• Lilla Götet

Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?

Hej alla. I skrivandet stund känner vi oss fullkompligt uppgivna. Vår son på snart 5 år har alltid haft svårt att somna själv. Vi har gått till psykolog med honom tidigare för detta med det har aldrig blivit bra. Nu har läkaren skrivit ut sömnmedel och rekommenderar att vi går till psykolog igen men det känns helt meningslöst och hur länge ska han ta sömndroppar, hela sin barndom??

Vi har haft en strikt nattningsrutin sen 7 månaders ålder (pyjamas, borsta tänderna, läsa bok, kel och sen sova). Och det har tagit år och år att röra sig från att hålla hans hand (fysisk kontakt/vagga/hålla kinden) till att sitta på en stol utanför hans dörr. Men det hjälper inte för han försöker inte ens somna och vi kommer aldrig från det steget att någon måste sitta där. Det tar 2-4 timmar att natta i normala fall. Min man håller på att bli deprimerad av det här då vi inte gör annat på kvällarna än att natta plus att allt administrativt och hushållsarbete faller efter varenda kväll och vi vaknar till kaos på morgonen. Vi har dessutom en 1 åring att natta så vi måste vara hemma båda två varje kväll annars är lämnar man den andra i skiten för att sonen väcker sin lilla syster med skrik och gnäll. Vi vet inte vad vi ska göra längre då det har stått stila i nattningsutvecklingen i 2 år nu.

• Svar på tråden Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?
  • Wilbo80
    Lilla Götet skrev 2017-07-14 19:22:48 följande:

Han snurrar runt i sängen, sparkar på väggen, trummar på läpparna, sparkar oss eller säger elaka saker. Men vi vill inte hålla på med det längre. Han somnar ju inte snabbare för det och vi blir bara trötta och irriterade.

Vad jobbigt :/

Som någon annan föreslog - ljudbok/saga. Jag låg och lyssnade tills jag somnade när jag var liten. Höll mig fokuserad på sagan och däckade mitt i allt.

Kanske en cd-spelare och köpa en ljudbok på cd-skiva?
  • nevermind
    Lilla Götet skrev 2017-07-14 19:24:29 följande:
    Vi har provat någon variant av detta, vi höll på till kl. 23:30 typ. Han gav sig inte och vi behövde jobba dagen där på.
    Hur många veckor körde ni?
  • Lilla Götet

Helt heelt otroligt!!! Vi provade med ljudbok från spotify och det funkade han somnade efter bara några minuter!!! Sååå jäkla bra! Fattar inte att vi inte kom på det innan!!!! Tusen tack alla för hjälpen! Hoppas det håller hoppas hoppas.

• fixaochdona

Kan tipsa om "kaninen som så gärna ville somna" och "elefanten som så gärna ville somna" som ljudbok :)

• krompa
    fixaochdona skrev 2017-07-14 23:05:48 följande:

Kan tipsa om "kaninen som så gärna ville somna" och "elefanten som så gärna ville somna" som ljudbok :)

Håller med om dessa  =)
  • takida

Prova med tyngdtäcke, det ska få en att bli lugnare och tryggare. 

• elin1989
    Lilla Götet skrev 2017-07-14 19:24:29 följande:

Vi har provat någon variant av detta, vi höll på till kl. 23:30 typ. Han gav sig inte och vi behövde jobba dagen där på.

Hur många dagar försökte ni? Vi har aldrig nattat vår son utan bara bäddat ner och sen sagt godnatt. Sen han slutade sova i spjälsäng har det blivit lite svårare och ibland går han upp flera gånger. Men vi tar bara med honom tillbaka till rummet när vi hör honom. Om han går upp mer än en gång brukar jag ge honom en chans till, annars ryker nallarna från sängen (förutom favoritnallen...). Det är sällan han fortsätter då eftersom han vill ha kvar nallarna och vet att jag faktiskt tar dem...
  • Kattflickan
    Lilla Götet skrev 2017-07-14 19:51:17 följande:

Helt heelt otroligt!!! Vi provade med ljudbok från spotify och det funkade han somnade efter bara några minuter!!! Sååå jäkla bra! Fattar inte att vi inte kom på det innan!!!! Tusen tack alla för hjälpen! Hoppas det håller hoppas hoppas.

