• Lykkeliv

Bf mars 2018 följas åt?

Hej!

Har precis plussat och har bf runt den 2/3

Finns det fler? Ska vi följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 11:48
    Det finns nu en hemlig grupp på fb för oss som har bf i mars. Skicka meddelande här med ditt namn så lägger jag till dig som vän och i gruppen, kan ta bort mig som vän på fb efteråt :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-14 10:41
    Då bf-gruppen marsmammor på Facebook närmar sig fullt antal så har goaround skapat en till med namnet marsbebisar som också är hemlig. Skicka PM till henne så lägger hon till er, hon är admin i båda grupperna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-14 18:37
    I den nya gruppen "marsbarn" där kan alla som är medlemmar själv lägga till nya medlemmar, behöver inte gå via admin, men jag och goaround hjälper er självklart om det behövs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-07 13:28
    FÖR ATT GÅ MED I EN HEMLIG FACBOOKGRUPP SÅ SKICKA PM TILL MIG HÄR PÅ FAMILJELIV!!

Läs ovan om instruktionerna.

• Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?
  • Linkaa
    Krusbärskompott skrev 2018-04-12 07:56:37 följande:

Jag helammar men har satt mig själv på komjölksproteinfri kost vilket minskade fröken skrikande rejält. Kan det vara ett alternativ för er?

Jag har kört på komjölksproteinfri kost, gör det fortfarande och när jag hade varit mjölkfri i en vecka så började jag om och amma men då började han om att skrika och ha ont igen så läkarna vet ej vad det är som är fel.. men vi är skickade på pricktest till veckan så då får vi se om det är nått annat han är allergisk mot:)
  • Linkaa
    Sofiiakarin skrev 2018-04-12 08:43:34 följande:

Hej!

Jag helammar. O han äter bra. Men jag har hjälp med en amningsnapp. Då mina bröstvårtor inte är så pass "utsugna" så han har svårt å greppa. O ibland går det utan o ibland inte.. Försöker nu vänja av honom helt.. Så han kan amma utan. Då jag upplever att han får mycket mer mat utan han blir snabbare nöjd.... Är lite psykiskt påfrestande. Känner mig otillräcklig då jag vill amma utan.

Han har i varje fall inte gått upp så mycket. Vilket jag oroar mig för. Då jag o min man var riktigt runda bebisar. Han vägde 3700g när han föddes o gick ner till 3400 typ. O nu denna veckan vägde han 3500g...o han är 2 veckor. Bvc sa att de var ingen fara då han är pigg o fin men jag tänker på det hela tiden. De ska väl gå upp ca 150g i veckan?! Ska jag amma mer? Är det nappen som gör att de blir mindre mjölk till honom? Ska man ta till ersättning?

Vårt första barn o jag är lite nere idag pga hans vikt.. :(

Oj ska de gå upp 150g i veckan? Våran pojke gick upp 150g på 2 dagar när han började få ersättning.. han kanske går upp för mycket?... nu är ju han 4 veckor så han kanske är en tillväxt period just nu.. han vägde 3390 och igår då han vägdes så vägde han 4085 :O

Det här med amma känns så svårt, ville ju verkligen men är rädd att han ska fortsätta ha ont.. men funkar det för dig med amningen och han mår bra så fortsätt amma så det inte blir som för mig att mjölken börjar sina.. pumpar och pumpar men det kommer bara mindre och mindre..:(
  • Linkaa
    Johlit skrev 2018-04-12 07:48:43 följande:

Det är bara att försöka igen. Man får räkna med att det inte alltid blir som man tänkt sig.

Vi har en del vakennätter här också, så lite sliten känner jag mig. Jag har valt att inte amma, pga tidigare förlossningsdepression. Det fungerar bra nu när vi har hittat rytmen som passar henne. Det gör ju så klart det hela lättare att veta att pappa kan mata lika mycket som jag. Jag tar nätterna i veckorna eftersom han jobbar, så tar han helgerna.

Min äldsta son delammade jag för mjölken räckte inte. Lyckades ändå hålla det så i ca 8 månader, sen försvann den helt. Nr 2 ammade jag helt i 2 månader, sen fick jag trappa ner för att sluta helt när han var 3 månader, för att få bli av med hormonerna i kroppen. Så nu ingen amning alls, vilket känns som ett väldigt bra beslut.

Min stora utmaning är att ta hand om bebis, en (snart) 5-åring och en 14-åring samtidigt. Jag frågar mig varje dag: hur gör man??

