Inlägg från: Linkaa |Visa alla inlägg
  • Linkaa

Bf mars 2018 följas åt?

Krusbärskompott skrev 2017-10-03 12:47:30 följande:

Vi har diskuterat det hemma och det är ju helt jäkla sanslöst dyrt?

Babyskydd kan de skrämma mig att köpa nytt men annars blir det mest ärvt och begagnat för oss.

Har hittills bara köpt gravidplagg på tradera (6 toppar 150 kr, rena rånet, även hittat byxor billigt).

Har RUL imorgon och om den lever och är frisk då så ska jag börja gräva ner mig i vagndjungeln.

Vi ska även tillsammans fundera på hur vi ska lägga upp föräldradagarna på bästa sätt, vi vill gärna dela lika men det finns ju tusen andra saker att tänka på!

Jo det är hemskt dyrt men för oss blir det nog nytt endå, och vi har RUL nu på måndag så innan dess så blir det inte att handla något, det enda bäbis relaterade vi har handlat är 1 par gravid jeans till mig men efter RUL om allt ser bra ut så ska det börja kollas om bäbis kläder och allt annat man behöver. Spjälsäng och lite sånt är kvar från då jag själv var liten så det blir att ta sånt :)
  • Linkaa
    efterfest skrev 2017-10-03 15:20:56 följande:

Vi har börjat fundera och nästintill bestämt oss, det blir en Emmaljunga nxt60 för vår del. Vi har hundbur i bilen och den vagnen var smidig och lätt att fälla ihop :)

I tillägg så var vi på RUL idag, allt såg fint ut och bebisen verkade nöjd och glad, så det börjar bli mer allvar nu! Så kul!

Vi funderar också på en sån fast en nxt90f eller en edge, vi bor i Norrland så vi har mycket snö på vintern så är lite skeptisk mot svängbara hjul men vi får se, vi ha också hund och hundbur så det hade varit smidigt med en nxt :) va kul med RUL och att allt såg bra ut måste ju vara jätte skönt :)
  • Linkaa
    Sara2017 skrev 2017-11-09 08:10:04 följande:

Samma här, första barnet, kändes som om magen på en natt bara blev stor! Ngen som frågat på mitt jobb heller om just magen. Men tror ryktet spridit sig eftersom vissa frågat varför jag är sjukskriven 50%...

Är det någon här som tänker söka om graviditetspenning? Jag är väldigt kluven. Eftersom det är första barnet vet jag inte hur jobbigt det är att bli större. Min bm vill att jag ska söka...

Jag har sökt och fått beviljad graviditetspenning, tog mindre än en vecka efter att jag skickat in papperna så fick jag beviljat. Jobbar på förskola och det är första barnet för mig också men det börjar redan nu bli tufft att lyfta alla småttingar i och ur vagnar och barnstolar :) var då inte alls svårt att söka gäller bara att chefen skriver ett bra intyg :)
  • Linkaa
    Sara2017 skrev 2017-11-10 06:33:47 följande:

Då ska jag söka :) men är det någon skillnad på sjukskrivning och gravpenning? Ekonomiskt tänker jag då. På FK står det att man får knappt 80% när man får gravpenning. Fast å andra sidan är det iaf inte många kronor det handlar om...

Så mycket att sätta sig in i när man är gravid! :P

Jag har faktiskt ingen koll på hur mycket man får, känner att man borde verkligen pröva söka när man ha möjligheten och vara ledig och ladda upp inför vad som kommer :) men man kan ju bara söka tills 11 dagar innan beräknad bf, sista dagarna måste man ta semester eller föräldrapenning :)
  • Linkaa
    Sara2017 skrev 2017-11-10 06:36:13 följande:

Åh! Härligt att det gick så fort! Ska be min chef skriva nästa vecka :) så mycket nytt och så osäker på allt. Men ska du gå 60 dagar innan?