Kul att det funkade!
  • AnkiC
    Lilla Götet skrev 2017-07-14 19:51:17 följande:

Skulle just tipsa om att sätta på en ljudsaga från Spotify för så gör vi med vår 5-åring och så läser jag detta. Toppen! Hoppas det fortsätter fungera. Ibland somnar vårt barn snabbt och ibland inte. Ibland kommer hon upp när sagan är slut och då sätter vi bara på en ny. Lycka till!
  • annabellelee
    EllasEllis skrev 2017-07-14 10:25:32 följande:

Nej, vi nattar inte heller, varken vår 3åring eller 4månaders bebis. 

Vi borstar tänderna, klär på sonen pyjamas och bäddar ner honom i sängen, säger godnatt och lämnar honom i sitt rum. det funkar fint för oss och sonen somnar på 3 röda nästan varje kväll. Gör samma med bebisen i stort sett, dock ingen tandborstning än :)

Men varför skriver ni i en tråd där någon precis berättat att de mattar i 2-4timmar att ni minsann inte behöver natta alls? Har du NÅGOT tips eller råd eller ville du bara berätta hur bra du har det, så att vi vet?

Ts, har inget råd men följer eftersom vår lille också tar tid på sig.
  • Kattflickan
    EllasEllis skrev 2017-07-14 10:25:32 följande:
    Nej, vi nattar inte heller, varken vår 3åring eller 4månaders bebis. 

Vi borstar tänderna, klär på sonen pyjamas och bäddar ner honom i sängen, säger godnatt och lämnar honom i sitt rum. det funkar fint för oss och sonen somnar på 3 röda nästan varje kväll. Gör samma med bebisen i stort sett, dock ingen tandborstning än :)
    Men då nattar ni ju barnen. Jag trodde ni menade att barnen helt fick gå i säng när de ville. Sen att ni inte stannar kvar hos dem tills de somnat är en annan sak.

Varför är det så hemskt att stanna kvar hos barnet tills det somnat? Om barnet själv vill? Jag tänker att det kan vara lätt att skapa en onödig otrygghet kring sömn om man inte är lyhörd för vad barnet vill.

Min man somnar aldrig innan jag gått i säng, så även vuxna kan vilja somna tillsammans med någon.
  • nevermind
    Kattflickan skrev 2017-07-15 14:06:19 följande:
    Men då nattar ni ju barnen. Jag trodde ni menade att barnen helt fick gå i säng när de ville. Sen att ni inte stannar kvar hos dem tills de somnat är en annan sak.

Varför är det så hemskt att stanna kvar hos barnet tills det somnat? Om barnet själv vill? Jag tänker att det kan vara lätt att skapa en onödig otrygghet kring sömn om man inte är lyhörd för vad barnet vill.

Min man somnar aldrig innan jag gått i säng, så även vuxna kan vilja somna tillsammans med någon.
    Inget barn ber om det för de vet inte ens att man kan göra så.
  • nevermind
    annabellelee skrev 2017-07-15 14:05:09 följande:
    Men varför skriver ni i en tråd där någon precis berättat att de mattar i 2-4timmar att ni minsann inte behöver natta alls? Har du NÅGOT tips eller råd eller ville du bara berätta hur bra du har det, så att vi vet?

Det var jag som drog igång den diskussionen, och jag har redan bett om ursäkt för off topic. Så det är lugnt.
  • AnkiC
    nevermind skrev 2017-07-15 15:20:09 följande:
    Inget barn ber om det för de vet inte ens att man kan göra så.
    Jo det gör barn visst. De flesta ber om det hela tiden från början. Närhet är ett basalt behov.
  • EllasEllis
    annabellelee skrev 2017-07-15 14:05:09 följande:

Jag svarade på neverminds fråga :) dvs inte som svar på TS fråga.
  • EllasEllis
    Kattflickan skrev 2017-07-15 14:06:19 följande:

Då tolkar vi "nattning" olika. För mig är nattning synonymt med tex läsa godnattsaga, att man ligger kvar eller sitter kvar en tid till man är säker på att de somnat.

Våra barn somnar själva utan att vi är kvar, undantag för när de är sjuka då vi givetvis är kvar tills de kommit till ro och somnat, alternativt stannar hela natten för att finnas där om de vaknar på natten.
Svar på tråden Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?