Ja alltså det är så svårt hur man ska göra, men det lät ju som ett väldigt bra beslut för dig att inte amma! Jag tror nog att det kommer bli samma för mig med tanke på att lilleman får så ont i magen direkt han blir ammad och så går han upp mycket bättre med ersättningen än vad han gjorde när han ammade..

Oj, en 5 åring och en 14 åring OCH en lit
    Johlit skrev 2018-04-12 07:48:43 följande:

Det är bara att försöka igen. Man får räkna med att det inte alltid blir som man tänkt sig.

Vi har en del vakennätter här också, så lite sliten känner jag mig. Jag har valt att inte amma, pga tidigare förlossningsdepression. Det fungerar bra nu när vi har hittat rytmen som passar henne. Det gör ju så klart det hela lättare att veta att pappa kan mata lika mycket som jag. Jag tar nätterna i veckorna eftersom han jobbar, så tar han helgerna.

Min äldsta son delammade jag för mjölken räckte inte. Lyckades ändå hålla det så i ca 8 månader, sen försvann den helt. Nr 2 ammade jag helt i 2 månader, sen fick jag trappa ner för att sluta helt när han var 3 månader, för att få bli av med hormonerna i kroppen. Så nu ingen amning alls, vilket känns som ett väldigt bra beslut.

Min stora utmaning är att ta hand om bebis, en (snart) 5-åring och en 14-åring samtidigt. Jag frågar mig varje dag: hur gör man??

Låter ju som att du tog helt rätt beslut att inte amma, lär nog sluta likadant för mig, börjar bli jobbigt att mjölken sinar och sen så får han så hemskt ont direkt som han bli ammad.. sen så går han upp mycket bättre i vikt sen han började med ersättningen.. men det är så svårt då både de på barn och på BVC hela tiden påminner en om att det är bättre att amma..

Oj, en 5 åring, en 14 åring och en bebis! Du gör det hemskt bra! Tycker själv det är nog svårt med 1 bebis haha:)
    T
  • Sofiiakarin
    Linkaa skrev 2018-04-12 11:38:15 följande:

Oj ska de gå upp 150g i veckan? Våran pojke gick upp 150g på 2 dagar när han började få ersättning.. han kanske går upp för mycket?... nu är ju han 4 veckor så han kanske är en tillväxt period just nu.. han vägde 3390 och igår då han vägdes så vägde han 4085 :O

Det här med amma känns så svårt, ville ju verkligen men är rädd att han ska fortsätta ha ont.. men funkar det för dig med amningen och han mår bra så fortsätt amma så det inte blir som för mig att mjölken börjar sina.. pumpar och pumpar men det kommer bara mindre och mindre..:(

Alltså säkert så att de varierar.. Det var bara ngt jag läste. Varierar säkert från barn till barn! :) du behöver nog inte tänka på de! Sålänge de är friska o äter bajsar o kissar är de ju sunt! :) med ersättning brukar de väl gå upp lite mer också? Tror en vän till mig sa de som också hade ersättning. Vi vägde honom idag o han hade faktiskt gått upp 30g sen igår.. O då hade han precis bajsat massa. Så hoppas de vänder! Han äter numera mest utan napp. Men kvällarna är svårare o ta bort den då han är lite mer trött. O han sover typ hela nätterna! Så han är nöjd sa de på BVC.. Vi får se nästa vecka! :)
  • Johlit
    Linkaa skrev 2018-04-12 11:52:52 följande:

Ja alltså det är så svårt hur man ska göra, men det lät ju som ett väldigt bra beslut för dig att inte amma! Jag tror nog att det kommer bli samma för mig med tanke på att lilleman får så ont i magen direkt han blir ammad och så går han upp mycket bättre med ersättningen än vad han gjorde när han ammade..

Oj, en 5 åring och en 14 åring OCH en litLåter ju som att du tog helt rätt beslut att inte amma, lär nog sluta likadant för mig, börjar bli jobbigt att mjölken sinar och sen så får han så hemskt ont direkt som han bli ammad.. sen så går han upp mycket bättre i vikt sen han började med ersättningen.. men det är så svårt då både de på barn och på BVC hela tiden påminner en om att det är bättre att amma..

