Vad associerar du med white trash?
De som använder detta uttryck är rasister utan att de förstår det. Ett uttryck använt av högfärdiga människor.
De som använder detta uttryck är rasister utan att de förstår det. Ett uttryck använt av högfärdiga människor.
Tja rasism handlar det knappast om, då högfärdiga vita använder uttrycket om fattiga och obildade vita. Det handlar om klassförakt och allmänt översitteri. Jag ogillar begreppet. Precis som du verkar göra.
I det gamla bondesamhället talade man på samma sätt om "tattare", som var en annan, svårdefinierad pariagrupp.
Whitetrash symboliserar dålig smak för mig rakt igenom och en respektlöshet för både sitt jag och samhället i stort och ointresse för bildning. Sen skiljer sig termen åt väsentligt beroende på vilken ände av världen man syftar på eller kommer ifrån. I första hand är Whitetrash människor oftast sprugna ur fattiga och socioekonomiskt svaga miljöer (trailerparker, miljonprogrammen osv) där möjligheten att påverka sin existen och ekomomi är minimal vilket ej är att förglömma. Att ta sig ur fattigdom är omöjligt för större delen av befolkningen i hela världen. Att bara få tillvaron att gå runt kanske tvingas till flera olika låginkomstjobb dagligen är ett heltidsjobb och en konsekvens av globalisering och kapitalism där beggers can´t be chosers. Det säger ju sig själv att man inte kan ha snygga kläder , ha råd med utbildning, fina lägenheter, bygga sin identitet på tjusiga lilvsstilar, resor och status när det inte finns resurser ens till det mest basala!
Whitetrash är ett skällsord som många gånger används av fördömande människor utan ematisk förmåga och som själv aldrig varit i närheten av sådan mänsklig utsatthet. Men det är också en kultur som frodas i t ex USA där incitamenten till utbildning och reflektion inte stimulerats och som oftast associerar till arbetarklassen och männskor som är sexuellt och livsstilsutlevande.
de använder också alkohol och droger i större omfattning vilket bäddar för destruktiva relationer och otrygga levnadsmiljöer.
Whitetrash är dock inte bundet av etnicitet som jag ser det. Kan lika gärna vara en iranier som svart som vit som thailändare.