• vitBjörk

Gravid trots ojämna celler?

Hej,

jag gjorde mitt tredje IVF-försök nyligen. Nu i väntan på att testa. Första tog sig inte, andra resulterade i MA. Ni förstår vilket vrak jag är just nu...

Nu har har fått tillbaka två embryon, på dag 3. Det ena var på 8 celler, det andra på 6. Båda: ingen fragmentering, men ojämna i cellstorlek.

Jag förstår att chansen för att 6-celliga ska ta sig är låg. Men den 8-celliga?

Finns det någon här som lyckats bli gravid OCH fött ett levande barn efter ett embryo av nästbästa kvalitet och ojämna celler.

• Svar på tråden Gravid trots ojämna celler?
  • Snuttis2

Tycker att det låter som att ni har goda chanser med de embryon som är insatta, 6-8 celler är bra celldelningens nivå påinsättningsdagen och ingen fragmentering låter ju jättebra! Aldrig hört någon diskutera cell storleken vid våra ivf behandlingar!

• Mirja von Beau
    vitBjörk skrev 2017-07-21 12:01:12 följande:

Hej,

jag gjorde mitt tredje IVF-försök nyligen. Nu i väntan på att testa. Första tog sig inte, andra resulterade i MA. Ni förstår vilket vrak jag är just nu...

Nu har har fått tillbaka två embryon, på dag 3. Det ena var på 8 celler, det andra på 6. Båda: ingen fragmentering, men ojämna i cellstorlek.

Jag förstår att chansen för att 6-celliga ska ta sig är låg. Men den 8-celliga?

Finns det någon här som lyckats bli gravid OCH fött ett levande barn efter ett embryo av nästbästa kvalitet och ojämna celler.

Efter dag 3 berättar någon läkare för dig att den ena är en 6:a och den andra en 8:a? Var ligger du någonstans? I USA?
  • vitBjörk
    Mirja von Beau skrev 2017-07-21 13:21:08 följande:

Efter dag 3 berättar någon läkare för dig att den ena är en 6:a och den andra en 8:a? Var ligger du någonstans? I USA?

Siffrorna 6 och 8 gällde antalet celler.
  • vitBjörk
    Snuttis2 skrev 2017-07-21 13:13:23 följande:

Är själv gravid i v 39 med en 8 cellig : )

Det känns jätteskönt att höra!! Tack!

Och grattis! :)
  • vitBjörk
    Snuttis2 skrev 2017-07-21 13:12:49 följande:

Tycker att det låter som att ni har goda chanser med de embryon som är insatta, 6-8 celler är bra celldelningens nivå påinsättningsdagen och ingen fragmentering låter ju jättebra! Aldrig hört någon diskutera cell storleken vid våra ivf behandlingar!

Stort tack för svar!

På kliniken där jag går graderar de embryon dag 3

Högst betyg = 8 celler, ingen fragmentering, celler lika i storlek, synliga cellkärnor.

Mina båda fick nästhögst betyg. Jag gick ut 9 ägg, varav 6 fertiliserades, varav 2 levde dag 3. Dem två fick jag tillbaka. Resten slutade dela sig dag 3. Så det känns inte helt bra... Jag kan inte sluta tänka på att det är dåligt tecken att 4 dog samma dag.
  • Snuttis2

Vi har gjort tre behandlingar med lite olika resultat!

Jag har lite svajiga värden på FSH o amh o endo därav ivf!

Ena omgången gick mindre bra med 5 ägg varav ett insatt o övriga dog. De andra två omgångarna har jag Fått ut runt 10 ägg o ca 7-8 befruktade, vi har haft tur o fått 2-3 till frysen!

Blivit gravid vid två av de färska insättningarna men aldrig på blastrocyterna(trots att många ofta lyfter att de är starkare) ! Ett MA upptäckt i v 11 och nu en pojkklump i v 39!

Har aldrig fått några detaljer runt embryo kvaliten men tror att den varit okej.

Tycker inte att du ska oro dig över att flera slutade sin celldelning samma dag, tänk vad mkt som händer under ett dygn, en halvdag, timme, minut när det gäller embryots utveckling !!

Det är ju rätt häftigt när man tänker på det! Att på 2 dagar gå från 8 celler till flera hundra som i en

Blastrocyt !

Ibland när jag deppar brukar jag ha det i åtanke, tänk vilken process vi går igenom o vilka helt otroliga steg i utveckling som måste fungera för att det ska bli en liten människa!!

Äggmognad, ägglossning, fungerande simmare, befruktning, celldelning, fosterutveckling , tillväxt och förlossning : )

Jag har inget facit men om jag får råda i något så är att försöka så långt det bara går att se varje litet genomfört steg som en bedrift/ett mål som ni klarat tillsammans !

Och fira fira fira .....

• vitBjörk

Låter väldigt hoppfullt att läsa om din resa. Det skänker hopp!! :)

På ett rationellt plan förstår jag att det kan gå vägen men vågar bara inte hoppas. Andra försöket resulterade i graviditet men på vul v. 8 fanns inget hjärtljud. Då hade jag fått tillbaka ett embryo av högsta kvalitet.

Men som du säger, precis allt kan hända. Till och med något gott. Nu ska jag titta på bilder på bebisar och hoppas. Min akupunkturist hävdar att positiva tankar hjälper. Vem vet, jag kanske fick tillbaks åtminstone en liten kämpe.

Tack Snuttis2! Tänk 39e veckan! Underbart! :)

Svar på tråden Gravid trots ojämna celler?