• Flerabarn

Vitanova och andra danska kliniker

Jag har gjort insemination (inte IVF) på Vitanova i juni 2016.

Jag kan rekommendera Vitanova!

Har du kollat upp om du har en ökad risk att bilda blodproppar?

www.apoteket.se/produkt/dynamic-code-blodpropp-1-st-517937/

Testet kostar bara 399 kr. 

Om du har ökad risk att bilda blodproppar kan det hjälpa med Fragmin ( blodförtunnande spruta ). 

Jag fick tvåäggstvillingar efter att ha använt Fragmin. 

Innan dess hade jag gjort 5 inseminationer och 3 IVF med som enda resultat 1 tidigt missfall. 

• Flerabarn

Självtestet gör du genom att skicka din saliv. Jag har inte gjort Apotekets självtest. 

Jag gjorde ett DNA-test som visade att jag hade en genmutation som ökade risken för att bilda blodproppar. 

IVF Serum i Grekland har följande text på sin hemsida:

Thrombophilias

In a normal pregnancy the mother?s tendency to produce blood clots in the uterus and placenta is suppressed and the blood flows freely to the baby. However some mothers have a condition called thrombophilia (excessive blood clotting) caused by a variety of genetic or autoimmune reasons. Women diagnosed with thrombophilia and depending on their specific defect, are at between 8 and 40 times higher risk to have implantation failure, miscarriage or even stroke and heart attack compared to the normal population. In most cases, the condition is readily treatable using blood thinning medication.

• Flerabarn

Fragmin: ( läst mer i FASS )

Fragmin är ett antitrombosmedel (medel mot blodpropp).

Aktiv substans:

Dalteparin

Trombyl: ( kollat i FASS )

Trombyl är ett s.k. blodförtunnande medel, som minskar risken för blodproppsbildning genom att förhindra att blodplättar klumpar ihop sig.
    Aktiv substans:

Acetylsalicylsyra

Fragmin och Trombyl är inte samma medicin och innehåller inte samma substans. 
  • Flerabarn

Apotekets självtest (Dynamic Code Blodpropp ): 399 kr

Två av de vanligaste genvarianterna som ger en ökad risk för venös blodpropp, är en variant av faktor V (faktor V Leiden) och en variant av protrombin. Med vårt test kan du se om du har någon av dessa genvarianter.

DNA-test ( 23 and me ): 169 euro =1716 kr 

This report covers two of the most common genetic variants that cause inherited thrombophilia (Factor V Leiden and prothrombin G20210A).

• Flerabarn

Vad bra!

Man får även reda på genetiskt ursprung och kan hitta DNA-släktingar. 

• Flerabarn

Hereditary Thrombophilia F5 and F2 genes

Jag fick följande resultat:

Has one copy of the G20210A prothrombin variant in the F2 gene.

Having this variant is associated with about four times higher odds

of developing abnormal blood clots in people with European

ancestry.

• Flerabarn

Patientinformation protrombingenmutation (mutation i faktor II-genen)

Det kan finnas många olika orsaker bakom uppkomsten av en blodpropp. Under senare år har man funnit olika ärftliga rubbningar (anlag) som ökar risken för att bilda blodproppar hos en drabbad individ. Det är då vanligt att flera individer i familjen/släkten bär på anlaget.

Protrombingenmutation är en ärftlig rubbning som medför att blodet har en något ökad förmåga att koagulera (levra sig). Protrombingenmutation av heterozygot typ innebär att man fått anlaget av en av sina föräldrar. Protrombingen-mutation av homozygot typ innebär att man fått anlaget av båda sina föräldrar.

Personer som har protrombingenmutation kan ha lättare att få venösa blodproppar än andra. Blodproppsbenägenheten vid protrombingenmutation visar sig dock oftast i situationer då det lättare uppstår blodpropp än normalt, exempelvis i samband med operationer, graviditet och förlossning, ppillerbehandling, långvarigt sängläge vid sjukdom och långvarigt stillasittande vid t.ex. buss- och flygresor. Om man har protrombingenmutation och haft blodpropp kan det därför vara motiverat med långvarig behandling med blodförtunnande medel. Det kan också ibland vara motiverat med förebyggande behandling i samband med risksituationer som beskrivits ovan. Vid långa resor kan man själv motverka blodproppsbildning genom att använda kompressionsstrumpor och röra på benen så att benmusklerna, särskilt i vaden, får arbeta. Detta förbättrar blodets återflöde och minskar blodproppsrisken. Ppiller av kombinationstyp skall inte användas. Östrogeninnehållande hormonläkemedel skall heller inte användas. P-piller som enbart innehåller gestagen (minipiller), hormonspiral och vissa depåpreparat kan användas.

Eftersom mutation i protrombingenen är ärftligt kan det finnas anledning att testa barn, syskon och föräldrar. Barn behöver inte testas förrän vid 11 - 12 års ålder, om de inte skall genomgå större operation dessförinnan.

I Sverige är ca 1-2 % av befolkningen bärare av protrombingenmutation.

• Flerabarn

Jag började med Fragmin redan första menscykeldagen inför inseminationen. 

Jag fortsatte med Fragmin hela graviditeten. Testet ( med blodprov inte med saliv ) gjordes om på Östra sjukhuset i Göteborg. Nya testet visade att jag har genmutationen. 

• Flerabarn

Tvåäggstvillingarna ( 1 pojke och 1 flicka ) är födda den 8 mars i år så snart är de 5 månader. Födda med planerat kejsarsnitt i vecka 38+5. Det blev planerat kejsarsnitt för tvilling 1 låg i säte och tvilling 2 låg i tvärläge. Mycket nöjd med kejsarsnittet. Smärtfritt och jag mådde toppen direkt efter kejsarsnittet. 

Svar på tråden Vitanova och andra danska kliniker