• MMLegenden

Vad tycker DU om cannabis?

Hej! Jag skulle gärna vilja höra vad svenskar tror och tycker om cannabis (marijuana/gräs/hasch). En drog som folk har väldigt olika uppfattning om.

Synen har förändrats med åren och många unga är mer liberala och inte så emot cannabis. Ungefär var femte gymnasieelev i åk2 har provat cannabis. Att jämföra skador av alkohol och cannabis är populärt. Många anser att det ena är mycket farligare än det andra.

Jag undrar:

Vilken kunskap/åsikter/inställning har DU till cannabis?

Det kan vara saker du hört eller läst. Vill helt enkelt veta vad olika personer har för bild av drogen. Ni får gärna lämna ett anonymt svar, men ange er ungefärliga ålder.

Svara gärna också på hur ni tycker om alkohol i jämförelse med cannabis! Vilket är farligast och varför?

Viktigast är att du anger din ungefärliga ålder, (måste inte vara exakt) då jag vill se hur yngre och äldre personers åsikter generellt varierar.

Jag är inte här för att debattera, vill bara veta så mycket åsikter som möjligt. Jag kanske dock svarar om jag har något vettigt att påstå om din äsikt.

Tack!

• Svar på tråden Vad tycker DU om cannabis?
  • Anonym (Gräs är grönt)

Tillägg:

ALKOHOL

Alkohol ger giftiga konsekvenser, din kropp märker att det är så giftigt att du tillslut spyr och sitter med magkramper illamående och allmänt förgiftat tillstånd och i värsta fall ligger medvetslös och kan om du uppnår en tillräckligt hög promille, DÖ. Innan du når dessa nivåer tappar du balansen, du ser flimrigt, du tappar talförmågan och blir bedövad i munnen, du blir uttorkad och du tappar minnet. Så hela processen från att du blir onykter är bara Toxic-varning och folk skrattar bort detta som att det bara är lite fylla. Jag tycker det är så jävla obehagligt att ingen tar detta på allvar.

CANNABIS

Ingen yrsel. Ingen spya. Inget förgiftat tillstånd i två dagar efter intaget av drogen. Ingen försämrad syn. Inga minnesstörningar. Och jag vet inte hur mycket som krävs för att du ska dö enbart av att röka Cannabis?

Jag var riktigt anti Cannabis och rädd att alla skulle acceptera det lika lätt och naivt som alla gör med alkohol, men efter erfarenheter som tvingat mig ändra åsikt, så är Cannabis den harmlösa lösningen istället för att dras till alkohol.

Men som jag skrev. Och någon annan. Du kan inte använda Cannabis för att du skiter i dig själv och tar hur mycket som helst och blandar med alkohol och annan Toxic stuff, du måste ha självrespekten och kunskapen för att hålla på med droger.

• Anonym (svamparbettre)
    MMLegenden skrev 2017-07-28 17:36:28 följande:

Svara gärna också på hur ni tycker om alkohol i jämförelse med cannabis! Vilket är farligast och varför?

Varför jämföra? Det är ointressant att jämföra cannabis och alkohol. Det är som att jämföra tobak och socker. Båda är skadlig fast på olika sätt.

Jag är inte här för att debattera, vill bara veta så mycket åsikter som möjligt. Jag kanske dock svarar om jag har något vettigt att påstå om din äsikt.

Nej du är inte här för att debattera utan för att propagera.

• Anonym (Qq)

Är 24 år, själv rökt cannabis i olika former samt spice när det var nytt på marknaden.

Personligen inget för mig, men har förståelse för att folk kan tycka om cannabisruset för att varva ner (självmedicinera). Tar dock helst avstånd från personer som röker cannabis då de som jag umgåtts med även haft missbruk av diverse andra substanser - från kaffe till heroin.

Det är också bland ungdomar en drog som gör att man känner att man är den tyngsta busknarkarn i orten, något som kanske är en direkt följd av förbud.

Att folk skulle använda det i medicinskt syfte är ok för mig, det som fungerar för en persons medicinering anser jag mig vara oangelägen att hindra. Allt som växer naturligt (där det växer naturligt) får väl brukas precis som allt annat.

