Autismhjälp skrev 2017-08-14 19:24:37 följande:
Va roligt att läsa :) har han varit mer uppmärksamhetskrävande sen lillasystern kom och hur har ni i så fall hanterat det för att involvera honom på bästa vis?
Hur tränar ni språket?
Sambons son pratar också så fast med takk också.
Tecken med stöd.
Han har nyss börjat ljuda mycket och upprepar väldigt mycket.
Hur uppfattar du din sons uppfattningsförmåga gällande sin funktionsnedsättning?
Nej faktiskt mindre uppmärksamhetskrävande. Han har ett visst behov av lugn och ro och drar sig gärna undan lite om lillasyster låter mycket. Sedan har han fått mycket uppmärksamhet av henne så fort hon blivit några månader och då behöver han mindre av oss.
Det som var jobbigast för honom var att hon föddes lite för tidigt så jag fick vara inlagd med henne på sjukhus en tid efter födseln. Det var jättejobbigt att jag inte åkte dit och fick barnet och kom hem som han trodde och hade sett på film. Han kom och hälsade på och blev jätteledsen när vi inte kunde följa med hem. Han trodde sjukhuset skulle ta henne. Det var nog jobbigast. Efter att vi kom hem har allt gått jättebra. Vi har försökt involvera honom en del men det har inte behövts något speciellt. Han kunde klappa lite på henne i början när hon sov mest och säga att de ska åka till legoland när hon blir stor. Har fått vara lite uppmärksam så han inte ger henne små grejer att leka med som hon kan få i halsen bara. Där har han lite sämre konsekvenstänk. Vi har försökt visa att han är större nu också tex säga att nu ska bebisen sova men inte du för du är stor etc. Så det har blivit väldigt viktigt för honom.
Jag tror också det hjälpte att vi berättade att det var en flicka så fort vi visste det så att han kunde knyta an till en bild av henne. Innan hon föddes pratade han mycket om att pojkbebisar var fel. Men det tog en tid att vänja sig vid tanken på ett syskon förstås så först tyckte han att jag bara ätit för mycket och sedan försökte han övertala mig att det var en lejonbebis i magen. Sedan blev han fäst vid tanken på en lillasyster.
Vi har provat tecken med stöd men upplevde att det inte hjälpte och att språket blev sämre (byttes ut mot tecken men tecknen var lika svåra att lära som vanliga ord) så vi har skippat det. För honom verkar bara upprepning hjälpa. Massa massa upprepning och att man talar jättetydligt ett ord i taget istället för meningar. Typ "Kom. Sitt. Mat." Istället för "Sätt dig här så äter vi".
Mest hjälp har han fått från Ipad där han kan se samma filmklipp tusen ggr om och lyssna vad de säger. Det är svårt (och pinsamt enligt honom) med riktiga människor.
Han har nog lite förståelse. Han tycker det är jobbigt när andra barn pratar och drar sig undan då. Men verkar inte lida så mycket av det än. Är lite orolig att det kommer snart...
Han kan inte ljuda alls men har blivit mycket intresserad av text och vill att man ska berätta vad det står på olika ställen och ibland minns han hur olika ord ser ut.
Han har också börjat identifiera sig mycket med vissa karaktärer i tex spel och så som inte pratar så mycket så det kan vara positivt kanske. Han älskar tex legospelen där ingen pratar. Identifierar sig dock en hel del med "goblin king" från lego elves och säger att lillasyster är en av smågoblina som är medhjälpare till den karaktären. Sånt hjälper nog också.
Som någon skrev hoppas jag att toagrejen börjar funka när lillasyster blir blöjfri :)
Har provat också att tex läsa pekböcker med lillasyster som då inte kan säga vad sakerna heter, men det kan han (ibland) och får då visa henne och vara stor och duktig.
Kul att de verkar så lika våra barn :) Mitt inlägg blev lite i oordning men hoppas du kan se vad jag svarar på var. Tar hand om bebisen samtidigt.