• vitBjörk

Vitanova och andra danska kliniker

Hej Familjeliv,

efter tre misslyckade IVF, men inget barn, är det dags att fundera på en fortsättning.

Jag har sökt på gamla trådar och försökt förstå vilka danska kliniker folk har goda erfarenheter av. Har också kollat deras sidor.

Är det någon som nyligen varit på Vitanova och har erfarenhet av deras behandling mot immunologiska problem? Jag har ingen aning varför jag fått missfall (två) men min nuvarande fertilitetsläkare vill bara fortsätta som vanligt. Det ser jag ingen poäng i. Han tror inte på immunologi. Hade det verkligen funkat, hade vi redan gjort det till standard i vår behandlingen, säger han. Jaha. Och vad i helsike ska jag göra under tiden det forskas...?

Hur som. Har någon nyligen varit på Vitanova eller andra danska kliniker, som är beredda att testa något annat än bara köra standard IVF?

Anonyma svar är tillåtna.

• Svar på tråden Vitanova och andra danska kliniker
  • amandaaurora

Hej!

Åh, så hemskt med dina missfall. Jag har inget bra svar till dig men en fråga: Har du gjort de där ivf-behandlingarna på Vitanova? Själv har jag också varit på Vitanova o är mkt nöjd med bemötandet. Gjorde två ivf och på andra försöket gick det. Är gravid just nu och hoppas hoppas att det ska gå bra hela vägen fram

Men har som sagt ingen aning om immunologi och ivf.

Hoppas allt löser sig till det bästa.

/ A

• vitBjörk
    amandaaurora skrev 2017-07-28 19:23:36 följande:

Hej!

Åh, så hemskt med dina missfall. Jag har inget bra svar till dig men en fråga: Har du gjort de där ivf-behandlingarna på Vitanova? Själv har jag också varit på Vitanova o är mkt nöjd med bemötandet. Gjorde två ivf och på andra försöket gick det. Är gravid just nu och hoppas hoppas att det ska gå bra hela vägen fram

Men har som sagt ingen aning om immunologi och ivf.

Hoppas allt löser sig till det bästa.

/ A

Hej!

Tack för svar och de värmande orden. Det sista är helt färskt, så lite jobbigt...

Bra att höra att du har erfarenhet av dem!

De första tre försöken har jag gjort på Trianglen i Köpenhamn. De är helt ok, men just detta att läkaren inte är beredd att göra något nytt är jag lite trött på. Varje gång heter det att jag har så fina värden att de säker går bra nästa gång, men inte har jag någon nytta av de fina värdena när äggen inte tar sig...

• Flerabarn

Jag har gjort insemination (inte IVF) på Vitanova i juni 2016.

Jag kan rekommendera Vitanova!

Har du kollat upp om du har en ökad risk att bilda blodproppar?

www.apoteket.se/produkt/dynamic-code-blodpropp-1-st-517937/

Testet kostar bara 399 kr. 

Om du har ökad risk att bilda blodproppar kan det hjälpa med Fragmin ( blodförtunnande spruta ). 

Jag fick tvåäggstvillingar efter att ha använt Fragmin. 

Innan dess hade jag gjort 5 inseminationer och 3 IVF med som enda resultat 1 tidigt missfall. 

• vitBjörk
    Flerabarn skrev 2017-07-30 15:04:29 följande:

Jag har gjort insemination (inte IVF) på Vitanova i juni 2016.

Jag kan rekommendera Vitanova!

Har du kollat upp om du har en ökad risk att bilda blodproppar?

www.apoteket.se/produkt/dynamic-code-blodpropp-1-st-517937/

Testet kostar bara 399 kr. 

Om du har ökad risk att bilda blodproppar kan det hjälpa med Fragmin ( blodförtunnande spruta ). 

Jag fick tvåäggstvillingar efter att ha använt Fragmin. 

Innan dess hade jag gjort 5 inseminationer och 3 IVF med som enda resultat 1 tidigt missfall. 

Stort tack för svar! Och hoppet!

Risk för blodproppar har jag inte kollat... ville göra det inför senaste IVF men läkaren ville inte efter "bara" ett missfall. Hade ingen aning att man kan kolla själv!
    Jag hittar ingen info på apotekets hemsida om hur man tar testet? Lämnar man blodprov på något sätt?

Fragmin, är det ungefär som Trombyl?
  • Flerabarn

Självtestet gör du genom att skicka din saliv. Jag har inte gjort Apotekets självtest. 

Jag gjorde ett DNA-test som visade att jag hade en genmutation som ökade risken för att bilda blodproppar. 

IVF Serum i Grekland har följande text på sin hemsida:

Thrombophilias

In a normal pregnancy the mother?s tendency to produce blood clots in the uterus and placenta is suppressed and the blood flows freely to the baby. However some mothers have a condition called thrombophilia (excessive blood clotting) caused by a variety of genetic or autoimmune reasons. Women diagnosed with thrombophilia and depending on their specific defect, are at between 8 and 40 times higher risk to have implantation failure, miscarriage or even stroke and heart attack compared to the normal population. In most cases, the condition is readily treatable using blood thinning medication.

• Flerabarn

Fragmin: ( läst mer i FASS )

Fragmin är ett antitrombosmedel (medel mot blodpropp).

Aktiv substans:

Dalteparin

Trombyl: ( kollat i FASS )

Trombyl är ett s.k. blodförtunnande medel, som minskar risken för blodproppsbildning genom att förhindra att blodplättar klumpar ihop sig.
    Aktiv substans:

Acetylsalicylsyra

Fragmin och Trombyl är inte samma medicin och innehåller inte samma substans. 
  • vitBjörk
    Flerabarn skrev 2017-07-30 19:26:56 följande:

Självtestet gör du genom att skicka din saliv. Jag har inte gjort Apotekets självtest. 

Jag gjorde ett DNA-test som visade att jag hade en genmutation som ökade risken för att bilda blodproppar. 

IVF Serum i Grekland har följande text på sin hemsida:

Thrombophilias
    In a normal pregnancy the mother?s tendency to produce blood clots in the uterus and placenta is suppressed and the blood flows freely to the baby. However some mothers have a condition called thrombophilia (excessive blood clotting) caused by a variety of genetic or autoimmune reasons. Women diagnosed with thrombophilia and depending on their specific defect, are at between 8 and 40 times higher risk to have implantation failure, miscarriage or even stroke and heart attack compared to the normal population. In most cases, the condition is readily treatable using blood thinning medication.
    Verkligen hjärtligt tack för upplysningarna! Jag ska läsa på mer och i varje fall börja med apotekets test.
  • vitBjörk
    Flerabarn skrev 2017-07-30 19:57:21 följande:

Jag "hittade" själv felet med hjälp av DNA-testet.

Nu på morgonen har jag läst mer.

Lite otur, IVF Serum har semesterstängt till den 28 augusti.
    Jag antar att det var där du gjorde dina tester?

Läste sedan i en annan tråd här att någon rekommenderade Ava Clinic i Riga. Ska maila dem och se om man kan få göra samma tester som grekerna erbjuder.

Tack för tipset! <3
Svar på tråden Vitanova och andra danska kliniker