Vad har vi rätt till för hjälp/ersättning/bidrag?
Tack för tydligt svar. Arbetsförmågan är sedan tidigare nedsatt/utredd och jag har tidigare arbetstränat för att komma upp i halvtid. Jag har en sk kod hos arbetsförmedlingen (psykiskt funktionshinder) som innebär att jag varken behöver jobba eller studera mer än halvtid men har rätt till full ersättning/lön ändå. Hittills har jag bara hunnit studera efter det. Men ändå. Med tanke på mina redan egna hinder (psykiskt funktionshinder, hypothyreosen) och om jag får en adhd diagnos och (jag utreds även för Fibromyalgi) så kommer jag definitivt försöka få sjukpension- även om jag får vårdnadsbidrag. Men jag får försöka ta det i rätt ordning bara.
Det är väl knappast en fråga om att "ta det i rätt ordning" för att få så mycket bidrag som möjligt utan snarare en fråga om vad du kan respektive inte kan klara av i vardagen. Om du de facto är så funktionsnedsatt att du är i närheten av att vara aktuell för hel SA vore det oförsvarligt att från samhällets sida samtidigt betala dig för att vårda ett krävande barn.