• Maria755

Ivf som ensamstående

Hej Längtar,

Jag förstår dig, är i liknande situation som du. Jag gjorde också 6 inseminationer i Danmark (blev gravid på den andra men tidig MA) och nu har jag precis gjort min fjärde IVF. Läkarna har nu sagt att de anser att min chans att lyckas är låg men jag vet inte om jag är redo att ge upp ännu. Man hör ju om kvinnor som blir gravida efter 7 eller fler IVF. Däremot ska jag nog ta en paus på tre månader och känna efter ordentligt plus låta kropp och själ vila. Jag är helt knäckt efter läkarens besked den här veckan. Tidigare i processen har jag mer tänkt på nästa gång hela tiden och att det ordnar sig. Men det kanske inte gör det.

Jag är 42, har AMH 2,1 vilket är högt för min ålder men det är kvaliteten på äggen som är problemet.

Har du köpt ett paket med behandlingar?

• Maria755

Jag var ledig helt under de tre första försöken, dvs helt stressfri, men gjorde ingen skillnad. Jag tror inte så mycket på det där med stress som en faktor utan tror mer på att de biologiska faktorerna helt avgör. Under det fjärde försöket hade jag börjat jobba igen (på ett nytt jobb) men har berättat för de jag jobbar närmast på jobbet och det känns skönt att de vet vad som pågår.

Min känsla är att det tar ett par ggr innan de ser vilket hormon och vilken dos man svara bäst på. Jag har fått tre olika hormoner under mina fyra försök.

• Maria755

Jag har fått ut mellan 10-17 ägg varje gång och befruktningen har gått bra, särskilt när de började använda ICSI-metoden. Men det är ju bara ena delen av behandlingen liksom.

• Maria755

Förstår att det måste vara jobbigt med jobbsituationen, det är ju bökigt med resandet och allt vad det innebär.

Hoppas det går bättre med långa behandlingen då. Jag har aldrig gjort den, bara den korta.

Jag bor i Stockholm, och du?

• Maria755

Jag har support, hoppas du har det också. Man behöver det i den här processen. Kämpa på!! All lycka till dig!!

Svar på tråden Ivf som ensamstående