• tonton86

Vem sätter in det befruktade ägget vid FET?

Hej!

Är det någon som vet vem det är som ska återföra det befruktade ägget igen? För mig var det nämligen en barnmorska. Ska det inte vara en läkare? Gjorde en FET.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vem sätter in det befruktade ägget vid FET?
  • tonton86

Menar inte att barnmorskan inte skulle kunna såklart. Men undrar om det brukar vara så? Vad säger "lagen"?

• Snuttis2

Ingen aning om vad lagen säger!!

Men Har gjort tre färska insättningar och två fet genom åren! Alla har utförts på landstingsfinansierad klinik(rmc) av fertilitetsläkare!

• Jag är bara jag

2 ET i Sverige av läkare, 2 ET och 5 FET utomlands-alla läkare. En barnmorska har jag aldrig hört talas om, verkligen säker på att hon var bara det? Måste vara mycket ovanligt i så fall.

• tonton86

Tack för era svar!

Hörde mig för på en annan klinik, och där är det bara läkare som utgör insättningarna. Men på två andra ställen visste denna kliniken att det kan vara både barnmorska och läkare som gör insättningen. Så tydligen är det blandat. Men barnmorskor kan säkert lika mycket. Kändes bara konstigt då jag trodde bara läkare fick göra det...

• fanola

Det är säkert en delegeringsfråga. Alltså att även barnmorskor kan göra det om de fått eller blivit delegerade att göra det..

• tonton86

Då gäller det att de har samma utbildning i det som läkarna, då det är viktigt att embryot placeras helt korrekt. Och de har säkert den utbildningen också. Går inte bara att delegera ut det annars.

Undrar dock varför vissa mottagningar inte godkänner att barnmorskor får göra insättningen, och istället enbart har läkare till den uppgiften. Finns någon tanke bakom det tro?

Svar på tråden Vem sätter in det befruktade ägget vid FET?