Inlägg från: Krusbärskompott |Visa alla inlägg
  • Krusbärskompott

Bf mars 2018 följas åt?

Sofiiakarin skrev 2017-11-13 07:19:11 följande:

Vi har samma BF datum! :) första barn för mig. Jobbar inom skolkök. Vad jobbar du med? Får man gå 60 dagar innan? Tar man då av föräldrar-dagarna eller? Jag kan ingenting..... Men väldigt tacksam för förklaring o svar!! :)

Om du tex har tungt o bullrigt arbete och din arbetsgivare inte kan omplacera dig kan du ansöka om gravidpenning som om det beviljas gäller från 60 dagar före bf fram tills 11 dagar (?) före bf, sedan får du ta av dina föräldradagar. Gravidpenning påverkar inte dina föräldradagar. Det står bra om detta på försäkringskassans hemsida, kolla där.
  • Krusbärskompott
    Sara2017 skrev 2017-11-13 12:28:32 följande:

Någon som funderat på bärsjal?

Är så sanslöst ohändig m knutar o sånt så här blir det bärsele (ortopediskt godkänd sådan förstås).
  • Krusbärskompott
    Sara2017 skrev 2017-11-13 16:12:52 följande:

Min mamma är helt emot bärsjal med åsikt att det inte kan vara bra för hens rygg. Och att man inte ska ha så mycket närhet, de mår bäst av att få ligga ner, att miljön i magen inte ska återskapas. Hmm... Jag tänker mig att det kan vara skönt på hundpromenader...

Har också funderat lite på bärsele. Minns inte vad den heter, ergo?

Också vårt första barn...

Finns flera bärselar som är höftgodkända. Bla Ergobaby.

Sen tänker jag personligen att vissa barn har ett väldigt stort närhetsbehov och är inte nöjda med vagn utan vill vara nära. Och att det kan vara svårt att gå emot det.

Och rent evolutionärt så har vi ju alltid haft våra ungar nära inpå kroppen så att det skulle vara dåligt köper jag inte riktigt.

Men det viktigaste tänker jag är att du gör det som känns rätt för dig!
  • Krusbärskompott
    Sara2017 skrev 2017-11-20 16:03:03 följande:

Åh vad tiden går lite segt nu. På onsdag blir det nu träff med läkaren för att diskutera vidare sjukskrivning (har 50% idag). Har fortfarande inte fått beslut om sjukpenning så får nog inte mycket pengar på kontot på fredag :P

Hur går det för er andra?

Ska ni vaccinera er mot influensan? Själv är jag väldigt osäker...

Jag jobbar på för fullt. 25+0 idag. Känns lite mer än vanligt i kroppen, sover mera. Har fått sluta springa sedan en månad ungefär. Går promenader eller kör yoga nästa varje kväll. Jätteskönt! (Fördel m första barnet, det är bara jag o sambon på kvällarna.)

Jag ska absolut vaccinera mig mot influensa. Ska ta en extrados kikhostevaccin också, enl brittiska o amerikanska riktlinjer.
  • Krusbärskompott

Så fina magar!

Som förstagångspreggo undrar jag om ni har några tips på hur man bäddar vagnen i början av mars? Bor i skåne så det är sällan jättekallt.

Åkpåse? Fårskinn i botten? Annat? Verkar finnas tusen alternativ...

Tacksam för tips!

• Krusbärskompott
    Sara2017 skrev 2017-11-27 21:08:20 följande:

Vi köpte först åkpåse, men sen hittade jag ekologisk fårskinn på julmarknaden på wapnö (Halmstad). Hade likadan när jag föddes och föddes i juni. Fårskinnet är varmt på vintern och sval på sommaren och ska tydligen ge barnet trygghet så att hen sover bättre. Så vi kommer ha det i liggdelen så länge den används och ha den när hen sover på andra ställen :) så vi delar på åkpåsen och har överdelen som täcke :)

Tack för input!
  • Krusbärskompott
    Sara2017 skrev 2017-12-01 18:37:10 följande:

Så när kan man besöka en idrottshall med sitt barn? Tänker på infektionsrisken osv, ljudet löser vi med hörselkåpor men vill gärna ut och se på matcher :)

Det får man nog känna efter själv.

Personligen kommer jag ha koll på RS-incidensen o ligga lågt så länge det finns mkt RS.

Generellt blir bebis mindre o mindre känslig ju äldre den blir, det finns ju tex en anledning bakom rekommendationen att alltid söka barnakuten vid feber hos barn <3 månaders ålder. (Säger inte att du ska vara hemma i tre månader! Men första månaden, 6v hade jag nog undvikit det. Men kolla m BVC)

Sedan är det i min värld stor skillnad på att ha ett sovande barn i en vagn på en läktare och skicka runt det på allmänt pusskalas.
  • Krusbärskompott
    PuLoha skrev 2017-12-02 11:59:35 följande:

Ni som har/ tänker köpa åkpåse är det tjocka vinteråkpåse då eller?

Har ej köpt än men funderat mycket. Kommer nog köpa en full-size tjock åkpåse som barnet kan ha även nästa vinter.

Det som talar för miniåkpåsen är att den går i babyskyddet (med hål på baksidan som man trär bältet genom).

Men jag vet inte.
  • Krusbärskompott
    Sara2017 skrev 2017-12-05 14:31:31 följande:

Vad skulle du göra när du rår om dig själv?

Jag känner mig bara lite allmänt svullen, seg, långsam, öm, trött och ynklig.

Men! Jag har faktiskt köpt en paketkalender till mig själv i år, från rituals. Så sjukt mysigt att få en liten kräm eller nåt varje dag som luktar gott. Nyttigare än lösgodis men nästan samma effekt på mig. Sjukt härligt! (Fast jag köpt den till mig själv.)

Tips till alla.
  • Krusbärskompott
    Nessie84 skrev 2017-12-06 10:51:05 följande:

Gör alla glukosbelastning? Runt vilken vecka i så fall? Jag har inte gjort det under mina andra graviditeter och barnmorskan har inte sagt något om det nu heller.

Tror det är olika i olika landsting. I Skåne erbjuds det till alla, runt vecka 29, och har man vissa riskfaktorer erbjuds man göra en tidig också, runt v12.
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?