Inlägg från: Brunojojo |Visa alla inlägg
  • Brunojojo

Felaktig objektsbeskrivninig

hej, jag och min sambo har precis köpt ett hus. enligt objektsbeskrivningen skulle det vara 3-glasfönster på hela entréplan. efter ett par veckor såg vi att det endast var 3-glas i 2 av 8 fönster. vår uppfattning är att det som står i objektsbeskrivning gäller och går inte under köparens undersökningsplikt. vi har kontaktat mäklare som i sin tur har kontaktat säljare. de erbjöd 12000 vilket tydligen var skillnaden mellan 2 och 3-glas. detta är enligt mig helt orimligt då 12000 inte ger oss 3-glasfönster. vi har ju köpt ett hus med 3-glasfönster enligt objektsbeskrivningen. Rimligt enligt mig är att de står för kostnaden att byta till 3-glasfönster. MINST iallafall kostnaden för nya 3-glasfönster utan själva arbetet. är jag helt ute och cyklar?

jag vet ju att man kan få prisavdrag på marginalen mellan vad huset är värt enligt beskrivningen och vad det är värt med bristerna. men vem avgör denna skillnad?
    tack på förhand

• Svar på tråden Felaktig objektsbeskrivninig
  • Brunojojo

ah okej som jag misstänkte. tack för svar. om man nu skulle ta det till tingsrätt hur stor är chansen att man får rätt? eller är det ett solklart fall där summan är oklar? kanske svårt att svara på, men skulle kännas surt att förlora ett fall istället för å ta 12000.

• Brunojojo
    Aniiee skrev 2017-08-01 21:11:49 följande:

Menar du tolv tusen eller hundratjugo tusen?

12 000????
  • Brunojojo
    Brunojojo skrev 2017-08-01 21:28:10 följande:

12 000????

Oj de där frågetecknen var inte meningen jag gjorde en smiley i mobilen
  • Brunojojo
    Aniiee skrev 2017-08-01 21:38:51 följande:

Då håller jag med om att det inte är något att hänga i julgranen. Tänkte att om det saknades en nolla någonstans så skulle det vars skälig kompensation för att få till treglas, men nu, nä....

Huruvida du skulle få rätt eller inte i tinget vet jag inte, men jag skulle definitivt vända mig till någon kunning för att få ett andrahandsutlåtande på prissättningen. De har erbjudit 12 000, som de anser vara värdeskillnaden, och det kan ju vara rätt, men det kan också vara fel......

Nu kanske jag är trög men vem är kunnig? Är det en mäklare som ska värdera med de olika faktorerna? Eller är det någon jurist som ska tolka lagen?
  • Brunojojo
    Browneyedgirl skrev 2017-08-01 23:17:28 följande:

Jag menar såklart att det blir tätare med 3-glas.

Absolut vi har planer på att göra om ventilationen. Egentligen hör det inte oss så mycket att de e två glas just pga ventilationen. Utan att vi betalt för 3-glas men bara fått 2-glas
  • Brunojojo
    Kjell2 skrev 2017-08-02 08:56:05 följande:

Du kan också ta in offert på att byta till treglas för att ha som grund för ersättningsnivå.

Jo de har vi gjort väntar på svar
  • Brunojojo
    AndreaBD skrev 2017-08-02 11:56:01 följande:

Jag skulle ta dem där 12000 och ha fönstren tills dem blir dåliga. Jag har för mig att det knappt är någon skillnad, att 2-glas-fönster isolerar ungefär lika bra. Det kan vara orimligt att kräva nya fönster. Hade det varit 3-glas-fönster så var de ju inte nya heller.

Grejen är ju att fönster är nya byttes 2015. Ja jag vet att skillnaden inte är stor. Men när vi säljer ser de dåligt ut att de inte är 3-glas. Man är inte sugen på att byta nya fönster.
  • Brunojojo

Hade fönsterna varit gamla hade de ju varit skit samma för de ska ju ändå bytas. Bor i boden så allt annat än 3 glas är inte så poppis

• Brunojojo

Ställer en ny fråga. Vi har inte tänkt gå till nån rätt eller någonting. Utan undrar mest vad tycker ni är en rimlig ersättning? Tex nya fönster plus jobb. Eller bara nya fönster? Eller som säljarna erbjudit skillnaden mellan 2 och 3 glas. Eller något annat alternativ. Att vår undersökningar inte gäller är vi nästan helt säkra på då min sambo pluggat och jobbat som mäklare. När något står så tydligt i objektsbeskrivningen reduceras köparens undersökningsplikt.

• Brunojojo

Absolut. Men vad som är en rimlig kostnad är inte en mäklares uppgift. Egentligen har mäklaren ingenting med detta att göra. Nu är vår mäklare snäll och medlar.

Svar på tråden Felaktig objektsbeskrivninig