpligt Rynkar på näsan
    Jo jag känner igen det där. Min sambo som aldrig har luktat äckligt under de fyra åren vi varit tillsammans har plötsligt dålig andedräkt och luktar mysko. Måste tyvärr be honom sätta sig en bit ifrån. Stackare! Måste kännas så hemskt för honom men vad ska man göra?
    Jag fick också mitt illamående otroligt tidigt och det eskalerade förra veckan till något helt obeskrivligt hemskt och jag ser det som ett tecken att det kanske kan vända och bli bättre? Jag är livrädd att behöva må såhär hela graviditeten.
    Hur långt är du gången och har du några timmar under dagen som du mår bättre? Min mamma tipsade mig om att skriva upp måendet dag för dag för att se hur det utvecklar sig. När man mår som värst ser man inga ljusglimtar och tycker att allt bara är hemskt och då kan det kanske vara bra att blicka tillbaka till de gångerna man mådde bra och få känna hopp. 
  • Oculyzer
    KarinIngrid skrev 2017-08-10 08:04:05 följande:
    Jag äter Lergigan 10mg/50 står det på burken. morgon middag kväll.

jag kör också allt parfymfritt, tål verkligen inte starka dofter! Min sambo får dricka kaffe o äta ägg på altanen! bläää. och jag klarar inte av att vara på nedre våningen när han lagar mat.. huva..
    och ibland när han kommer o ska kramas så hulkar jag av hans deo!! det är hemskt!! men men man vet ju att det går över.. förhoppningsvis snart.
    Förstår precis vad du går igenom. Usch! Det är inte lätt men förhoppningsvis går det över eller blir åtminstone hanterbart. 

Har du testat att massera örsnibben vid dina toppar av illamående?
    Jag tycker att det lindrar en hel del. 
  • Oculyzer
    MistyM skrev 2017-08-10 18:05:16 följande:
    V.8+0 idag. Ja, min stackars sambo har också fått vara med om samma! 
    Jag tror mina mest intensiva veckor var v.6-7 med illamåendet. Mår fortfarande inte bra, men har bättre rutiner med mat och så tar jag 3x lergigan om dagen. Dofter som funkar är citrus-aktiga, men sånt är högst individuellt tror jag.

Jag mår bäst 2 kommande timmar efter första lergigan, lite bättre efter lunch och sedan sämre o sämre mot kvällen. Ja, smart att skriva upp! Vet hur det känns när det är som värst, man bara yrar runt och ser ingen början och slut på något alls.. Hoppas du mår bättre snart, kram
    Tack för tipset med citrus, ska se hur det funkar.

Åh jag känner precis igen mig! Jag mår också precis som du bäst efter första Lergiganen och sen någon gång efter lunch går det utför och kvällarna är som värst.

Hoppas du också börjar må bättre snart.

Kram till dig
  • Oculyzer
    Hejsanhoppsan90 skrev 2017-08-10 12:08:57 följande:
    Usch stackare! Hämtat ut Lergigan nu. Kunde äta hela min tacomåltid, diska och har inte mått illa sen jag tog den för nån timma sedan. Woho!! Har inte tagit en tupplur ens. Tror Postafen gjorde mig trött. Ska jobba imon o sen har jag semester i 2 v. Är utomlands sönd-fre. Ska ta det lugnt och inte ateka i solen för det kmr jag nog inte ens orka. Skönt att komma iväg bara. Jag måste ha hög spf iaf i ansiktet för jag får lätt fläckar. Hade en medicin innan som gjorde det men nu när man är gravid är det också risk för fläckar så ska fortsätta med spf 30/50. Tack! Va glad jag är att jag mår bättre.
    Så skönt! Ha en fin resa och njut av att du har en liten goding i magen :)
  • Oculyzer
    KarinIngrid skrev 2017-08-10 11:31:09 följande:
    Örsnibbarna ska jag testa tack för tipset!!
    Man är ju beredd att testa typ allt!

Tråkigt att höra att du också har det så jobbigt. Men lite skönt ändå att någon förstår på riktigt :)
    Vi får kämpa på o hålla ut! Vi vet ju att det blir bättre!
    Precis, man blir typ desperat efter ett tag Tyst 

Ja vi får kämpa på och hoppas att vi mår bättre och snart kan börja njuta av våra graviditeter för nu är det ju störtomöjligt.
  • Oculyzer
    Dropdeadgorgeous skrev 2017-08-12 11:23:42 följande:
    Vul visade inget foster alls.... åker tillbaka till uppsala imorgon. De rekommenderade piller å ligga kvar på sjukhuset för smärtstillande och observation.
    Åh beklagar :( kram till dig!
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?