Min största negativa inställning till cannabis är den skada det kan orsaka - personlighetsförändring och påskyndande av schizofreni är två jag sett tydligt utan att vara en forskare inom området.

Min rekommendation är att låta bli, men det gäller iofs alla typer av berusningsmedel, ifall man har det valet.

• klyban
    Anonym (fydru) skrev 2017-07-28 17:41:00 följande:
    Jag är positiv till cannabisolja som läkemedel men inte  cannabis i någon annan form.
    Tror inte skaderisken egentligen är större än "vanlig" rökning men det räcket gott och väl till.

Alkohol säljs under ordnade former till personer över 20, och visst langas det... men cannabis säljs alltid, 100%, olagligt.

Jag har en tonårsson som rökt allt för mycket, som inte dricker alkohol... jag har faktiskt svårt att säga vilket som egentligen vore värst. Jag tror helt ärligt att skador från överdriven konsumtion, under lång tid, är farligare när det gäller alkohol än cannabis. Men det är bara vad jag tror.

Du pratar om CBD-olja?
    Vad folk inte vet på familjeliv och deras moderatorer, det är att Polis och Tull säger oljan är laglig.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Gräs är grönt) skrev 2017-12-03 04:33:22 följande:
    Tillägg:

ALKOHOL
    Alkohol ger giftiga konsekvenser, din kropp märker att det är så giftigt att du tillslut spyr och sitter med magkramper illamående och allmänt förgiftat tillstånd och i värsta fall ligger medvetslös och kan om du uppnår en tillräckligt hög promille, DÖ. Innan du når dessa nivåer tappar du balansen, du ser flimrigt, du tappar talförmågan och blir bedövad i munnen, du blir uttorkad och du tappar minnet. Så hela processen från att du blir onykter är bara Toxic-varning och folk skrattar bort detta som att det bara är lite fylla. Jag tycker det är så jävla obehagligt att ingen tar detta på allvar.

CANNABIS
    Ingen yrsel. Ingen spya. Inget förgiftat tillstånd i två dagar efter intaget av drogen. Ingen försämrad syn. Inga minnesstörningar. Och jag vet inte hur mycket som krävs för att du ska dö enbart av att röka Cannabis?

Jag var riktigt anti Cannabis och rädd att alla skulle acceptera det lika lätt och naivt som alla gör med alkohol, men efter erfarenheter som tvingat mig ändra åsikt, så är Cannabis den harmlösa lösningen istället för att dras till alkohol.

Men som jag skrev. Och någon annan. Du kan inte använda Cannabis för att du skiter i dig själv och tar hur mycket som helst och blandar med alkohol och annan Toxic stuff, du måste ha självrespekten och kunskapen för att hålla på med droger.

Att säga man inte får minnesstörning av cannabis, så är det en direkt lögn.
    Sen kanske man inte når upp till minnesluckor ala alkoholen kan ge för de få som överdoserar.

Cannabis är inte heller harmlöst, dock har den låg skadeverkning.
    Men är man genetiskt belastad av psykisk ohälsa/sjukdom, så är cannabis en idé som troligtvis slutar med man triggar sin sjukdom att komma till ytan eller få en sväng till.

Jag är för en förändring om hur vi ser på narkotika, då vi går som ett spjut upp i narkotikadödlighet och sjukdomar.
    Det är så illa vi leder dödsstatistiken i EU, och en plats vi tog från Estland, som har en omvänd utveckling, då deras dödstal och narkotikarelaterade sjukdomar går ned kraftigt.
    Och för klara av vårda, så måste polisen bort ifrån konsument.
    Just för polis saknar kompetens för sjukvårdande uppgifter, som blir mer och mer uppenbart då fler och fler dör.

hur många meter var det?
  • elyse

Som medicin, t.ex. i oljeform tycker jag att det är tragiskt att den inte nyttjas i Sverige. Många skulle kunna få ett bättre liv eller en bättre sista tid i livet.

Jag är 33 år.

