Fråga hur mkt som helst det har du rätt till så känn inte så! Du är patient o i detta fall också kund , såklart du behöver veta hur de tänker o varför!!
Har själv gjort tre ivf landstingsfinansierat i Sverige !
Alla på långt protokoll då jag har endometrios så är det önskvärt! Så innan sprutorna har jag nässpray suprecur i ca 14 dagar o försatts i klimakteriet. Sen startar jag med sprutorna o de styr cykeln som de vill ha den. (Lite dålig koll på doserna per omgång har inte dem nedtecknade till 100% )
Första behandlingen :
på menopur låg dos : 125 -175- 225
14 dagar på spruta , otrivelle kl 20 en mån och plock på ons morgon kl 7.10 ! 14 äggblåsor o 10 ägg tror ? 7 befruktade!
1 färsk insätt o två till frysen . Gravid på färska men MA v 11! Livmoderinfektion och sjukskrivning : (
Andra omgången:
17 dagar spruta( är längre än rek) fick inte önskad effekt på dosen ! Höjning från ca 225 till 375 -till 300 menopur.
Enbart svar från ena äggstocken vid halvtidskontrollerna.
Diskuterade att bryta försöket .
Fortsatte ändå, snarlika klockslag på otrivelle o plocktid! fick tillslut 9 blåsor o 5 ägg, en färsk insättning. Ingen graviditet.
Tredje försöket:
Spray ca 3 veckor då de hittade en envis äggblåsa som störde nedregleringen o som fick punkteras innan fortsättning.
Byte av medicin till puregon vid sprutstart, start på 300 sen höjning halvvägs till 375!
Otrivelle dag14 en tis kl 20:03, plock dag torsdag kl ca 07!
13 blåsor o 9 ägg varav 8 befruktade!
En färsk insätt, 3 till frysen!
Gravid på den färska o förhoppningvis förälder inom 4 veckor : )
Olika preparat har lite olika funktion, mig satsade de menopur på vilket är lite dyrare då det till skillnad från övriga syntetiska är ett naturligt preparat utvunnet ur kvinnligt urin. Det sägs ge bättre kvalité på äggen än övriga dock färre ägg. I mitt fall funkade det ju Sisodär : )