Jo jag va imponerad att det gick så fort :) jo jag går 60 dagar innan, är beräknad att få 16/3 så jag har fått beviljad graviditetspeng från den 15/1 sen så får man bara fram tills 11 dagar innan beräknad bf :) men det känns så skönt att bara ha 2 månader knappt kvar att jobba( mycket ledighet kring jul också) :)
  • Linkaa
    Sofiiakarin skrev 2017-11-13 07:19:11 följande:

Vi har samma BF datum! :) första barn för mig. Jobbar inom skolkök. Vad jobbar du med? Får man gå 60 dagar innan? Tar man då av föräldrar-dagarna eller? Jag kan ingenting..... Men väldigt tacksam för förklaring o svar!! :)

Men va roligt med någon fler den 16e:) det är första barnet för mig också:) längtar så mycket tills man får träffa den som busar på i magen heldagar:)

Jag jobbar på förskola, det verkar vara väldigt olika beroende på vad man jobbar med om man får beviljat eller inte, min kompis som jobbar på kontor fick inte beviljat och inte heller en annan kompis som är frisör men söka tycker jag absolut att man ska göra oavsett:) man får gå 60 dagar innan bf men de sista 11 dagarna måste man ta aningen semester eller av sina föräldradagar:)
  • Linkaa

Vi bor också i norra Norrland och vi ha köpt en full-size vinteråkpåse, här är det ju full vinter när vi har bf 16 mars men sen så ser man väl hur mycket man hinner använda den den här vintern, funderar på en miniåkpåse till babyskyddet men vi tänkte pröva utan först och känner vi att vi behöver en så får man handla en då :)

• Linkaa

Var till BM igår, är i vecka 28 (27+6) och blev lite orolig... mitt SF mått har inte stigit något sedan vecka 24, låg väldigt högt i kurvan då var precis på gränsen men känns endå lite konstigt att det har stått still... låg nu precis mitt på nu så jag ligger ju perfekt enligt kurvan men undrar fortfarande varför jag stått still :( har sedan sist hos BM tänkt efter betydligt mer på kosten, då jg hade gått upp rätt mycket (12kg) och nu hade jag gått upp 2 kg till..

BM var inte orolig men vad tror ni? Är det normalt att stå still i SF mått? Är första barnet och är orolig för det mesta:(

God jul på er alla blivande mammor!

• Linkaa
    Krusbärskompott skrev 2017-12-22 10:22:35 följande:

SF-mått är väldigt ospecifikt och eg ett dålig mått.

Om din BM inte är orolig så försök ta det lugnt. Jag vet att det är svårt.

Fortsätter det att stå stilla kommer du att få göra ett extra UL för att se att bebis växer bra.

Lucka till o God jul!

Tack för lugnande svar, var inte orolig då jag var där utan grubblade på det under dagen och så blir man orolig att nått ska va tokigt då det stått still så länge :)
  • Linkaa
    Sara2017 skrev 2017-12-22 10:53:11 följande:

Tror inte heller du behöver vara orolig, väntar också första... men allt växer ju i olika takt. Hade det varit något hade din bm sagt det...

Dessutom tror jag inte du ska tycka 12 kg är mycket. Ät det du känner för, så nyttigt som möjligt såklart och inte äta för två. Rör på dig, sen går du upp det du går upp... så försöker jag tänka iaf. Finns så många anledningar till att man går upp så det behöver inte va pga kosten... ät, må bra, försök njuta av din graviditet så får vi ta vikten sen :)

Ja jag hoppas att hon hade sagt om det va nått man måste vara uppmärksam på nu, varför jag tänkt på vad jag ätit va för att sist hos BM så tyckte hon att jag gått upp nog och borde tänka på att äta bättre fastän jag ha känt att jag ätit bra hela tiden, självklart inte felfritt men inte tryckt onyttigheter hela dagarna iallafall :) nu längtar jag bara till nästa besök hos BM och att magen växt och allt ser bra ut, men 3 veckor kvar drygt tills dess.. hoppas tiden går fort:) tur att bebis sparkar på i magen och håller igång :)
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?