• klyban
    elyse skrev 2017-12-03 22:29:19 följande:
    Som medicin, t.ex. i oljeform tycker jag att det är tragiskt att den inte nyttjas i Sverige. Många skulle kunna få ett bättre liv eller en bättre sista tid i livet.

Jag är 33 år.
    Om det är CBD-oljan du pratar om, så är den laglig enligt Polis och Tull.
    hur många meter var det?
  • elyse
    klyban skrev 2017-12-03 22:37:27 följande:

Om det är CBD-oljan du pratar om, så är den laglig enligt Polis och Tull.

Jag vet det, men ordineras inte av läkare, t.ex. till cancerpatienter eller människor med Parkinson. Jag skulle gärna se att den fick den status den förtjänar.
  • klyban
    elyse skrev 2017-12-03 22:41:15 följande:
    Jag vet det, men ordineras inte av läkare, t.ex. till cancerpatienter eller människor med Parkinson. Jag skulle gärna se att den fick den status den förtjänar.

Det är nog extremt tveksamt om CBD-olja kommer bli en föreskriven medicin.
    Den är för oprecis, och det hatar man inom denna värld.
    Därför Sativex fick chansen, då det är preciserad blandning och dos.

hur många meter var det?
  • elyse
    klyban skrev 2017-12-03 22:46:19 följande:

Det är nog extremt tveksamt om CBD-olja kommer bli en föreskriven medicin.

Den är för oprecis, och det hatar man inom denna värld.

Därför Sativex fick chansen, då det är preciserad blandning och dos.

Aha. Måste vara för en väldigt specifik grupp då, typ långt framskriden MS eller Parkinson. Vet att man i USA kan ge CBD-olja för att ge aptiten tillbaka hos cancerpatienter, bl.a. barn, och för behandling av restless legs, men har aldrig hört att man skulle ge Savitex då. Inte för att det skulle betyda att det inte sker, men det känns inte som ett läkemedel allmänheten känner till.
  • klyban
    elyse skrev 2017-12-03 22:57:41 följande:
    Aha. Måste vara för en väldigt specifik grupp då, typ långt framskriden MS eller Parkinson. Vet att man i USA kan ge CBD-olja för att ge aptiten tillbaka hos cancerpatienter, bl.a. barn, och för behandling av restless legs, men har aldrig hört att man skulle ge Savitex då. Inte för att det skulle betyda att det inte sker, men det känns inte som ett läkemedel allmänheten känner till.

Egentligen kan man ge Sativex till vad som helst, då vi har friföreskrivningsrätt i Sverige där man kan hävda har stöd i forskningen eller beprövad erfarenhet.
    Dock har man praktiken vägrat Sativex som medicin i Sverige, då man vägrade ta med det i högkostnadsskyddet.
    Och Sativex har ett mycket saftigt pris.

CBD-oljan har total exploderat i Sverige, mycket väl använt och säljs av Svenska företag i Sverige med F-skattsedel.
    Familjeliv vet inte om att Polis och Tull säger CBD-olja är lagligt.
    Dock försöker Läkemedelsverket ge en annan tolkning, dock ej prövad så innan det sker så gäller vad Polisen säger om denna olja.

hur många meter var det?
  • Anonym (2017)
    Vad tycker DU om cannabis?

Hej! Jag skulle gärna vilja höra vad svenskar tror och tycker om cannabis (marijuana/gräs/hasch). En drog som folk har väldigt olika uppfattning om.

Synen har förändrats med åren och många unga är mer liberala och inte så emot cannabis. Ungefär var femte gymnasieelev i åk2 har provat cannabis. Att jämföra skador av alkohol och cannabis är populärt. Många anser att det ena är mycket farligare än det andra.

Jag undrar:

Vilken kunskap/åsikter/inställning har DU till cannabis?

Det kan vara saker du hört eller läst. Vill helt enkelt veta vad olika personer har för bild av drogen. Ni får gärna lämna ett anonymt svar, men ange er ungefärliga ålder.

Viktigast är att du anger din ungefärliga ålder, (måste inte vara exakt) då jag vill se hur yngre och äldre personers åsikter generellt varierar.

Tack!

Tråden är mer än 5 år gammal.
Svar på tråden Vad tycker DU om cannabis?