Oj, en 5 åring, en 14 åring och en bebis! Du gör det hemskt bra! Tycker själv det är nog svårt med 1 bebis haha:)

Oj men tack :) jo det känns lite overkligt
  • Starlights

Har också lite babyblues och oroar mig för amningen och att hon ska äta tillräckligt. Vi blev så bombade med info på BB att hon absolut måååste äta minst var tredje timme, och minst 15-20 minuter per gång, annars måste vi ge extra ersättning.. Det blev en jättestress för mig, då bebisen mest bara ville sova. Kändes hemskt att väcka henne för att tvinga i henne mat, och sen somnar hon ändå bara vid bröstet.

Men har pratat med andra sköterskor senare, då vi var på viktkontroll, och de sa att så länge hon vill äta regelbundet och går upp i vikt så finns ingen anledning att väcka och ?tvångsmata? henne. Så känns lite mindre stressad över det där nu.. Hon är fortfarande en lugn bebis som sover mycket, men äter ju däremellan. Dock sällan över 15 minuter per gång, men jag tänker att om hon somnar efter tio min så är hon väl säkert nöjd och mätt då.

Är lite orolig över när sambon ska börja jobba igen också. Vill inte vara ensam redan, det är så mycket som är nytt och känns svårt. Även om man läst på och vet det mest så är det en stor trygghet att ha honom här hemma. Så läskigt att behöva klara allt själv, känns som att alla andra är ?supermammor? och jag är någon slags nybörjare som gissar mig fram till vad bebisen vill och oroar mig för minsta lilla grej.

• Starlights
    Sofiiakarin skrev 2018-04-12 08:43:34 följande:

Hej!

Jag helammar. O han äter bra. Men jag har hjälp med en amningsnapp. Då mina bröstvårtor inte är så pass "utsugna" så han har svårt å greppa. O ibland går det utan o ibland inte.. Försöker nu vänja av honom helt.. Så han kan amma utan. Då jag upplever att han får mycket mer mat utan han blir snabbare nöjd.... Är lite psykiskt påfrestande. Känner mig otillräcklig då jag vill amma utan.

Han har i varje fall inte gått upp så mycket. Vilket jag oroar mig för. Då jag o min man var riktigt runda bebisar. Han vägde 3700g när han föddes o gick ner till 3400 typ. O nu denna veckan vägde han 3500g...o han är 2 veckor. Bvc sa att de var ingen fara då han är pigg o fin men jag tänker på det hela tiden. De ska väl gå upp ca 150g i veckan?! Ska jag amma mer? Är det nappen som gör att de blir mindre mjölk till honom? Ska man ta till ersättning?

Vårt första barn o jag är lite nere idag pga hans vikt.. :(

Jag använder också amninsnapp, fick den på BB. BVC sköterskan sa att jag inte behöve vänja av henne från amningsnappen förrän amningen fungerar ordentligt och jag känner mig helt trygg med det. Så det var tydligen ingen stress, och inget som skulle göra att bebisen äter sämre eller får i sig mindre mjölk.
  • Krusbärskompott
    Sofiiakarin skrev 2018-04-12 14:20:23 följande:

Alltså säkert så att de varierar.. Det var bara ngt jag läste. Varierar säkert från barn till barn! :) du behöver nog inte tänka på de! Sålänge de är friska o äter bajsar o kissar är de ju sunt! :) med ersättning brukar de väl gå upp lite mer också? Tror en vän till mig sa de som också hade ersättning. Vi vägde honom idag o han hade faktiskt gått upp 30g sen igår.. O då hade han precis bajsat massa. Så hoppas de vänder! Han äter numera mest utan napp. Men kvällarna är svårare o ta bort den då han är lite mer trött. O han sover typ hela nätterna! Så han är nöjd sa de på BVC.. Vi får se nästa vecka! :)

Starlights skrev 2018-04-13 19:40:32 följande:

Jag använder också amninsnapp, fick den på BB. BVC sköterskan sa att jag inte behöve vänja av henne från amningsnappen förrän amningen fungerar ordentligt och jag känner mig helt trygg med det. Så det var tydligen ingen stress, och inget som skulle göra att bebisen äter sämre eller får i sig mindre mjölk.

Jag har också åkt dit på amningsnapp pga plana bröstvårtor som i princip åker in när jag försöker trycka ut dem. :/

Men min tjej hanterar den galant o har ypperlig viktuppgång på helamning. Hon har däremot haft rejält m magknip så jag har inte orkat börja träna bort den än.

Vill tipsa om amningshjälpens slutna grupp på facebook. Sjukt bra tips o råd om amning där!
  • VickanK

Missat lite här :) den 9/4 kom äntligen vår fina pojke (snabb förlossning) <3 Har kommit igång med amningen vilket känns skönt.

Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?